سبک زندگی سالم و شاد چگونه است؟

سبک زندگی سالم و شاد چگونه است؟
  • سبک زندگی سالم و شاد به معنای مجموعه‌ اقداماتی است که باعث افزایش قابل توجه انرژی جسمی و روحی ما می‌شود. از این طریق می‌توانیم با حداکثر توان به فعالیت‌های روزمره خود رسیدگی کرده و پله‌های ترقی را طی کنیم. شادی و خوشبختی دو مفهوم گره خورده‌اند و هدف نهایی زندگی تمامی انسان‌ها است.

    در نظر ارسطو فیلسوف یونانی ” شادی معنا و هدف زندگی، هدف غایی و نهایی وجود انسانی است.” به این معنا که تمامی انسان‌ها به دنبال کسب شادی و خوشبختی حداکثری در زندگی خود هستند. اما آیا می‌دانید که یک سبک زندگی شاد شامل چه کارها و رفتارهایی است؟ اصلاً چه کاری باید انجام دهیم تا زندگی سالم و شادی داشته باشیم؟!

    در ادامه فیتولند به بیان راه‌های داشتن سبک زندگی سالم و سرشار از شادی می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    مدیریت انرژی چیست؟

    سبک زندگی سالم ارتباط تنگاتنگی با انرژی بدنی و نحوه مدیریت آن دارد. ورزش کردن، مصرف غذاهای سالم یا مثبت اندیشی، همگی بخشی از مدیریت و کنترل انرژی است. مدیریت انرژی درنهایت به داشتن یک زندگی پویا و پرانرژی منتهی می‌شود.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    انرژی خود را مانند یک منبع محدود مثل حساب بانکی خود در نظر بگیرید. ما هر روز را با مقدار مشخصی بودجه برای گذراندن روز آغاز می‌کنیم. این بودجه در افراد مختلف بر اساس عواملی مانند سن، خواب، سطح استرس، شرایط پزشکی و شیوه زندگی متفاوت است. در طی روز و به هنگام برداشت انرژی و واریز انرژی به حساب خود، چندین معامله انجام می‌دهیم. برخی فعالیت‌ها مانند تغذیه نامناسب، جر و بحث و ترافیک، حساب انرژی ما را خالی می‌کنند.

    ممکن است همیشه بر فعالیت‌هایی که انرژی ما را از بین می‌برند؛ کنترل نداشته باشیم. اما می‌توانیم با واریزکردن انرژی بیشتر، از تمام شدن انرژی‌ خود جلوگیری کنیم. مقدار پس‌انداز روزانه ما از انرژی مثبت و سلامتی در پایان هر روز، بر آینده و موفقیت‌های ما اثرگذار است. اگر هر روز فقط کمی سالم‌تر،‌ شادتر  و موفق‌تر باشیم؛ پس از پایان هر دهه از زندگی خود بسیار موفق‌تر و سالم‌تر از گذشته خواهیم بود.

    اما برای داشتن سبک زندگی سالم و شاد چه کنیم؟ یا به عبارتی چگونه حساب انرژی خود را شارژ کنیم؟ در ادامه فیتولند روتین‌های یک زندگی سالم و شاد را معرفی می‌کند. ممکن است تاکنون به برخی از این موارد توجه کافی نکرده باشید. نگران نباشید. برای داشتن آینده‌ای بهتر و روشن‌تر کافی است از همین امروز این روتین‌ها را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

    روتین های یک سبک زندگی سالم و شاد

    ۱. غذای مقوی بخورید

    غذا عاملی مهم در سلامت جسمی و حتی روانی ما است. همه ما به خوبی از این موضوع آگاه هستیم. با این وجود بیشتر وقت‌ها آن را نادیده می‌گیریم. حتی ممکن است خوردن غذای سالم را تنها ابزاری برای کاهش وزن بدانیم. اما طبق اصول تغذیه سالم، یک برنامه رژیم غذایی سالم متعادل حاوی میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و غلات کامل است. این موارد تمامی آن چیزی هستند که ما برای داشتن انرژی کافی نیاز داریم.

    ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم. بله! تعجب نکنید. آنچه مصرف می‌کنیم بر تمام جنبه‌های زندگی ما تاثیرگذار است. بنابراین سعی کنید در هر وعده غذایی از تمامی گروه‌های غذایی مصرف کنید. بدین ترتیب طیف وسیعی از مواد مغذی را برای افزایش انرژی خود در طول روز دریافت می‌کنید.

    ۲. هفت تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابید

    خواب فاکتور تاثیرگذار بر سطح انرژی و توانایی‌های ما است. با این وجود بسیاری از افراد اهمیت زیادی برای آن قائل نیستند. هر شب حداقل به 7 ساعت خواب نیاز داریم. اما با وجود دانستن این موضوع چه عواملی مانع از آن می‌شود؟ تماشای تلوزیون، خوردن غذاهای سنگین و نداشتن برنامه خواب منظم از جمله این عوامل هستند. برای ارتقاء این شاخص سلامتی در نخستین گام بزرگ‌ترین مختل‌کننده‌های خواب خود را شناسایی کنید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی آنلاین

    شناخت عوامل مختل کننده برنامه خواب شما به داشتن خواب منظم و با کیفیت کمک می‌کند. زیرا پس از شناخت و آگاهی نسبت به این موارد می‌توانید به حذف یا کنترل آن‌ها اقدام کنید. کمبود خواب می‌تواند سلامتی ما را به طور جدی به خطر بیاندازد. همچنین بر روحیه، انگیزه و سطح انرژی ما تأثیر منفی بگذارد. داشتن ساعت منظم برای خواب از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در یک سبک زندگی سالم و شاد رعایت کنیم.

    ۳. پیگیر اخبار نباشید

    دنبال کردن اخبار روشی رایج برای آگاهی از اتفاقات جهان است. این کار می‌تواند آموزشی، سرگرم کننده و حتی نشاط آور باشد. اما همین وسیله می‌تواند بسیار مخرب باشد و ترس و استرس را برای ما به همراه داشته باشد. حق با شماست! نمی‌توان به طور کلی از اخبار دور ماند. اما می‌توانیم تا حد امکان توجه خود را بر روی اخبار مثبت و موثر بر رشد شخصی خودمان متمرکز کنیم.

    ۴. ورزش منظم داشته باشید

    آیا شما هم در نیمه روز بی‌حال می‌شوید؟ نگران نباشید! این یعنی باید به فکر یک ورزش درست و حسابی باشید. باورزش می‌توانید در طی روز انرژی خود را ثابت نگهدارید. در واقع فعالیت های روزمره مانند خرید، آشپزی، تمیز کردن منزل و حتی بچه‌داری کافی نیستند. منظور از فعالیت بدنی ورزش است. آن هم ورزشی که به صورت منظم و با صرف وقت همراه است.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه ورزش در خانه 

     لازم است که در هفته 150 دقیقه (2 ساعت و 30 دقیقه) را به فعالیت‌های بدنی اختصاص دهیم. این مدت زمان کافی است و برای انرژی از دست رفته شما می‌تواند عالی باشد. چطور؟ ورزش استرس و تنش را از بین می‌برد، عضلات را تقویت می‌کند و استقامت را افزایش می‌دهد. تمامی این موارد کمک می‌کند تا بدن ما در سایر کارهای بدنی یا فعالیت‌های دیگر کارایی بیشتری داشته باشد.

    سبک زندگی سالم و شاد را بشناسیم

    سبک زندگی سالم و شاد برای ما چه می‌کند؟

    تنها کافی است به مدت سه ماه روتین‌های یک سبک زندگی صحیح را در زندگی خود پیاده کنید. بی‌شک از نتایجی که در سلامتی و افزایش سطح انرژی و شادی خود به دست می‌آورید؛ هیجان‌زده خواهید شد. اما این اقدامات به ظاهر ساده چه تاثیری بر زندگی ما دارند؟ با مهمترین فواید سبک زندگی سالم آشنا شویم.

    _ سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

     از مهم‌ترین اجزای شادی، خُلق مثبت است. همان‌ چیزی که در یک سبک زندگی سالم و فعال به دنبال آن هستیم. بر پایه تحقیقات شادتر بودن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. یک سیستم ایمنی قوی و موثر در سلامت عمومی ما اهمیت دارد.

    شادی بر فعالیت غدد بدن از جمله هیپوتالاموس و هیپوفیز تاثیر دارد. محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) مجموعه‌ای از واکنش‌ها و تاثیرات این سه غده در بدن است. این محور سیستم عصبی مرکزی را به سیستم درون‌ریز بدن وصل می‌کند. این سه غده میزان فعالیت سیستم ایمنی، ترشح هورمونی، فعالیت دستگاه گوارش، هضم و میزان استرس و اضطراب تنظیم می‌کنند.

    _ با استرس مبارزه می‌کند

    خوشحال بودن و شادی به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. به‌طور معمول، استرس سبب افزایش سطح کورتیزول می‌شود. کورتیزول هورمونی است که علت اصلی بسیاری از اختلالات می‌باشد. اختلالاتی نظیر خواب آشفته، افزایش وزن، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه بدنسازی اختصاصی

    تحقیقات نشان می‌دهند در بیشتر افراد سطح کورتیزول هنگام شادی کاهش می‌یابد. یک مطالعه بر روی 200 بزرگسال انجام شد. در این مطالعه چند وظیفه استرس‌زا به شرکت‌کنندگان محول شد. بررسی‌ها نشان داد که سطح کورتیزول در افراد شاد ۳۲٪ کمتر از سایر شرکت‌کنندگان است.

    به نظر می‌رسد این اثرات با گذشت زمان پایدار بماند. زیرا سه سال بعد محققان بررسی دیگری بر روی همان گروه بزرگسالان انجام دادند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد سطح کورتیزول در افراد شاد ۲۰ درصد کمتر است. بنابراین شاد و امیدوار بودن از مهم‌ترین تفاوت‌های سبک زندگی سالم و ناسالم است.

    _ از قلب شما محافظت می‌کند

    داشتن سبک زندگی سالم و شاد فشارخون را در سطح نرمال نگه می‌دارد. فشارخون عامل اصلی خطر در بروز بیماری‌های قلبی است. بنابراین نرمال بودن آن به سلامتی قلب کمک می‌کند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی فشار خون

    بیماری‌های قلبی بزرگ‌ترین عامل مرگ در سراسر جهان است. تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند شاد بودن سبب کاهش ۱۳ الی ۲۶ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین شادی به محافظت از مبتلایان به بیماری‌های قلبی نیز کمک کند.

    سخن پایانی

    در این مقاله اصلی‌ترین تاثیرات سبک زندگی در سلامتی را بیان کردیم. داشتن یک زندگی سالم و شاد موضوع پیچیده‌ای نیست. گاهی لبخند زدن روزانه و نوشیدن مقدار کافی آب و پرهیز از استعمال دخانیات می‌تواند در بالا بردن سطح زندگی و سالم بودن تأثیر زیادی داشته باشد. منبع انرژی روزانه خود را جدی بگیرید. با صرف درست زمان خود و ارتباطات خود،‌ همیشه در بالاترین سطح انرژی بمانید.

     

    PN:0400

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    3 دیدگاه برای سبک زندگی سالم و شاد چگونه است؟ ثبت شده است

    1. ممنون از شما. شادی در این شرایط یک نیاز جدی برای همه مردمه. مرسی که راهکار نشون میدین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *