رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید
  • رژیم غذایی کم کاری تیروئید در روند درمان عملکرد این هورمون نقش مهمی دارد. آیا از بایدها و نبایدهای غذایی برای کم کاری تیروئید آگاه هستید؟ در این رژیم مصرف مواد مغذی همچون ید، سلنیوم و روی توصیه می‌شود. مواد غذایی کامل و پروتئین بدون چربی از غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید هستند. با توجه به تأثیر این عارضه بر میزان متابولیسم بدن، انجام تمرینات ورزشی پیشنهاد می‌گردد. در ادامه فیتولند، جامع‌ترین رژیم غذایی در کم کاری تیروئید را به شما معرفی می‌کند.

    در بیماری کم کاری تیروئید، بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. این هورمون در کنترل رشد، ترمیم سلولی و متابولیسم نقش دارد. در نتیجه، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است به همراه بسیاری از علائم دیگر ریزش مو داشته باشند. احساس خستگی، افزایش وزن، احساس سرماخوردگی، غم و افسردگی از دیگر علائم است.

    کم کاری تیروئید یک تا دو درصد افراد جامعه را درگیر کرده است. همچنین شیوع این عارضه در بانوان 10 برابر بیشتر از آقایان می‌باشد. توجه داشته باشید برنامه غذایی کم کاری تیروئید برای درمان این بیماری نیست. در این برنامه رژیم غذایی متخصص مصرف برخی داروها را نیز توصیه خواهد کرد. ترکیب دو روش دارویی و رژیم درمانی به بهبود عملکرد و کاهش علائم کمک می‌کند.

    هنگام دریافت رژیم غذایی آنلاین در صورتی که مشکل تیروئید دارید حتما به متخصص خود اطلاع دهید. سعی کنید با رعایت یک برنامه رژیم غذایی کم کاری تیروئید روند کنترل این بیماری و سرعت بهبود خود را در دست بگیرید.

    کم کاری تیروئید چیست؟ 

    غده تیروئید، یک غده کوچک پروانه‌ای شکل در نزدیکی پایه گردن (زیر گلو) است. این غده، هورمون‌های تیروئید را که تقریباً بر روی همه سلول‌های بدن اثرگذارند، تولید و ذخیره می‌کند. غده تیروئید سیگنالی به نام هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) دریافت می‌کند. سپس هورمون‌های تیروئید را در جریان خون آزاد خواهد کرد. هنگامی که سطح هورمون تیروئید کم است، این سیگنال از غده هیپوفیز ارسال می‌گردد. هیپوفیز غده کوچکی در پایه مغز می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : مکمل CLA بر روی لاغری و چربی سوزی مؤثر است؟

    پیش از آشنایی با رژیم غذایی کم کاری تیروئید، با انواع این اختلال آشنا می‌شویم. گاهی اوقات، غده تیروئید حتی با وجود مقدار کافی TSH هورمون تیروئید را آزاد نمی‌کند. این نوع، “کم کاری تیروئید اولیه” و متداول‌ترین نوع کم کاری تیروئید است. تقریباً 90 درصد کم کاری تیروئید اولیه به علت “تیروئیدیت هاشیموتو” ایجاد می‌گردد. یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید حمله می‌کند.

    دلایل دیگر کم کاری تیروئید اولیه شامل کمبود ید و اختلالات ژنتیکی است. همچنین مصرف برخی از داروها و یا جراحی خارج کردن بخشی از غذه تیروئید، نیز موثر می‌باشد. در سایر موارد، غده تیروئید، هورمون تحریک‌کننده تیروئید کافی دریافت نمی‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که غده هیپوفیز به درستی عمل نکند. این مورد “کم کاری تیروئید ثانویه” نامیده دارد.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    هورمون‌های تیروئید نقش بسیار مهمی در عملکرد بدن دارند. کنترل رشد، ترمیم سلولی و تنظیم متابولیسم تنها برخی از این فرآیندهای مهم هستند. متابولیسم بر روی دمای بدن و این‌که چه میزان کالری می‌سوزانید، تأثیر می‌گذارد. به همین علت افراد مبتلا به کم کاری تیروئید معمولاً احساس سرماخوردگی و خستگی می‌کنند. همچنین ممکن است به آسانی دچار اضافه وزن شوند. همین امر نقش رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید را پررنگ‌تر خواهد نمود.

    خلاصه 

    کم کاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید ایجاد نمی‌کند. هورمون تیروئید در رشد، ترمیم سلولی و متابولیسم مهم است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است اغلب احساس سرماخوردگی و خستگی داشته باشند. اضافه وزن و چاقی از دیگر عوارض رایج این بیماری می‌باشد.

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید

    کم کاری تیروئید چگونه بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد؟ 

    هورمون تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم کمک می‌کند. هرچه سرعت متابولیسم بیشتر شود، بدن در حالت استراحت کالری بیشتری می‌سوزاند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید کمتری تولید می‌کنند. بنابراین آن‌ها متابولیسم کندتری نیز دارند. در نتیجه به هنگام استراحت کالری کمتری می‌سوزانند.

    متابولیسم آهسته خطرات زیادی برای سلامتی به همراه دارد. خستگی، افزایش سطح کلسترول خون و اضافه وزن برخی از این موارد است. انجام تمرینات ورزشی در کنار رژیم غذایی کم کاری تیروئید توصیه می‌گردد. تمرینات هوازی با شدت متوسط ​​یا زیاد را در برنامه خود قرار دهید. تمریناتی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، پیاده‌روی طولانی‌مدت و قایقرانی از این موارد هستند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

    برپایه تحقیقات ورزش‌های هوازی با شدت متوسط ​​تا زیاد به افزایش سطح هورمون تیروئید کمک می‌کند. در نتیجه سرعت متابولیسم نیز افزایش می‌یابد. همچنین مصرف بیشتر پروتئین توصیه می‌گردد. برنامه رژیم غذایی با پروتئین بالا در افزایش میزان متابولیسم بدن نقش دارد.

    خلاصه 

    مبتلایان به کم کاری تیروئید معمولاً متابولیسم کندتری دارند. تحقیقات نشان می‌دهند ورزش‌های هوازی می‌تواند به افزایش سطح هورمون تیروئید کمک کند. علاوه بر این، مصرف بیشتر پروتئین در افزایش سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارد.

    بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید

    فهرست غذاهای مناسب برای کم کاری تیروئید چیست ؟ بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید شامل ید، سلنیوم و روی است. این مواد معدنی در فعال سازی هورمون تیروئید نقش مهمی دارند. نمک خوراکی یددار، ماهی و جلبک دریایی حاوی ید هستند. تخم مرغ، آجیل و ماهی‌ ساردین نیز حاوی سلنیوم می‌باشد. برای دریافت روی بیشتر از صدف، گوشت گاو و مرغ استفاده کنید. در ادامه به جزئیات بیشتری از مواد غذایی مفید در رژیم غذایی مناسب کم کاری تیروئید اشاره می‌کنیم.

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید

    ید

    ید یک ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌ تیروئید است. بنابراین، افرادی که دچار کمبود ید هستند، در معرض کم کاری تیروئید قرار دارند. کمبود ید بسیار شایع بوده و تقریباً یک‌سوم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، کمبود ید در بین مردم کشورهای پیشرفته مانند ایالات‌متحده کمتر مشاهده می‌گردد. در برخی کشورها نمک یددار و غذاهای دریایی غنی از ید به طور گسترده در دسترس هستند.

    اگر کمبود ید دارید، نمک خوراکی یددار به وعده‌های غذایی خود اضافه نمایید. همچنین جلبک دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ حاوی ید هستند. نیازی به مصرف مکمل‌های یددار نیست. زیرا امکان دریافت مقدار زیادی ید از رژیم غذایی امکان‌پذیر است. براساس مطالعات دریافت بیش از حد این ماده‌ به غده تیروئید آسیب می‌رساند.

    سلنیوم 

    سلنیوم به “فعال‌سازی” هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند تا بتوانند توسط بدن مورد استفاده قرار بگیرند. این ماده‌ معدنی ضروری همچنین دارای مزایای آنتی‌اکسیدانی است. به این معنی که از غده تیروئید در برابر آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

    افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی کم کاری تیروئید راهی عالی جهت افزایش سطح سلنیوم است. این غذاها شامل آجیل، تن ماهی، ماهی‌ ساردین، ​​تخم‌مرغ و حبوبات برزیلی هستند. بااین‌حال، از مصرف مکمل سلنیوم بدون تجویز پزشک خودداری نمایید. مکمل‌ها حاوی دوز بالایی از این ماده معدنی هستند. سلنیوم در مقادیر زیاد سمی است.

    روی 

    روی مانند سلنیوم، به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌های تیروئید را “فعال” نماید. مطالعات نشان می‌دهند روی ممکن است به بدن در تنظیم هورمون تحریک‌کننده تیروئید، کمک نماید. این ماده معدنی در مواد غذایی به وفور یافت می‌شود. به همین علت کمبود روی در کشورهای پیشرفته نادر است. اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، غذاهای غنی از روی مانند صدف چروک میل کنید. مصرف انواع صدف‌های دیگر، گوشت گاو و مرغ نیز توصیه می‌شود.

    خلاصه 

    تحقیقات نشان می‌دهند ید، سلنیوم و روی به ویژه برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مفید است. بااین‌حال، بدون تجویز پزشک از مصرف مکمل‌های ید و سلنیوم خودداری نمایید.

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید

    غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار

    فهرست غذاهای نامناسب برای کم کاری تیروئید چیست ؟ تا به این‌جا به برخی مواد غذایی مفید برای مبتلایان به این عارضه معرفی شدند. اما بعضی مواد مغذی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مضر هستند. از مصرف غذاهای حاوی گواتروژن خودداری نمایید. غذاهای حاوی سویا و انواع کلم از این نوع مواد غذایی هستند. همچنین در رژیم غذایی کم کاری تیروئید به میزان کمتری از میوه‌ها و گیاهان نشاسته‌دار استفاده کنید.

    غده‌های گوارشی 

    گواتروژن ترکیباتی هستند که در عملکرد طبیعی غده تیروئید تداخل ایجاد می‌کنند. این نام از اصطلاح گواتر گرفته شده است. گواتر نام غده تیروئید بزرگ‌شده در اثر کم کاری تیروئید می‌باشد. بسیاری از غذاهای رایج حاوی گواتروژن‌ها هستند. از جمله:

    غذاهای دارای سویا: توفو (پنیر سویا)، تمپه (نوعی پنیر که از سویا تهیه می‌شود)، ادامام (سویای نارس پخته‌شده در داخل غلاف) و …

    برخی از سبزیجات: کلم، کلم ‌بروکلی، کلم‌ پیچ، گل‌کلم، اسفناج و …

    میوه‌ها و گیاهان نشاسته‌دار: سیب زمینی شیرین، کاساوا، هلو، توت‌فرنگی و …

    آجیل و دانه‌ها: ارزن، مغز کاج، بادام‌زمینی و …

    از نظر تئوری مبتلایان به کم کاری تیروئید باید از مصرف گواتروژن اجتناب کنند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد این مسئله فقط در مورد افرادی كه كمبود ید دارند، اهمیت دارد. همچنین اگر افراد مقادیر زیادی گواترژن مصرف نمایند؛ دچار این عارضه خواهند شد. پختن گواترژن‌ها این ترکیبات را غیرفعال می‌کند.

    یک استثنا در غذاهای فوق، “ارزن دری” است. برخی مطالعات نشان داده حتی در صورت عدم کمبود ید، ارزن دری ممکن است در عملکرد تیروئید تداخل ایجاد نماید.

    خلاصه 

    گواتروژن‌ها عملکرد تیروئید را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پختن آن‌ها تا حد زیادی ترکیبات گواترژنی را غیرفعال می‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی کیستیک

    رژیم غذایی ویژه کم کاری تیروئید

    لازم نیست که از مصرف بسیاری از غذاها خودداری نمایید. بلکه غذاهای حاوی گواترژن را به میزان متوسط ​​مصرف کنید. همچنین به صورت مناسب و کامل بپزید. مصرف غذاهای فرآوری شده را در رژیم غذایی کم کاری تیروئید، کاهش دهید. این نوع غذاها حاوی کالری زیادی بوده و در کنار کم کاری تیروئید منجر به افزایش وزن بیشتری می‌شوند.

    از مصرف غذاها و مکمل‌های زیر پرهیز کنید:

    ارزن: انواع مختلف آن

    غذاهای فرآوری شده: هات‌داگ، کیک، کلوچه و …

    مکمل‌ها: مصرف کافی سلنیوم و ید برای سلامت تیروئید ضروری است. اما مصرف بیش از حد هر یک از آن‌ها آسیب‌زا می‌باشد. تنها در صورت صلاح‌دید پزشک، مکمل این دو ماده معدنی را مصرف نمایید.

    غذاهای زیر را به میزان متوسط مصرف کنید. این مواد غذایی حاوی گواترژن هستند. مقادیر زیاد آن‌ها تحریک‌کننده خواهد بود.

    غذاهای پایه سویا: توفو، تمپه، لوبیای ادامام، شیر سویا و …

    میوه‌های خاص: هلو، گلابی و توت‌فرنگی

    نوشیدنی‌ها: قهوه، چای سبز و الکل. این نوشیدنی‌ها نیز ممکن است غده تیروئید را تحریک نمایند.

    خلاصه

    افراد مبتلا باید از مصرف ارزن و غذاهای فرآوری شده خودداری نمایند. تنها در صورت تجویز پزشک مکمل‌هایی مانند سلنیوم و روی را در برنامه خود قرار دهید. مصرف غذاهای حاوی گواترژن به میزان متوسط ​​ایرادی ندارد.

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید

    غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید

    تخم‌مرغ: مصرف تخم‌مرغ به صورت کامل بهترین حالت است. زیرا زرده حاوی مقادیر زیادی از ید و سلنیوم و سفیده‌ سرشار از پروتئین می‌باشد.

    گوشت: تمام گوشت‌ها از جمله گوشت‌ بره، گوشت گاو، مرغ و …

    ماهی: همه غذاهای دریایی، از جمله ماهی آزاد، ماهی‌ تن، هالیبوت (لوزی ماهی)، میگو و …

    سبزیجات: مصرف سبزیجات چلیپایی (سبزیجات صلیبی) در مقادیر متوسط​، مخصوصاً به صورت پخته مفید است.

    میوه‌ها: تمامی میوه‌های غیر نشاسته‌ای از جمله توت، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی و …

    غلات و دانه‌های فاقد گلوتن: برنج، گندم‌ سیاه، کینوا، دانه‌ چیا و دانه‌ کتان

    لبنیات: کلیه محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر، ماست و …

    نوشیدنی‌ها: آب و سایر نوشیدنی‌های غیر کافئین دار

    بهترین رژیم غذایی کم کاری تیروئید مبتنی بر سبزیجات، میوه‌ها و گوشت‌های بدون چربی است. این مواد غذایی کالری کمی داشته و بسیار سیر‌کننده هستند. به همین علت از افزایش وزن نیز جلوگیری خواهند نمود.

    خلاصه 

    گزینه‌های غذایی سالم بسیاری برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وجود دارد. تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، بیشتر میوه‌ها و سبزیجات، غلات و دانه‌های فاقد گلوتن از این موارد است. همچنین مصرف تمام محصولات لبنی و نوشیدنی‌های فاقد کافئین‌ نیز مجاز می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان رشد موهای زائد

    یک نمونه برنامه غذایی کم کاری تیروئید

    در ادامه به یک برنامه هفت روزه رژیم غذایی ویژه کم کاری تیروئید اشاره می‌کنیم. این رژیم حاوی پروتئین سالم و مقدار کم تا متوسط ​​کربوهیدرات است. حداقل یک تا دو ساعت قبل از اولین وعده غذایی یا طبق توصیه پزشک، داروی تیروئید خود را مصرف کنید. فیبر، کلسیم و آهن ممکن است در جذب مناسب داروی تیروئید خلل ایجاد کنند.

    روز شنبه  

    صبحانه: نان تست با تخم‌مرغ

    ناهار: سالاد مرغ با 2-3 آجیل برزیلی

    شام: مرغ سرخ‌شده، سبزیجات و برنج

    روز یکشنبه

    صبحانه: بلغور جو دوسر با 1/4 فنجان (31 گرم) توت

    ناهار: سالاد کبابی ماهی قزل‌آلا

    شام: ماهی پخته‌شده با لیمو، آویشن و فلفل سیاه که با سبزیجات بخار‌پز سرو می‌شود.

    روز دوشنبه 

    صبحانه: نان تست با تخم‌مرغ

    ناهار: مانده غذای شام

    شام: میگو به همراه سالاد کینوا

    روز سه شنبه

    صبحانه: پودینگ چیا یک شبه. برای تهیه این پودینگ 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا را با یک فنجان (240 میلی‌لیتر) ماست یونانی مخلوط کنید. یک‌دوم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل و میوه‌های خردشده نیز به آن بیفزایید. اجازه دهید که یک شب در یک کاسه بماند.

    ناهار: مانده غذای شام شب گذشته

    شام: گوشت بره تفت داده شده با سبزیجات بخار‌پز شده

    چهارشنبه

    صبحانه: اسموتی موز و توت

    ناهار: ساندویچ سالاد مرغ

    شام: گوشت با فلفل دلمه‌ای و سالسا به همراه نان تورتیلا

    پنج‌شنبه

    صبحانه: فریتاتا تخم‌مرغ، قارچ و کدو سبز

    ناهار: سالاد تن ماهی و تخم‌مرغ آب‌پز

    شام: پیتزای مدیترانه‌ای خانگی با رب گوجه‌فرنگی، زیتون و پنیر فتا

    جمعه

    صبحانه: املت با انواع سبزیجات

    ناهار: سالاد کینوا با سبزیجات سبز و آجیل

    شام: استیک کبابی با سالاد

    خلاصه

    بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید بالا صرفا برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مناسب بوده و شامل غذاهای متنوعی است.

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید

    نکات ضروری در رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

    به دلیل متابولیسم آهسته، افزایش وزن به دلیل کم کاری تیروئید سریع‌تر رخ می‌دهد. به همین علت در ادامه به برخی نکات مفید برای حفظ وزن سالم اشاره می‌کنیم:

    استراحت کافی داشته باشید. هدف این است که هر شب 7-8 ساعت بخوابید. خوابیدن کمتر از این با افزایش وزن، به ویژه در اطراف ناحیه شکم مرتبط است.

    در کنار رعایت رژیم غذایی کم کاری تیروئید، غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید. غذا خوردن آگاهانه، شامل توجه به آن‌چه می‌خورید، علت و سرعت غذا خوردن است. در نتیجه رابطه بهتری با غذا ایجاد کرده و از پرخوری جلوگیری می‌شود.

    یوگا یا مدیتیشن را امتحان نمایید. یوگا و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا استرس خود را کاهش دهید. همچنین سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهند این دو در مدیریت وزن نیز کمک‌کننده هستند.

    رژیم کم و متوسط ​​کربوهیدرات را امتحان کنید. خوردن مقدار کم تا متوسط ​​کربوهیدرات برای کنترل وزن بسیار مؤثر است. بااین‌حال، از رعایت رژیم کتوژنیک خودداری نمایید. زیرا باعث کاهش سطح هورمون تیروئید شود.

    خلاصه 

    افزایش وزن با وجود کم کاری تیروئید به راحتی رخ می‌دهد. بااین‌حال رعایت برخی نکات مانند استراحت کافی تأثیر مفیدی در لاغری دارد. پروتئین را به مقدار کافی در رژیم خود قرار دهید. همچنین سعی کنید که به صورت آگاهانه غذا میل کنید.

    سخن پایانی

    یک تا دو درصد مردم درگیر کم کاری تیروئید هستند. بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید تأکید بر مصرف به اندازه ید، سلنیوم و روی دارد. از میوه و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات را کاهش داده و پروتئین بیشتری میل کنید. همچنین از مصرف برخی مواد غذایی همچون سویا، کلم و غذاهای فرآوری شده خودداری نمایید.


    منبع:

    healthline.com

    PN:0442

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *