برای مراقبت بعد از زایمان چه باید کرد

مراقبت بعد از زایمان
  • مراقبت بعد از زایمان برای مادر به دلیل تغییرات جسمی و هورمونی زیاد در دوران بارداری مانع از بروز مشکلات مهمی از قبیل عفونت، بواسیر و اضافه وزن می‌شود.

    بعد از به دنیا آمدن کودک، مدت زمان نه چندان طولانی، لازم است که تجدید قوا کند و به شرایط اولیه خود قبل از بارداری برگردد. مشکلاتی از قبیل عفونت محل بخیه، هموروئید(بواسیر)، خونریزی، سردرد، کمردرد، اضافه وزن و مشکلات مربوط به پستان از جمله مواردی هستند که ممکن است، گریبانگیر مادران تازه زایمان کرده شوند که با مراقبت پس از زایمان می‌توان به راحتی این زمان را سپری نمود.

    فیتولند برای بازگشت سریع مادر به شرایط قبل از زایمان و مقابله با مشکلات مذکور، رعایت نکات زیر را به عنوان مراقبت‌های بعد از زایمان، توصیه می‌کند.

    مراقبت از محل بخیه برای جلوگیری از ایجاد عفونت بعد از زایمان

    یکی از مهمترین موارد مراقبت بعد از زایمان که به منظور جلوگیری از عفونت باید به آن توجه داشت مراقبت از بخیه‌ها بعد از زایمان طبیعی و سزارین است. بعد از سزارین محل بخیه‌ها باید روزی دو بار ضد عفونی شود. بعد از زایمان طبیعی نیز بعد از هر بار توالت رفتن و شستن محل بخیه‌ها، باید موضع را با سرم بتادین شستشو داد و سپس برای جلوگیری از ایجاد عفونت قارچی محل را کاملا خشک کرد. برای این کار می توان از سشوار استفاده کرد.

    توصیه می‌شود تا زمانی که بخیه‌ها کاملا خوب نشده اند، حتما لباس زیر نخی پوشیده شود. تا 3 روز اول محل بخیه‌ها دردناک است به همین دلیل اغلب پزشکان داروی مسکن و ضد التهاب تجویز می کنند. برای پیشگیری از عفونت احتمالی هم آنتی بیوتیک تجویز می شود که حتما باید مصرف شود.

    پیشگیری و درمان هموروئید(بواسیر) به عنوان مراقبت پس از زایمان

    هموروئید(بواسیر) نوعی واریس است که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید. در طول بارداری انبساط عروق مقعد به همراه فشار ناشی از رشد جنین و یبوست که در دوران بارداری بسیار شایع می‌باشد و البته فشارهای ناشی از زایمان طبیعی به ناحیه لگن، باعث ابتلای مادر به هموروئید(بواسیر) می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به هموروئید(بواسیر) بعد از زایمان، بهتر است مادران در طول بارداری و بعد از زایمان، مراقب تغذیه خود باشند زیرا یبوست خود می‌تواند هموروئید (بواسیر) را تشدید کرده و سبب خونریزی‌های شدید شود. توصیه می‌شود مادران برای حفظ سلامتی بعد از زایمان به برنامه غذایی خود میوه و سبزیجات و مواد غذایی فیبردار را اضافه نمایند. اگر درد ناشی از هموروئید(بواسیر) شدید بود و استعمال داروهای ضد هموروئید(بواسیر) موثر واقع نشد حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

     برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله درمان‌های طبیعی یبوست مراجعه فرمایید.

    کدام خونریزی ها بعد از زایمان نگران کننده هستند؟

    از حیاتی ترین نکات در مراقبت پس از زایمان، توجه به نوع خونریزی واژینال است. در دو هفته نخست بعد از زایمان، خونریزی امری طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد مگر آنکه خونریزی بوی بسیار بدی داشته باشد که این موضوع نشانه عفونت است یا اینکه خونریزی شدید و ناگهانی بوده و با سرگیجه، تهوع و تعریق همراه باشد که در هر دو صورت سریعا باید به پزشک مراجعه کرد. دلیل خونریزی شدید می تواند باقی ماندن
    قسمتی از جفت در رحم یا زخمی ترمیم نشده در دهانه رحم یا واژن باشد.

     

    آیا سردردهای بعد از زایمان، طبیعی است ؟

    سردرد بعد از زایمان

    سردرد های ایجاد شده بعد از زایمان اغلب به علت فشاری است که هنگام زایمان طبیعی به عضلات گردن وارد می شود . انرژی زیادی که در طول روند زایمان صرف می شود به همراه افت قند خون می تواند باعث سر درد شود. از طرفی اگر  برای انجام سزارین بی حسی نخاعی یا بی هوشی عمومی ، صورت گرفته باشد، احتمال ابتلا به سردرد امری طبیعی محسوب می شود. برای حفظ سلامتی بعد از زایمان ، در کسانیکه مبتلا به سردرد می شوند، توصیه می شود آب زیادی بنوشند و تغذیه مناسب داشته باشند. در صورتی که سر درد بیش از ۳ روز ادامه یابد با پزشک خود مشورت نمایند.

    با کمردرد بعد از زایمان چه کنیم؟

    بعد از زایمان، کمردرد یکی از مشکلات مادران می‌باشد. در طول زایمان بیشتر عضلات درگیر می‌شوند. کمر به طور حتم عضوی است که در طول بارداری و زایمان بیشترین فشار را تحمل می‌کند. از طرفی بعضی از مادرانی که برای انجام سزارین بی‌حسی نخاعی شده اند هم ممکن است دچار کمردرد بشوند. ورزش‌هایی نظیر یوگا و شنا  از جمله ورزش‌های دوران بارداری هستند که برای مادر مفید بوده و فرد را برای زایمانی راحت آماده می‌کنند. در ضمن از بروز کمردرد هم پیشگیری می‌کنند. بعد از زایمان کاهش وزن مناسب و انجام ورزش‌های مخصوص کمر برای مراقبت بعد از زایمان به مادران توصیه می‌شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله ورزش‌های دوران بارداری مراجعه فرمایید.

    ریزش مو بعد از زایمان و روش درمان آن

    ریزش مو بعد از زایمان
    ۶ تا ۱۲ هفته بعد از زایمان میزان ریزش مو افزایش می‌یابد. دلیل این موضوع نیز اختلالات هورمونی بعد از زایمان و تاثیر آن بر رشد مو است. برای مراقبت پس از زایمان و جلوگیری از ریزش مو، مصرف مکمل‌های آهن و مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های مناسب برای ریزش مو به مادران به عنوان یکی از راه‌های مراقبت بعد از زایمان، توصیه می‌شود.

     

    با چاقی و اضافه وزن بعد از زایمان چه کنیم؟

    یکی از مهمترین نگرانی‌های مادرانی که تازه زایمان کرده اند، رسیدن به وزن قبل از دوران بارداری است. خیلی از خانم‌ها تصور می‌کنند بارداری فرم طبیعی بدنشان را تغییر خواهد داد و این امر اجتناب نا پذیر است.

     به همین دلیل هم با نا امیدی به زندگی ادامه داده و در صدد راهی برای رسیدن به وزن قبلی نیستند. حال آن که تا رسیدن به تناسب اندام راهی نیست. برخی از مادران برعکس، به منظور کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بعد از زایمان، بلافاصله یک رژیم سخت می گیرند. این در حالی است که گرفتن رژیم های سخت در دوران شیردهی به جهت حفظ سلامت مادر و کودک در دوران بعد از زایمان به هیچ وجه صلاح نیست.

    چاقی و اضافه وزن بعد از زایمان

    دردوران بعد از زایمان و در طول دوران شیر دهی مصرف مکمل آهن ، مولتی ویتامین ، غذاهای غنی از آهن و غذاهای انرژی دهنده توصیه می شود. اکثر زنان در ماه نخست بعد از زایمان چه شیردهی را آغاز کنند و چه نکنند، ۴ تا ۶ کیلو از وزنشان کاسته می شود. آنچه شما را در رسیدن به تناسب اندام کمک می‌کند علاوه بر داشتن یک رژیم متناسب زیر نظر متخصصین، تحرک و فعالیت‌ جسمانی در محدوده طبیعی است.

    یک هفته بعد از زایمان طبیعی، می توانید 3 بار در هفته و هر بار نیم ساعت پیاده روی کرده و ورزش های سبک انجام دهید. به مرور با بازگشت قوای بدنی مادر تعداد دفعات در هفته و حتی طول زمان هر پیاده روی می تواند افزایش پیدا کند.

    اگر مادر به روش سزارین، زایمان کرده باشد بهتر است شش تا هشت هفته صبرکند. در این فاصله، قدم زدن در

    محیط خانه می تواند به بهبود زخم محل جراحی کمک کند.

    درد پستان بعد از زایمان

    در برخی خانم‌ها چند ساعت بعد از زایمان سینه‌ها گرم، سنگین و کمی دردناک می‌شود. این مسئله طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و نشانه آمادگی سینه‌ها برای تغذیه نوزاد است. اما اگربعد از مدتی درد پستان ادامه پیدا کرد و به گرمی سینه‌ها علایم قرمزی و التهاب و تب اضافه شد با پزشک خود مشورت نمایید.

    در خاتمه فیتولند شما را به مطالعه مقالات لاغری سریع وزن پس از زایمان  و 16 نکته‏ موثر برای  کاهش وزن پس از بارداری که در همین رابطه تهیه شده است، دعوت می‌نماید.

    منبع:

    1-niniban.com

    PN:0043

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای برای مراقبت بعد از زایمان چه باید کرد ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *