درمان‌ جایگزین برای نوروپاتی محیطی

روش های درمان نوروپاتی محیطی به همراه درمان جایگزین نوروپاتی محیطی
  • درمان نوروپاتی محیطی اهمیت به سزایی دارد. زیرا نوروپاتی محیطی در اثر آسیب به اعصاب محیطی رخ می‌دهد. مصرف برخی داروهای گیاهی و مکمل‌ها به عنوان درمان جایگزین نوروپاتی محیطی پیشنهاد می‌شود. از مواد غذایی هم‌چون جگر، ماهی و اسفناج بهره ببرید. هم‌چنین تمرینات ورزشی هرچند سبک را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

     فیتولند در این مقاله به معرفی روش‌های درمان جایگزین برای نوروپاتی محیطی می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    نوروپاتی محیطی چیست؟

    این عارضه به دنبال اختلال در عصب‌هایی که از مغز و نخاع بیرون می‌آیند، رخ می‌دهد. بیماران مبتلا خارش، بی‌حسی، ضعف و دردهای سوزاننده در اندام را تجربه می‌کنند. نوروپاتی محیطی یک عارضه رایج در بیماری دیابت و هم‌چنین اثر جانبی شیمی‌درمانی است.

    امروزه روش‌های متفاوتی برای درمان نوروپاتی محیطی به کار می‌رود. با این حال تحقیقاتی بر روی رابطه میان مکمل‌ها و درمان جایگزین نوروپاتی محیطی انجام شده است. برخی اوقات درمان‌های طبیعی و استفاده از مکمل‌ها به دلایل مختلفی ترجیح داده می‌شود. مکمل‌ها عوارض جانبی کمتری داشته و منجر به بهبود سلامت افراد می‌گردند. هم‌چنین به‌کارگیری برخی تمرینات ورزشی نیز تأثیرگذار است.

    جهت دریافت برنامه تمرین بزرگسالان کلیک نمایید.

    علائم و روش‌های درمان نوروپاتی محیطی

    حدود 20 میلیون نفر در آمریکا، حداقل درگیر یک نوع از این بیماری هستند. نوروپاتی محیطی نوعی آسیب عصبی بوده و با احساس درد در دست و پا همراه است. سایر علائم این عارضه عبارتند از:

    • بی‌حسی
    • مورمور شدن
    • ضعف عضلانی
    • ضعف در حفظ تعادل
    • ناتوانی در احساس تغییر درجه حرارت

    روش‌ها‌ی درمان قطعی نوروپاتی، معمولاً بر کاهش درد و هم‌چنین درمان عامل اصلی بیماری تمرکز دارند. با این حال، مطالعات نشان‌دهنده تأثیر مفید ورزش هستند. تمرینات ورزشی عملکرد عصب را حفظ نموده و منجر به بازسازی آن می‌شوند.

    برای دریافت برنامه تمرین اختصاصی بدنسازی از متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    تکنیک‌ها‌ی ورزشی

    متخصصین تمرینات هوازی، تعادلی و کششی را پیشنهاد می‌کنند. لازم است قبل از شروع ورزش، عضلات را با کشش‌های پویا گرم کنید. گرم کردن بدن منجر به افزایش انعطاف‌پذیری و جریان خون می‌گردد. انرژی شما را افزایش داده و حتی سیگنال‌ها‌ی عصبی را فعال می‌کند.

    درمان جایگزین نوروپاتی محیطی با ورزش

    درمان نوروپاتی محیطی به کمک تمرینات هوازی یا ایروبیک

    تمرینات هوازی باعث درگیری عضلات اصلی و نفوذ عمیق اکسیژن، به بدن فرد می‌شوند. جریان خون را افزایش و ترشح اندورفین‌ ‌را بیشتر می‌کند. این هورمون نوعی مسکن طبیعی است. روزانه به مدت 30 دقیقه، حداقل سه روز در هفته تمرین کنید. انجام تنها 10 دقیقه ورزش برای افراد مبتدی نیز مناسب و مفید است. پیاده‌روی سریع، شنا و دوچرخه‌سواری از ورزش‌های هوازی متداول محسوب می‌شوند.

    تکنیک‌های تعادل

    نوروپاتی محیطی گاهی منجر به خشکی و ضعف عضلات و مفاصل فرد می‌شود. به همین علت تکنیک‌های تعادلی به درمان جایگزین نوروپاتی محیطی کمک می‌کنند. این روش قدرت بدنی فرد را افزایش و حس ناتوانی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین مانع از افتادن فرد می‌گردد.

    تمرینات کششی

    این تمرینات با افزایش انعطاف‌پذیری، بدن را برای فعالیت‌ها‌ی جسمانی دیگر آماده می‌کند. تمرینات کششی ساده، خطر آسیب‌دیدگی حین ورزش را بسیار کاهش می‌دهد.

    جهت دریافت برنامه ورزش در خانه بزرگسالان کلیک نمایید.

    مصرف مواد غذایی مفید و مکمل‌ها در درمان نوروپاتی محیطی 

    برای تغییر در روند برنامه غذایی خود یا مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت نمایید. برخی گیاهان دارویی یا مکمل‌ها با یکدیگر و یا با برخی داروهای شیمیایی تداخل دارند. در ادامه به معرفی مکمل‌ها و گیاهان دارویی برای درمان نوروپاتی می‌پردازیم:

    1. ویتامین‌های گروه B

    این ویتامین نقش مؤثری در روند درمان ایفا می‌کند. نوروپاتی محیطی گاهی براثر کمبود ویتامین  Bرخ می‌دهد. مکمل مورد استفاده باید متشکل از ویتامین  B1(تیامین)، B6 و B12 باشد. به همین منظور مصرف “ب کمپلکس” پیشنهاد می‌گردد.

    “بنفاتامین” از اجزای ویتامین B1 بر کاهش درد، التهاب و جلوگیری از آسیب سلولی تأثیرگذار است. به طور کلی اثرگذاری این ویتامین در بازسازی بافت عصبی و بهبود عملکرد آن طی تحقیقات به اثبات رسیده است. هم‌چنین مصرف ویتامین گروه B در کاهش درد و التهاب مؤثر است.

    یکی دیگر از علل بروز این بیماری، کمبود ویتامین B12 می‌باشد. ویتامین B6 نیز به حفظ پوشش انتهای عصب کمک می‌نماید. توجه به میزان مصرف مکمل در درمان نوروپاتی محیطی ضروری است. برای مثال از مصرف بیش از 200 میلی‌گرم ویتامین  B6طی روز خودداری نمایید. دریافت مقادیر بالاتر منجر به آسیب عصبی و ایجاد نشانه‌ها‌ی نوروپاتی محیطی می‌شود.

    همچنین می‌توانید غذاهای غنی از ویتامین‌ها‌ی گروه  B را در رژیم غذایی خود بگنجانید. گوشت، مرغ، ماهی، غذای دریایی، تخم‌مرغ، لبنیات کم‌چرب، غلات غنی‌شده و سبزیجات از این موارد هستند.

    1. اسید آلفا لیپوئیک

    این آنتی‌اکسیدان در درمان جایگزین نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت یا سرطان مؤثر است. اسید آلفا لیپوئیک، سطح قند خون را کاهش داده و عملکرد عصب را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین درد، خارش، مورمور شدن، بی‌حسی و سوزش دست و پا را کاهش می‌دهد. به طور کلی تحقیقات تأثیر مثبت آن را بر کاهش درد و هدایت عصب به اثبات رسانده‌اند.

    این مکمل را می‌توان به صورت تزریق وریدی نیز دریافت نمود. روش دیگر مصرف روزانه 600 تا 1200 میلی‌گرم اسید آلفا لیپوئیک به شکل کپسول است. برخی مواد غذایی نیز حاوی مقدار کمی از این آنتی‌اکسیدان هستند. بدین منظور جگر، گوشت قرمز، کلم بروکلی و اسفناج را در رژیم خود قرار دهید.

    کورکومین و درمان نوروپاتی محیطی

    1. کورکومین

    زردچوبه یک داروی‌ گیاهی شناخته‌شده با خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد درد است. کورکومین یکی از ترکیبات اصلی زردچوبه، به تسکین درد و سوزش دست و پا کمک می‌نماید. یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، 3 بار در روز مصرف کنید. هم‌چنین برای درمان نوروپاتی محیطی آن را به مواد غذایی مانند سالاد، تخم‌مرغ و ماست اضافه نمایید.

    1. روغن ماهی

    روغن ماهی یکی از مواد مؤثر برای درمان جایگزین نوروپاتی محیطی می‌باشد. اثرات ضدالتهابی و توانایی بهبود اعصاب آسیب‌دیده تنها برخی از خواص آن هستند. علاوه بر این روغن ماهی به کاهش درد نیز کمک می‌کند. می‌توانید روزانه 2400 تا 5400 میلی‌گرم از این مکمل را دریافت کنید. ماهی قزل‌آلا، سالمون، گردو، روغن کانولا، دانه‌ها‌ی کتان، صدف، خاویار و سویا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

    برای دریافت برنامه رژیم غذایی از متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    سخن پایانی

    درمان نوروپاتی محیطی یکی از معضلات امروزه علم پزشکی است و تحقیقات بسیاری پیرو این موضوع انجام می‌شود. نتایج حاکی از اثرگذاری موثر درمان جایگزین نوروپاتی محیطی بودند. بدین منظور انجام تمرینات ورزشی و مصرف برخی مکمل‌های غذایی توصیه می‌شود. به طور کلی سبک زندگی سالم از ارکان مهم روند درمان است.

    تمرینات هوازی، کششی و تعادلی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. هم‌چنین از فواید ویتامین‌های گروه ب، روغن ماهی، اسید آلفا لیپوئیک و کورکومین بهره ببرید. حتماً قبل از مصرف هرگونه مکمل یا داروی گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

    PN:0150

    منبع:

    healthline.com

    healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *