درمان طبیعی یبوست در کودکان

درمان طبیعی یبوست کودکان
  • یبوست یکی از بیماری‌های دوران کودکی است که اغلب نوزادان به آن مبتلا می‌شوند. درمان طبیعی یبوست کودکان اولین و بهترین راهکار می‌باشد. نوع عادات غذایی روزانه مادر و نوزاد سلامت کلی کودک را رقم می‌زند. کودکی که رژیم غذایی او به شیر مادر وابسته است در زمانی که بخواهیم غذای کمکی و تکمیلی را شروع کنیم ممکن است در ابتدا تغییرات قابل توجهی در کودک دیده شود، تا حدی که دادن برخی از غذاهای خاص می‌تواند منجر به یبوست در کودک شود. بنابراین کودک ممکن است به مدت چند روز دفع مدفوع نداشته باشد و ممکن است مدفوع کودک بسیار خشک باشد یا گاهی کودک دچار دل درد و کم اشتهایی شود که همه این علائم نشان دهنده یبوست در کودک است. اما نگران نباشید ملین‌های گیاهی و طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در خروج مدفوع به کودکتان کمک کنند و برای درمان یبوست کودکان مفید باشند.

    بدون شک همیشه پیشگیری از وقوع یک بیماری بهترین انتخاب ما خواهد بود. یبوست در کودک بر حسب سن و شرایط سنی کودک به برنامه رژیم غذایی مادران شیرده ، نوع غذای کمکی که به کودک داده می‌شود، فعالیت بدنی کودک و شرایط مراقبتی شما از وی بستگی دارد. توصیه ما توجه بیشتر به تغذیه مادر و توجه بیشتر به غذای کودک برای پیشگیری می‌باشد.

    درمان طبیعی یبوست کودکان

    فیتولند در این مقاله به چند مورد برای درمان طبیعی و گیاهی یبوست کودکان اشاره می‌کند.

    درمان فوری یبوست کودکان با لیمو و وازلین

    آب لیمو یک درمان طبیعی یبوست کودکان می‌باشد. آب لیمو خواص بسیار زیادی دارد. می‌توانید مقداری عسل را به آب لیمو اضافه کنید و آن را به کودک بدهید. این مخلوط باعث تحریک حرکات روده‌ای کودک می‌شود و در درمان یبوست در کودکان بسیار موثر است. بهتر است آب لیمو را اول صبح و با معده خالی به کودک بدهید. آب آلو نیز می‌تواند در درمان یبوست کودکان بسیار موثر باشد. وازلین گرچه کاربرد‌های کاملا متفاوتی دارد ولی به طور طبیعی می‌تواند به عنوان نرم کننده در ناحیه مقعد کودک استفاده شود. این کار به حرکات روده‌ای کمک می‌کند، در ضمن فشار کمتری در هنگام خروج مدفوع به کودک وارد می‌شود.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : 

    بهترین تغذیه مادران شیرده

    درمان یبوست کودکان با روغن زیتون

    روغن زیتون نیز یک درمان خانگی یبوست کودکان می‌باشد. مناسب‌ترین روش مصرف روغن زیتون این است که آن را با مقداری آب پرتقال مخلوط کنید. می‌توانید یک چهارم فنجان روغن زیتون را با یک چهارم فنجان آب پرتقال مخلوط کنید. این مخلوط می‌تواند تا اندازه‌ای در درمان یبوست موثر باشد. ترکیبات حاصل از کشمش نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. کشمش را تمام طول شب در آب بخیسانید و در هنگام صبح آن را در آب، له کنید و با هم مخلوط کنید. این مخلوط می‌تواند به درمان طبیعی یبوست کودکان کمک کند.

     درمان یبوست کودکان با روغن کرچک

    روغن کرچک فواید بسیار زیادی دارد. روغن کرچک یک درمان گیاهی یبوست کودکان می‌باشد که کاملا سودمند است. اولین عملکرد روغن کرچک، ملین بودن آن است و به حرکات روده‌ای کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود خروج مدفوع برای کودک راحت تر انجام شود. بهترین روش استفاده روغن کرچک با شیر می‌باشد. اضافه کردن یک قاشق روغن کرچک در یک لیوان شیر کمک زیادی به درمان یبوست کودک، مخصوصا کودکان بالای دو سال می‌کند.

    درمان خانگی یبوست کودکان با آب درمانی

    آب اهمیت فوق العاده‌ای در کمک به هضم  بهتر مواد غذایی دارد و باعث عبور راحت‌تر مواد غذایی از درون روده می‌شود. به علاوه نوشیدن آب کافی در کودکان از خشکی مدفوع جلوگیری می‌کند. نوشیدن آب قبل از خواب در کودکان جهت دفع مدفوع صبحگاهی کودک بسیار مفید است.

    درمان یبوست کودکان در خانه

    درمان گیاهی یبوست کودکان با عسل و بذر کتان

    نوع دیگری از درمان گیاهی و طبیعی، استفاده از عسل و بذر کتان می‌باشد. عسل یک درمان طبیعی بسیار معروف برای انواع مشکلات می‌باشد و شامل خواص بسیاری است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین به همان اندازه در عملکرد سیستم گوارشی تاثیر گذار است. یک تا دو قاشق پر عسل را می‌توانید در یک لیوان شیر حل کنید و در زمانی که معده کودک خالی است به او بدهید.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : 

    فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان 

    از طرف دیگر بذر کتان به همان اندازه که برای کودکان مفید است برای بزرگسالان نیز سودمند است. زمانی که کودک دچار یبوست می‌شود می‌توانید از بذر کتان استفاده کنید. می‌توانید بذر کتان را در آب بجوشانید سپس آن را در اب له کنید و به عنوان یک نوشیدنی به کودک بدهید. این نوشیدنی از یبوست بیشتر در کودک جلوگیری خواهد کرد.

    درمان گیاهی یبوست کودکان

    درمان خانگی یبوست کودکان با فعالیت کردن و حمام آب گرم

    کمبود فعالیت‌های فیزیکی باعث هضم نامناسب و کاهش متابولیسم بدن می‌شود که در نهایت منجر به ایجاد علائم یبوست خواهد شد. سعی کنید هر روز کودک را کمی درگیر فعالیت‌های فیزیکی کنید زیرا این امر به حرکات روده‌ای کمک خواهد کرد. کودک در هر روز باید حداقل یک ساعت بازی کند تا از یبوست نجات پیدا کند. همچنین حمام آب گرم نیز بسیار کمک کننده می‌باشد. تکرار اینکار در طول هفته یک درمان طبیعی یبوست در کودکان می‌باشد.

    درمان خانگی یبوست کودکان

    درمان یبوست کودکان با شربت ذرت و فیبر

    شربت ذرت حاوی پروتئین‌هایی است که نقش بسیار مهمی در تحریک حرکات روده‌ای بازی می‌کند. یک عامل کمک کننده دیگر به حرکات روده‌ای، مصرف میوه‌ها و غذاهایی است که مقدار قابل توجهی فیبر دارند. اگر بخش اعظم رژیم غذایی کودک را برنج تشکیل می‌دهد بهتر است آن را با غلات جو جایگزین کنید. مخلوط کردن این نوع غلات با آب میوه، روش درمان طبیعی یبوست در کودکان می‌باشد. سبزیجاتی از قبیل اسفناج، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، غلات و میوه‌هایی از قبیل پرتقال و زردآلو برای درمان یبوست کودکان بسیار مفیدند.

    درمان گیاهی یبوست کودکان با توت سیاه

    توت سیاه نیز در تحریک حرکات کرمی شکل روده بسیار موثر است. این حرکات غیر ارادی در عمل هضم و جلو بردن غذا در روده، در طول فرآیند هضم کمک کننده است. توت سیاه به بازگشت حرکات روده‌ای به حالت طبیعی و منظم و عبور مدفوع کمک می‌کند. مخلوط توت سیاه با آب و دادن آن به کودک با معده خالی می‌تواند نتیجه مطلوبی در درمان یبوست کودکان داشته باشد.

    درمان طبیعی یبوست کودکان در خانه با موز و آب داغ

    این مخلوط یک درمان سنتی است که در ژاپن برای درمان فوری یبوست کودکان استفاده می‌شود. مخلوط موز با آب داغ و استفاده از آن در اول صبح به هضم غذای کودک کمک می‌کند و می‌تواند در درمان یبوست کودکان موثر باشد.

    درمان طبیعی یبوست کودکان

    درمان یبوست کودکان در خانه با تنقیه

    اگر هیچ‌کدام از درمان‌های گیاهی و خانگی موثر واقع نشد یا اینکه تنها هر از گاهی مشکل کودک بر طرف می‌شود و دوباره برمی‌گردد و کودک همچنان برای چند روز متوالی مدفوع ندارد، در این موقعیت ضرورت دارد که به طور مصنوعی به تحریک حرکات روده‌ای کمک شود. تنقیه بهتر است در شب انجام شود و درون مقعد از روان کننده استفاده شود تا حرکات روده‌ای بهتر انجام شود. استفاده از روغن نارگیل یا کرچک برای تنقیه بهترین روش است. می‌توانید توسط یک سرنگ، روغن را وارد مقعد کودک کنید. این عمل باعث تحریک حرکات روده‌ای می‌شود.

    توجه داشته باشید این روش برای درمان یبوست کودکان با نظر پزشک قابل انجام است.

    سخن پایانی

    درمان طبیعی یبوست در کودکان نه تنها بهترین درمان یبوست کودک می‌باشد بلکه برای فرآیند هضم نیز بسیار مفید است. درمان‌های گیاهی و خانگی ذکر شده باعث نرم شدن و مرطوب شدن مدفوع کودک و در نتیجه کاهش درد هنگام خروج مدفوع در کودک می‌شوند. توجه داشته باشید که برای هرگونه اقدام درمانی حتما با پزشک مشورت نمایید.

    به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این جز با برنامه رژیم غذایی مادران شیرده به صورت مناسب و مقداری فعالیت روزانه برای کودک به دست نمی‌آید.


    منبع:

    http://www.parenting.firstcry.com

    PN:0114

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    محصولات مرتبط

    6 دیدگاه برای درمان طبیعی یبوست در کودکان ثبت شده است

    1. بیشتر یبوست کودکان مال تغذیه غلطه. بچه های من هر وقت شکلات می خوردن ما همین برنامه رو داشتیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *