درمان جوش در نوزادان

درمان جوش در نوزادان و آکنه نوزادی
  • درمان جوش در نوزادان یا همان درمان آکنه نوزادی ، یکی از نیازهای آموزشی شما مادران گرامی است. جوش در نوزادان به جوش‌های ایجاد شده بر روی پوست صورت نوزاد تازه به دنیا آمده اطلاق می‌شود. آکنه نوزادی در هر جای صورت ایشان ممکن است ایجاد شود و یک مشکل پوستی شایع و موقتی است. اما معمولاً روی گونه‌ها، بینی و پیشانی ظاهر می‌شود. برای جلوگیری از بروز جوش صورت نوزاد کارهای بسیار کمی می‌توان انجام داد. درمان جوش در نوزادان معمولاً بدون برجای گذاشتن هیچ زخمی خود به خود اتفاق  می‌افتد.

    در ادامه فیتولند برای آگاهی بیشتر مادران گرامی، به انواع مشکلات پوستی نوزادان می‌پردازد.

    درمان آکنه نوزادی

    یکی از شایعترین مشکلات پوستی نوزادان، جوش زدن صورت نوزاد است. این آکنه‌ها اغلب به طور موقت و به صورت جوش‌های کوچک قرمز یا سفید بر روی پوست صورت یا بدن نوزاد ظاهر می‌شود. تقریبا در اکثر موارد نیازی به درمان وجود نداشته و خود به خود از بین می‌رود. تقریبا در 20% نوزادان پس از دو تا چهار هفته اول تولد، آکنه نوزدای مشاهده می‌شود. آکنه نوزادی که در چند ماه اول بعد از تولد به وجود می‌آید، می‌تواند تا دو سالگی ادامه داشته باشد. هر چند این بیماری مانند کولیک نوزادی شایع می‌باشد، نیازی به نگرانی شدید نیست. ولی حتما به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا از ایجاد عوارض برای کودک خودداری شود.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    عوامل ایجاد جوش در نوزادان چیست؟

    به طور کلی دلایل ایجاد جوش در صورت نوزاد نامشخص است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است در اثر عوامل هورمونی مادر یا نوزاد، آکنه نوزادی اتفاق بیافتد. در حقیقت این آکنه‌ها به دلیل هورمون‌هایی که در دوران بارداری از مادر به نوزاد منتقل می‌شوند، ایجاد می‌شود. همچنین برخی تحقیقات، آن را نتیجه یک واکنش التهابی پوست به باکتری‌های طبیعی موجود بر روی پوست نوزاد مرتبط می‌دانند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : مرگ نوزاد در خواب یا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS‌)

    به جهت ظرافت پوست نوزاد، در اثر تماس پوست او با پوست فرد دیگر، شیر، پارچه خشن و سایر مواردی که با آن در تماس است؛ آکنه‌های پوستی تشدید می‌شود. همچنین برخی از داروهای خاص ، بیماریهای ویروسی و واکنش‌های آلرژیک نیز می‌توانند باعث ایجاد جوش صورت نوزاد شوند. اگر شیرخوار شما بعد از بیمار شدن یا مصرف داروی جدید دچار آکنه شد، سریعاً به پزشک اطفال اطلاع دهید.

    علائم جوش در نوزادان چیست؟

    همانند آکنه در بزرگسالان، آکنه در نوزادان نیز معمولا به صورت دانه‌های ریز قرمز رنگ ظاهر می‌شود. در ابتدا جوش‌های چرکی سر سفید روی سطح پوست نوزاد زیاد می‌شود. پس از آن پوست اطراف برآمدگی جوش صورت، متمایل به قرمز می‌گردد. جوش نوزادی معمولا در تمام صورت پخش می‌شوند ولی روی گونه‌های نوزاد شایع‌تر است. برخی نوزادان در قسمت بالای کمر و یا گردن نیز دچار آکنه می‌شوند.

    در برخی نوزادان، آکنه از همان بدو تولد اتفاق می‌افتد. اما در اکثر موارد، بین 2 تا 4 هفته بعد از تولد جوش صورت در نوزادان ظاهر شده و ممکن است چند روز یا چند هفته باقی بماند. به ندرت جوش در نوزادان تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

    چه مشکلات پوستی ممکن است شبیه آکنه نوزادی باشد؟

    تفاوت آکنه نوزادی و جوش صورت نوزاد با اگزما

    نوزاد دلبند شما قبل از اینکه پا به دنیا بگذارد، در محیط امن رحم، بدون وجود آلودگی‌ها و عوامل آسیب‌رسان به سر می‌برده است. بعد از تولد، پوست حساس نوزاد با انواع آلاینده ها و مواد حساسیت‌زا در ارتباط خواهد بود و احتمال جوش زدن صورت نوزاد وجود خواهد داشت. برای مراقبت و درمان جوش در نوزادان لازم است با انواع مشکلات پوستی در کودکان آشنا شوید. مشکلات پوستی رایج در نوزادان که شبیه آکنه در نوزادان است عبارتند از:

    تفاوت اگزما با جوش نوزادی (آکنه)

    اگزما معمولا به صورت برآمدگی‌های قرمز رنگ بر روی پوست نمایان می‌شود. ممکن است هم زمان با بزرگتر شدن نوزاد روی آرنج‌‌ها و زانو‌ها نیز مشاهده شود. اگزما ممکن است عفونت کند و زرد رنگ و پوسته پوسته شود. شایع‌ترین نوع اگزما درماتیت اتوپیک ( نوعی اگزما و التهاب پوستی ) است.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی مادران شیرده

    التهاب سبوره‌ئیک نوع دیگری از اگزما می‌باشد که معمولا با آکنه در نوزادان اشتباه گرفته می‌شود. اگزما معمولا با داروهای بدون نسخه یا گاهی هم با داروهای ملایم تجویز شده توسط پزشک، درمان می‌شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد غذاهای حساسیت زا را حذف کرده و به نوزادتان به صورت روزانه پروبیوتیک بدهید.

    اریتما توکسیکوم ( نوعی التهاب پوستی ) و تفاوت آن با جوش صورت نوزاد

    اریتما توکسیکوم نوعی دیگر از مشکلات پوستی در نوزادان است که ممکن است به صورت دانه‌های ریز قرمز یا جوش‌های چرکی بروز کند و معمولا در چند روز اول بعد از تولد روی صورت نوزاد یا سینه و اندام های بدن نوزاد ظاهر می‌شود. این نوع التهاب بی‌خطر است و معمولا چند هفته پس از تولد ناپدید می‌شود.

    میلیا و تفاوت آن با جوش نوزادی

    میلیا نوعی عارضه پوستی است که به صورت دانه‌های ریز سفید روی صورت نوزاد پدید می‌آید. میلیا زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های مرده پوست در کیسه‌های کوچکی درون پوست جمع می‌شوند. این دانه‌ها چند هفته بعد از تولد نوزاد از بین می‌روند. میلیا هیچ ارتباطی با آکنه در نوزادان نداشته و نیازی به درمان هم ندارد.

    درمان جوش در نوزادان چگونه امکان پذیر است؟

    غالبا این جوش‌ها  بدون نیاز به درمان از بین می‌روند. گاهی جوش صورت نوزاد به جای چند هفته تا ماه‌ها ماندگار است. معمولا متخصصین اطفال، برای چیره شدن بر این جوش‌های سرسخت و درمان آن‌ها، کرم یا پماد را تجویز می‌کنند. فیتولند توصیه می‌کند از درمان‌های بدون نسخه، لوسیون‌ها یا محلول شستشوی صورت استفاده نکنید. زیرا پوست نوزاد بسیار حساس بوده و ممکن است منجر به بدتر شدن جوش‌ها یا حساس‌تر شدن پوست نوزاد شما شود.

    آیا درمان خانگی جوش در نوزادان موثر می‌باشد؟

    بله! با به کار بستن برخی راهکارها می‌توان به بهبود جوش‌ها سرعت بخشید. از جمله راهکارهای مفید توصیه شده توسط فیتولند برای درمان آکنه نوزادی عبارتند از:

    صورت نوزاد را تمیز نگه داشته و آن را هر روز با آب گرم بشویید. بهترین زمان برای انجام این کار، هنگام حمام نوزاد است. به جز آب برای تمیز کردن صورت نوزاد به هیچ چیز دیگری نیاز ندارید ولی اگرخیلی تمایل به استفاده از مواد شوینده داشتید، می‌توانید از صابون‌های ملایم یا پاک کننده‌های بدون صابون استفاده کنید. حتما در این خصوص با متخصص کودکان مشورت نمایید. توجه نمایید که در محصولات فاقد بو، احتمال بروز حساسیت بسیار کم است.

    از محصولات ناملایم خودداری کنید. رتینوئیدها و اریترومایسین که معمولا برای آکنه بزرگسالان استفاده می‌شوند، برای جوش صورت نوزاد (آکنه) توصیه نمی‌شوند. از صابون‌های معطر، کف حمام و یا دیگر صابون‌هایی که مواد شیمیایی زیادی دارند استفاده نکنید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان مادر

    لوسیون را حذف کنید. لوسیون‌ها و کرم‌ها در درمان جوش در نوزادان موثر نبوده و حتی ممکن است پوست نوزاد را وخیم‌تر کنند.

    سائیدن پوست با حوله می‌تواند پوست را خشن‌تر کند. بنابراین به جای آن لیف نوزاد را به صورت دورانی روی پوست او به آرامی بکشید. زمانی که صورت نوزاد را شستید از حوله نرم برای خشک کردن پوست او به آرامی استفاده کنید .

    جوش (آکنه) را فشار ندهید. فشار دادن جوش صورت نوزاد باعث می‌شود پوست نوزادتان حساس شده و جوش را وخیم تر می‌کند.

    صبور باشید. آکنه در نوزادان معمولا بی‌خطر است، سوزش یا درد نداشته و خود به خود از بین می‌رود.

    چه زمانی باید برای درمان جوش در نوزادان به پزشک مراجعه شود؟

    درمان جوش صورت نوزاد و جوش صورت نوزاد با مراجعه به پزشک

    برای درمان جوش صورت در نوزادان (آکنه) نسخه خاصی وجود ندارد ولی اگر مورد خاصی شما را نگران کرد می‌توانید با متخصص اطفال مشورت نمایید. زمان ویزیت دوره‌ای نوزاد بهترین موقع برای پرسیدن سوالات در مورد جوش‌ها یا هر مشکلی که باعث نگرانی شما در مورد سلامت کودکتان شده می‌باشد.

    اگر جوش صورت نوزاد، سر سیاه یا چرکی شد و یا عفونت کرده و دردناک شد؛ فورا جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر جوش‌ها بعد از چند ماه و بعد از انجام مراقبت‌های خانگی بهتر نشد ممکن است پزشک داروهای ملایمی را برای نوزاد تجویز کند. معمولا آکنه نوزادی عود نمی‌کند ولی خوب است بدانید که اگر کودک شما قبل از بلوغ دوباره دچار آکنه شد، بهتر است جهت درمان جوش صورت نوزادتان با پزشک مشورت نمایید.

    سخن پایانی:

    غالباً درمان جوش در نوزادان خود به خود انجام شده و نیاز به اقدامی برای درمان ندارد. جوش صورت نوزاد یک بیماری شایع است که معمولاً 2 تا 4 هفته پس از تولد ایجاد می‌شود. اما توجه کنید پس از مصرف دارو یا مادۀ غذایی خاص، در صورت بروز آکنه حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. همچنین در صورتی که آکنه نوزادی چرکی ، دارای عفونت و یا دردناک شد نیز مراجعه به پزشک ضروری است.

    همان‌طور که شرح داده شد آکنه نوزادی در هفته‌های ابتدایی تولد نوزاد شکل می‌گیرد و ممکن است در تمام بدن قابل مشاهده می‌باشد هر چند ببشتر در صورت و نیم تنه بالایی مشاهده می‌شود.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0084

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای درمان جوش در نوزادان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *