بهترین برنامه غذایی ماه رمضان

بهترین برنامه غذایی ماه رمضان
  • اهمیت برنامه ریزی برای تهیه بهترین برنامه غذایی ماه رمضان به ویژه زمانی بیشتر جلوه می‌کند که هم زمانی ماه مبارک رمضان را با ماه های گرم سال، با ساعت‌های طولانی روزه داری داشته باشیم. به همین دلیل یکی از مهمترین دغدغه‌های کدبانوی خانه در طول ماه مبارک رمضان تهیه بهترین برنامه غذایی ماه رمضان برای خانواده است. به طوریکه رژیم غذایی ماه رمضان مانعی برای دست یافتن به فواید روزه گرفتن نباشد. در این نوشته قرار است با اصول مربوط به تهیه بهترین برنامه غذایی ماه رمضان برای سحری و افطاری آشنا شوید. جالب است بدانید، محققین به این نتیجه رسیده‌اند، بهترین برنامه رژیم غذایی برای ماه رمضان حاوی تمامی انواع گروه‌های غذایی می‌باشد.

    اگر به رژیم غذایی ماه رمضان دقت کافی نداشته باشیم، روزه‌داری نه تنها نقشی در سلامت انسان نخواهد داشت بلکه خود عاملی خواهد شد در ایجاد آسیب‌ها و عوارض جبران ناپذیر برای بدن.

    برنامه غذایی ماه رمضان

    گروه های اصلی مواد غذایی عبارتند از:

    1. گروه شیر و لبنیات
    2. گروه گوشت، حبوبات و مغزها
    3. گروه نان و غلات
    4. گروه میوه ها و سبزیجات

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : اصول تغذیه سالم در ماه رمضان

    در ادامه فیتولند پیشنهاداتی به منظور تهیه بهترین رژیم برای ماه رمضان در سه وعده سحری، افطار و شام را برای شما کاربران عزیز آورده است تا فواید روزه گرفتن در کنار مزایای معنوی آن برای سلامتی شما نیز بسیار موثر‌تر باشد.

    بهترین رژیم غذایی برای ماه رمضان در وعده افطار

    برنامه غذایی افطار در ماه رمضان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟‌ بهتر است بعد از چندین ساعت ناشتایی، روزه داران روزه خود را با مایعات گرم مثل آب جوش، شير گرم و يا چای ولرم باز کنند. در زمان افطار، اولین نیاز سلول‌های بدن به خصوص سلول‌های مغزی، دسترسی به یک منبع انرژی سریع یعنی گلوکز است. برای داشتن بهترین افطاری در ماه رمضان به این نکات توجه کنید.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    شاید به همین دلیل است که در  دستورات دینی ما در باب تغذیه در ماه رمضان، به خوردن خرما در افطار توصیه اکید شده است. مصرف خرما در وعده افطار در عین حالیکه در تنظیم فوری قند خون نقش دارد موجب بازتوانی سریع ذهنی و جسمی نیز می‌شود. سایر مواد قندی که سریع جذب می‌شوند عبارتند از توت خشک، كشمش، عسل و نبات. فیتولند توصیه می کند از افراط در خوردن مواد قندی هرچند هم که طبیعی باشند جدا خود داری کنید. مصرف مقدار کمی نان سبوسدار (مثل نان سنگک) و پنیر کم چرب و گردو نیز برای وعده افطار مناسب است.

    رژیم غذایی ماه رمضان

    برای برخورداری از فواید روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان ، حتما در وعده افطار از خوردن غذا‌های چرب پرهیز کنید. زیرا علاوه بر اثرات سوء آن در افزایش چربی خون، موجب بروز بی اشتهایی در زمان صرف وعده های غذایی شام و سحری نیز خواهد شد. فیتولند خوردن مقدار کمی سوپ، فرنی و یا آش رقیق را در وعده افطار پیشنهاد می‌کند.

    رژیم غذایی ماه رمضان

    بهترین برنامه غذایی ماه رمضان در وعده شام چیست؟

    اگر می‌خواهید از فواید روزه گرفتن نهایت استفاده را ببرید، در حدود یک ساعت بعد از وعده افطار به صرف شام بپردازید. بهترین رژیم غذایی برای ماه رمضان در وعده شام ترکیبی است از پروتئین کم چرب، نان و غلات، لبنیات و سبزیجات که در طول ماه مبارک رمضان به تناوب از آن‌ها می‌توان استفاده کرد. این بهترین شام در ماه رمضان می‌باشد. مصرف ماست کم چرب و یا سالاد کاهو بدون استفاده از سس‌های چرب را نیز برای وعده غذایی شام در نظر داشته باشید. به علاوه قبل از خواب حتما از میوه‌های تازه استفاده نمایید تا مانع بروز تشنگی و عطش در شما شوند.

    برنامه غذایی ماه رمضان در وعده شام

    بهترین رژیم غذایی برای ماه رمضان در وعده سحر

    بهترین برنامه غذایی ماه رمضان برای سحری باید به گونه‌ای طراحی شود که حاوی مواد غذایی و خوراکی‌هایی باشد که انرژی روزانه برای فعالیت روزمره فرد را تامین کند. ضمن آن‌که مانع کاهش ناگهانی قند خون (هیپوگلیسمی) شود و باعث بروز تشنگی و عطش هم در طی روزه‌داری نشود. بنابراین برای تهیه بهترین سحری در ماه رمضان به این نکات توجه کنید تا فواید روزه گرفتن را به ارمغان داشته باشید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان

    از دیگر نکات مهم تهیه وعده های غذایی در ماه رمضان این است که از مصرف خوراکی‌های بسیار شيرين مانند زولبيا و باميه در سحر دوری كنيد زیرا باعث افت سريع قند خون و احساس گرسنگی در طی روز می‌شود. که البته کار بسیار دشواری است. مصرف مواد خوراکی‌ با پروتئين بالا مانند تخم مرغ، سويا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنيات و حبوبات در وعده سحری از عواملی هستند که موجب می‌شوند در طی روزه داری، قند خون ديرتر افت پيدا كند و فرد روزه دار كمتر احساس ضعف و گرسنگی نماید. مصرف خوراکی‌های دارای فیبر زیاد، مانند سبزی، سالاد و ميوه فراموش نشود!

    بهترین رژیم ماه رمضان به جهت مهار تشنگی این است که از خوردن خوراکی‌هايی مانند انواع نوشابه‌ها، بادمجان، سوسيس و كالباس، سس مايونز، سير، پياز و فلفل تند در وعده سحری پرهيز كنيد. برای پيشگيری از بوی آزار ‌دهنده دهان در طول روز، از مصرف سير و پياز در وعده سحر بپرهيزيد.

    برنامه غذایی ماه رمضان در وعده سحر

    نوشیدنی‌های سالم برای ماه رمضان

    یکی از سختی‌های روزه‌داری به‌خصوص در فصول گرم سال از دست دادن آب بدن و تشنگی است. در رابطه با نیاز بدن به آب همین بس که بدانیم حدود 60 تا 70 درصد وزن بدن ما را آب تشکیل داده است. آب از نیاز‌های اساسی سلول‌ها و ارگان‌های بدن است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : 8 اصل مهم برنامه رژیم غذایی کاهش وزن بانوان

    به همین دلیل در رابطه با برنامه غذایی ماه رمضان علاوه بر توجه به تهیه بهترین رژیم غذایی برای ماه رمضان و تبعیت از آن، برای حداکثر بهره‌وری از فواید روزه گرفتن، انتخاب نوشیدنی‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. در ادامه چند نوشیدنی سنتی مناسب برای دوران روزه‌داری و رفع عطش آورده شده است. این شربت ها و نوشیدنی‌ها را تهیه کرده و در فاصله بعد از افطار تا اذان صبح به تدریج میل نمایید.

    رژیم غذایی ماه رمضان

    آب

    آب موثرترین نوشیدنی برا رفع تشنگی و عطش در زمان روزه‌‌داری می‌باشد. می‌توانید آن را با برش‌های لیموی تازه و برگ‌های نعنا، طعم دار کنید.

    شربت خاکشیر و تخم شربتی

    برنامه غذایی ماه رمضان

    تخم شربتی و خاکشیر می‌توانند آب را در درون دانه‌های خود ذخیره کنند به همین دلیل مدت طولانی تری پاسخ گوی نیاز بدن به آب خواهند بود. این شربت، خنک کننده و ضد عطش خواهد بود . بهتر است این نوشیدنی بدون شکر و یا با عسل طبیعی و شیرین کننده استویا تهیه شود.

    عرق کاسنی

    عرق کاسنی توانایی شدیدی در خنک کردن بدن دارد و برای رفع عطش و تشنگی یک تغذیه سالم در ماه‌ رمضان به شمار می‌آید. می‌توان عرق کاسنی را به سایر نوشیدنی‌های مناسب رمضان اضافه کرد و یا آنرا باکمی گلاب و عسل مخلوط کرده و میل کرد.

    بهترین و مؤثرترین زمان مصرف عرقیات و داروهای گیاهی

    شاید یکی از سوالات کلیدی برای شما زمان مصرف مناسب این عرقیات و داروهای گیاهی در ماه رمضان باشد. زمان مصرف داروهای گیاهی از جمله عرقیات، پودرها، کپسول‌ها و دمنوش‌ها متناسب است با مشکل فرد و عضوی که قصد رساندن دارو به آن را داریم. توجه به همین نکته در برنامه غذایی ماه رمضان کفایت می‌کند. به‌عنوان مثال برای رساندن دارو به کبد صبح یا شب قبل از خواب ارجحیت دارد و یا برای رساندن دارو به معده بعد از غذا مناسب‌تر است. همچنین رساندن دارو به روده باید قبل از صرف غذا صورت گیرد. برای نمونه بهترین زمان مصرف عرق کاسنی در بهبود وضعیت کبد یک تا دو ساعت بعد از غذا, صبح ناشتا همچنین قبل از خواب شبانه است که موجب تسویه و پاک‌سازی کبد می‌شود.

    شربت آبلیمو

    رژیم غذایی ماه رمضان

    با کمی آب و عسل و آب لیمو ترش تازه یک شربت آبلیموی دلچسب تهیه کنید. شربت آبلیمو باعث افزایش ترشح بزاق شده و احساس تشنگی و عطش را در روزه‌داران برطرف می‌کند.

    شربت سکنجبین

    شربت سکنجبین به تنهایی یا همراه با خاکشیر، تخم شربتی و یا عرق کاسنی نیز می‌تواند نقش موثری در رفع عطش داشته باشد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : دریافت رژیم غذایی اختصاصی

    نوشیدنی‌های تهیه شده از نعنا

    دمنوش نعنا: دمنوش نعنا نقش موثری در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و نیز جلوگیری از نفخ به خصوص در دوران روزه داری که معده برای مدت طولانی خالی است، خواهد داشت. مصرف این دمنوش برای برطرف کردن بوی بد دهان توصیه می‌شود.

    شربت نعنا: نوع دیگر از نوشیدنی حاوی نعنا است که با ترکیبی از آب و عرق نعنا و کمی عسل و یا شیرین کننده طبیعی استویا تهیه می‌شود. شربت نعنا هم تقویت کننده دستگاه گوارش است.

    برنامه غذایی ماه رمضان

    دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان

    دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان می‌تواند علاوه بر رفع عطش و تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در ماه رمضان شود. می‌توان این دمنوش را با نبات شیرین کرد.

    سخن پایانی

    همانطور که گفته شد بهترین رژیم غذایی ماه رمضان رژیمی است که شامل هر چهار گروه اصلی مواد غذایی باشد. از طرفی بهترین برنامه غذایی ماه رمضان به علت طولانی بودن زمان گرسنگی و روزه‌داری باید به گونه‌ای طراحی شود که شامل سه وعده اصلی سحری، افطار و شام باشد.

    فیتولند پیشنهاد می‌کند در برنامه غذایی ماه رمضان از غذاهایی استفاده کنید که از مواد خوراکی دیر هضم تهیه شده باشند. این خوراکی‌ها به کندی هضم شده و 8 ساعت در دستگاه گوارش ماندگاری خواهند داشت. در نتیجه فرد روزه‌دار دیرتر گرسنه شده و از فواید روزه گرفتن بهره‌مند می‌شود. از مواد غذایی دیر هضم می‌توان به حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبیا، عدس، آرد و برنج قهوه‌ای اشاره کرد. توجه داشته باشید که روش صحیح تغذیه و روزه داری اصولی، کلید بندگی و قرب الهی است.

    PN:0213

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *