درمان رشد موهای زائد (هیرسوتیسم)

Women Health Hirsutism
  • درمان رشد موهای زائد، با انجام آزمایشات هورمونی و تصویر‌برداری لگن، جهت شناسایی علت هیرسوتیسم شروع می‌شود. اصلی‌ترین علت افزایش موهای زائد، افزایش سطح آندروژن‌ها یا هورمون تستوسترون می‌باشد هیرسوتیسم در حقیقت افزایش موهای زائد بر روی بدن و صورت زنان می‌باشد. هیرسوتیسم  و افزایش موهای زائد در 10- 5 % زنان مشاهده می‌شود. معمولا این موها ضخیم و مشکی رنگ هستند و در نقاطی از بدن زنان وجود دارند که به طور طبیعی نباید در آنجا مو رشد کند. این عارضه معمولا در زنان کشورهای آسیای جنوبی و شرقی بیشتر دید می‌شود. افزایش موهای زائد خطرناک نیست و اغلب علت رشد موهای زائد اختلالات هورمونی است.

    علت رشد موهای زائد یا هیرسوتیسم در زنان

    اصلی‌ترین علت رشد موهای زائد در زنان، افزایش سطح آندروژن‌ها یا هورمون تستوسترون است. هورمون‌های آندروژن در بدن همه زنان به میزان کم تولید می‌شود اما در برخی از زنان به دلایلی، تولید این آندروژن‌ها افزایش می‌یابد. برخی از دلایل علت رشد موهای زائد و افزایش سطح آندروژن‌ها عبارتند از :

    سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مهمترین علت رشد موهای زائد یا هیرسوتیسم است. از هر 4 زن مبتلا به هیرسوتیسم 3 زن از سندروم تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برند. کیست‌هایی که در تخمدان‌های زنان مبتلا به این سندروم وجود دارد باعث افزایش تولید آندروژن‌ها شده که قاعدگی نامنظم و کاهش باروری را در پی خواهد داشت. معمولا زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر افزایش موهای زائد و هیرسوتیسم، علائمی نظیر جوش‌های پوستی یا آکنه، افزایش وزن، خستگی، تغییرات خلق و خو، دردهای لگنی، سردرد و بی خوابی را نیز تجربه می‌نمایند.

    • اختلالات غده آدرنال

    دومین علت رشد موهای زائد، اختلالات غده آدرنال نظیر سرطان غده آدرنال و تومورهای آدرنال می‌باشد. اختلالات غده آدرنال، باعث رشد موهای زائد یا هیرسوتیسم می‌شوند. غدد آدرنال در بالای کلیه ها قرار دارند و هورمون تولید می‌نمایند. اختلالات در این غدد باعث افزایش ترشح نوعی هورمون به نام هورمون استرس یا کورتیزول می‌شود که نقش اساسی در افزایش تولید آندروژن‌ها دارد.

    افزایش یا کاهش قند خون، ضعف ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، چاقی ناحیه بالاتنه، سردرد و افزایش فشار خون، نیز از علائم اختلالات غده آدرنال به شمار می‌آید.

    • داروها

    افزایش موهای زائد یا هیرسوتیسم می‌تواند به علت مصرف برخی از داروها باشد. برخی از این داروها عبارتند از :

    1. ماینوکسیدیل که برای تحریک رشد مو استفاده می‌شود.
    2. استروئید‌های آنابولیک که نوع سنتتیک هورمون تستوسترون هستند.
    3. هورمون تستوسترون که برای افزایش سطح هورمون تستوسترون استفاده می‌گردد.
    4. سیکلوسپورین که نوعی داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی به شمار می‌رود و در پیوند اعضا استفاده می‌شود.

    درمان رشد موهای زائد یا هیرسوتیسم

    • درمان رشد موهای زائد با تنظیم میزان هورمون ها

    اگر علت رشد موهای زائد یا هیرسوتیسم، سندروم تخمدان پلی کیستیک یا اختلالات غدد آدرنال باشد، داروهای ضد بارداری و آنتی آندروژن‌ها برای درمان رشد موهای زائد، تجویز می‌گردند تا سطح هورمون‌های بدن را تنظیم نماید. این داروها با کاهش تولید آندروژن‌ها، نقش خود را در درمان رشد موهای زائد ایفا می‌کنند.

    Women Health Hirsutism Birth Control Pills

    • استفاده از کرم‌ها برای درمان رشد موهای زائد

    گاهی پزشکان برای درمان رشد موهای زائد از روش‌هایی استفاده می‌کنند که باعث کاهش رشد موهای زائد می‌شوند. برای این منظور، کرم‌های موضعی را تجویز می‌کنند که در کاهش رشد موهای زائد نقش موثری دارند.

    Women Health Hirsutism Hair Remover Cream

    • حذف موهای زائد

    آخرین ترفند برای درمان رشد موهای زائد، استفاده از تکنیک‌هایی نظیر الکترولیز و لیزر می‌باشد. این روش‌ها در حذف موهای زائد موثر هستند.

    Women Health Hirsutism Laser

    کلام آخر:

    در مواردی که بیمار، درگیر افزایش موهای زاید و هیرسوتیسم می‌شود، در ابتدا پزشک سعی می‌کند با انجام آزمایشات هورمونی و تصویر برداری از لگن، علت رشد موهای زائد را پیدا کند. سپس بعد از یافتن علت افزایش موهای زائد، داروهای هورمونی را برای درمان رشد موهای زائد تجویز می‌کند. پزشکان اغلب برای درمان رشد موهای زائد از چندین روش درمانی بر اساس طب رایج و نیز درمان‌های طبیعی و مکمل برای کاهش اثر آندروژن‌ها و کاهش رشد موهای زائد استفاده می‌کنند.

    منبع :

    http://www.healthline.com

    PN:0108

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای درمان رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *