آروماتراپی و رایحه درمانی در کودکان

آروماتراپی و رایحه درمانی در کودکان
  • آروماتراپی و رایحه درمانی در کودکان نیز مانند بزرگسالان اثرات ویژه و شگفت‌انگیزی دارد. آرماتراپی در کودکان با استفاده از اسانس‌های گیاهی و محصولات طبیعی جایگزین بسیار بهتری برای نوع مصنوعی آن است. نکته قابل ذکر این است که نوزاد یا کودک نباید این اسانس‌ها را به صورت خوراکی مصرف کند. این در حالی است که غالبا در بزرگسالان استفاده خوراکی از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    در این مقاله فیتولند به بررسی رایحه درمانی، انواع اسانس‌های پیشنهادی، موارد و روش‌های استفاده آن‌ها برای کودکان می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    اسانس‌های بی‌خطر برای کودکان و نوزادان

    در برخی اوقات اثر درمانی محصولات بهداشتی و سلامتی، مقطعی و زودگذر است. خوشبختانه در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها اسانس‌ها می‌باشند. اسانس‌های طبیعی به طور گسترده طی هزاران سال است که در موارد بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این علم آروماتراپی گفته می‌شود.

    آروماتراپی به معنای رایحه درمانی یا درمان با اسانس‌های گیاهی شناخته شده می‌باشد. این شیوه یکی از روش‌های طبیعی پیشگیری و درمان بیماری‌ها  در کودکان و نوزادان است. رایحه درمانی در کودکان، جهت بالا بردن سطح سلامت جسمی و هیجانی کودک مفید می‌باشد.

    درمان سوختگی، تسکین پوست و آرام‌سازی ذهن برخی از کاربردهای آروماتراپی در کودکان است. مصرف بعضی از اسانس‌های طبیعی، منجر به بهبود و افزایش کیفیت خواب و آرامش بیشتر کودک بالای 3 سال در حین خواب می‌شود. همچنین کاهش اضطراب و کمک به درمان کولیک نوزادی از دیگر فواید رایحه درمانی است.

    نکته مهم آروماتراپی و رایحه درمانی: پیش از مصرف اسانس‌های طبیعی برای کودکان، بهتر است روش رقیق کردن و نحوه صحیح مصرف آن‌ها را بدانیم.

    لازم به ذکر است که برای استفاده از اسانس‌های گیاهی، حتما از خالص بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای مثال اسانس‌هایی که با الکل مخلوط می‌شوند، می‌توانند برای کودک و نوزاد سوزش‌آور باشند. همچنین لازم است که از مصرف اسانس‌های مصنوعی خودداری نمود. زیرا برخلاف اسانس‌های طبیعی زیان‌آور هستند. اسانس‌های مصنوعی نه‌تنها مزیتی برای پوست ندارند، بلکه می‌توانند محرکی برای پوست نوزاد محسوب شوند.

    آروماتراپی و رایحه درمانی

    اسانس‌های گیاهی مناسب کودک و نوزاد

    در بیشتر موارد استفاده از اسانس‌های گیاهی برای رایحه درمانی در کودکان بی‌ضرر است. باید توجه کنید که بهره بردن از فواید آن تنها به‌شرط استفاده اصولی، درست و در حد اعتدال می‌باشد. در غیر این‌ صورت می‌توانند مضر نیز باشند.

    نکته مهم دیگر در آروماتراپی و رایحه درمانی این است که نباید اسانس را به طور مستقیم روی پوست نوزاد استفاده کنید. لازم است که همیشه اسانس‌ها را با روغن‌های پایه مخلوط کنید. همچنین نباید هیچ وقت نوزاد اسانس را بخورد. این در حالی است که گاهی برای بزرگسالان مصرف خوراکی اسانس توصیه می‌شود. اما در کودکان و نوزادان خطرناک خواهد بود.

    در ادامه فیتولند به چند نمونه از اسانس‌های گیاهی کاربردی برای کودکان و نوزادان اشاره می‌کند.

    اسانس بابونه

    اسانس بابونه یکی از اسانس‌های طبیعی است که برای کودکان و نوزادان استفاده می‌شود. این نوع اسانس گیاهی در بهبود و برطرف کردن مشکلات خواب نوزاد نقش مهمی دارد. اسانس بابونه اثرات تسکین‌دهنده دارد و در گذشته نیز به طور سنتی برای درمان بی‌خوابی کودکان و بزرگسالان استفاده می‌گردید. همچنین در بهبود اضطراب و بی‌قراری و بالا بردن خلق نوزاد نیز مؤثر است.  استفاده از این اسانس گیاهی به همراه اسانس اسطوخودوس منجر به بهبود نشانه‌های کولیک نوزادی خواهد شد.

    آروماتراپی در کودکان با اسانس لیموترش

    اسانس لیموترش نیز یکی دیگر از اسانس‌های گیاهی مورد استفاده برای نوزادان است. به عنوان بالابرنده انرژی و خلق کودک شناخته می‌شود. همچنین در خلق بعد از بیدار شدن نوزاد نیز مؤثر است. جالب است بدانید که اسانس لیموترش باعث حساسیت و سوزش پوست نوزاد نخواهد شد.

    اسانس شوید

    اسانس شوید نوعی اسانس ضد اسپاسم و آرام‌بخش است که می‌تواند به بهبود سوءهاضمه نوزاد نیز کمک نماید. بدین منظور یک قطره از اسانس شوید را با یک قاشق چای‌خوری آب رقیق کنید. سپس اسانس رقیق شده را بر روی پوست نوزاد ماساژ دهید.

    رایحه درمانی در کودکان با اسانس اکالیپتوس

    اسانس اکالیپتوس یک “اکسپکتورانت” (خلط‌آور) طبیعی است که در رفع گرفتگی بینی در کودک و نوزاد مؤثر می‌باشد. به همین دلیل استفاده از اسانس اکالیپتوس در طول زمستان مطلوب است. توجه داشته باشید که استفاده از اسانس اکالیپتوس برای کودکان زیر دو سال ممنوع می‌باشد.

     فیتولند توصیه می‌کند پیش از استفاده از این اسانس گیاهی برای رفع مشکلات تنفسی با پزشک مشورت نمایید.

    رایحه درمانی در کودکان

    اسانس اسطوخودوس

    این اسانس گیاهی اثرات تسکین‌دهنده و مسکن دارد. ماساژ نوزاد با اسانس اسطوخودوس می‌تواند منجر به آرامش کودک بی‌قرار و ترغیب او به خواب شود. همچنین برای گزیدگی حشرات جهت کاهش خارش محل گزش نیز مناسب است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که اسانس اسطوخودوس اثر تسکین‌دهنده‌گی در کولیک نوزادی دارد.

    درخت چای

    گیاه درخت چای خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچ و آنتی‌بیوتیکی دارد. برای استفاده می‌توان چند قطره از این اسانس را با کمی روغن بی‌بو مخلوط نمود. این ترکیب می‌تواند به بهبود مشکلات ادرار سوختگی در نوزادان و عفونت‌های قارچی کمک نماید. اسانس درخت چای از اسانس‌های گیاهی بسیار قوی است که ممکن است باعث خشن و زبر شدن پوست شود. بنابراین برای نوزادان زیر شش ماه منع مصرف دارد. برای نوزادان بالای شش ماه نیز لازم است بااحتیاط مصرف گردد.

    توصیه‌هایی جهت رقیق کردن اسانس‌ها

    اسانس‌ها به علت غلیظ و قوی بودنشان برای آروماتراپی و رایحه درمانی کودکان و نوزادان، با روغن‌های پایه رقیق می‌شوند. رقیق کردن اسانس‌ها برای جلوگیری از بروز حساسیت در پوست نوزاد بسیار اهمیت دارد. فیتولند توصیه می‌کند که از اسانس‌ها برای نوزادان زیر سه ماه استفاده نکنید. حتی نوع رقیق‌شده نیز می‌تواند منجر به ایجاد سوزش پوست و حساسیت نسبت به نور در نوزادان شوند. بهتر است پیش از استفاده از هر نوع اسانسی تست نقطه‌ای بر روی پوست انجام گردد.

    چگونگی انجام تست نقطه‌ای پیش از رایحه درمانی در کودکان

    • پیش از رایحه درمانی، مقداری از اسانس را بر روی قسمت کوچکی از پوست پا یا بازو بمالید. (به‌اندازه یک سکه)
    • به مدت 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا بر روی پوست نوزاد واکنش خاصی ایجاد می‌شود یا خیر.
    • در صورت بروز واکنش پوستی در نوزاد از ادامه مصرف خودداری نمایید. (واکنش پوستی در نوزاد می‌تواند شامل قرمزی، تورم یا دردناک شدن ناحیه به هنگام لمس باشد.)
    • اگر واکنشی بر روی پوست نوزاد اتفاق نیفتاد، به احتمال زیاد استفاده از اسانس تست شده برای کودک بی‌خطر می‌باشد.

    پیشنهادات کاربردی در مورد آروماتراپی در کودکان

    همان‌طور که ذکر شد، مصرف اسانس‌ها در نوزادان تنها باهدف آروماتراپی، استعمال خارجی و ماساژ انجام می‌شود. در نتیجه لازم است که از مصرف خوراکی آن خودداری گردد. در هنگام حمام نوزاد، برای جلوگیری از بلع اسانس توسط نوزاد به طور تصادفی، از مصرف اسانس‌ها خودداری نمایید. برای استفاده موضعی نیز بهتر است که با روغن‌های گیاهی رقیق شوند.

    مخلوط کردن اسانس‌ها با روغن‌های پایه

    روغن‌های گیاهی، روغن نارگیل و روغن بادام شیرین معمولاً به عنوان روغن‌های پایه‌ محسوب می‌شوند. این روغن‌ها جهت رقیق شدن با اسانس‌ها مخلوط می‌گردند. همچنین خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و برای تغذیه پوست نوزادان مفید هستند. اسانس‌ها را به نسبت 5 درصد با روغن‌های پایه مخلوط کنید. سپس به خوبی تکان دهید. وقتی ترکیب حاصل به طور کامل مخلوط شد تست نقطه‌ای را بر روی پوست پا یا بازوی نوزاد انجام دهید. این تست برای اطمینان از عدم حساسیت نوزاد یا کودک است.

    اسپری کردن اسانس‌ها

    برای آروماتراپی و رایحه درمانی برای آرامش بخشیدن به نوزاد، اسانس‌های رقیق‌شده را در اطراف اتاق نوزاد اسپری کنید. نکته مهم این است که نباید اسانس را بر روی بالش نوزاد اسپری کنید. زیرا ممکن است تصادفاً منجر به حساسیت شود.

    اسانس‌ها جایگزین طبیعی بسیار مؤثری برای خوشبو کردن اتاق نوزاد به جای خوشبوکننده‌های مصنوعی می‌باشند. هر بار از یک اسانس جدید استفاده کنید. مقدار کمی از اسانس دلخواه را در دستگاه بخور ریخته و به مدت یک ساعت صبر کنید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که اسانس به کار برده احیاناً حساسیتی برای نوزاد ایجاد نخواهد کرد.

    آروماتراپی در کودکان

    سخن پایانی

    استفاده از آروماتراپی و رایحه درمانی، ماساژ دادن بدن کودک و نوزاد با اسانس‌های طبیعی و یا با ترکیبی از روغن‌های پایه  تأثیر فوق‌العاده‌ای در سلامت جسم و روح کودک دارد. بنابراین برای داشتن یک سبک زندگی سالم و شاد نیز می‌تواند موثر باشد. زیرا ارتباط عاطفی مادر و نوزاد با ماساژ ملایم و روزانه کودک تقویت می‌شود.

    ایحه درمانی در کودکان اثرات فوق‌العاده‌ای همچون بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب، بهبود نشانه‌های کولیک نوزادی و… دارد. اما برای استفاده از اثرات درمانی اسانس‌ها لازم است که به انتخاب نوع آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. شوید، لیموترش، بابونه، اکالیپتوس، اسطوخودوس از اسانس‌های طبیعی مناسب برای آرماتراپی در کودکان هستند.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0178

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای آروماتراپی و رایحه درمانی در کودکان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *