علائم و راه‌های پیشگیری از سندرم متابولیک

علائم و راه‌های پیشگیری از سندرم متابولیک
  • سندرم متابولیک چیست؟ آیا پیشگیری از سندرم متابولیک امکان‌پذیر است؟ این اختلال متابولیکی، فرد را در معرض دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد. آشنایی با علائم و تشخیص سندرم متابولیک، منجر به بهبود هرچه سریع‌تر این اختلال می‌شود. افزایش فعالیت بدنی، رژیم مناسب و سبک زندگی سالم در روند درمانی نقش مؤثری دارد. فیتولند شما را با علائم، نحوه تشخیص و درمان این سندرم آشنا خواهد نمود.

    سندرم متابولیک چیست؟

    برای پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک ابتدا باید با تعریف آن آشنا شویم. این عارضه نوعی بیماری از مجموعه اختلالات متابولیکی می‌باشد. فردی ممکن است تمام شرایط بروز بیماری را داشته باشد. اما شخص دیگری تنها یکی از علائم را دارا باشد. با داشتن یک علامت، احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی افزایش خواهد یافت. برای مثال فشارخون به تنهایی خطرناک است. اما اگر با دیگر علائم سندرم متابولیک همچون چاقی شکمی و قند بالا ظاهر شود، خطرناک خواهد بود.

    فاکتورهای تشخیص سندرم متابولیک

    این سندرم در 23 درصد بزرگسالان بروز پیدا می‌کند. این افراد در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی، دیابت، تجمع چربی در دیواره شریان‌های اصلی و… خواهند بود. علل بروز این عارضه، اضافه‌وزن و چاقی، عدم تحرک جسمی، عوامل ژنتیکی و افزایش سن است. همچنین فرد باید حداقل سه فاکتور از موارد زیر را دارا باشد:

    • سطح تری گلیسیرید 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر باشد.
    • چاقی شکمی (دور کمر بیش از 101 سانتی‌متر در مردان، بیشتر از 89 سانتی‌متر در بانوان)
    • سطح كلسترول خوب در مردان كمتر از 40 و در بانوان نیز كمتر از 50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.
    • میزان گلوکز (قندخون) اندازه‌گیری شده به صورت ناشتا، معادل 100 میلی‌گرم در لیتر یا بالاتر باشد.
    • فشارخون سیستولیک (تعداد ضربان بالا) 130 میلی‌متر جیوه یا بیشتر باشد. یا فشارخون دیاستولیک (تعداد ضربان پایین) 85 میلی‌متر جیوه یا بالاتر قرار گیرد.

    آزمون سندرم متابولیک به تشخیص به هنگام این عارضه کمک می‌نماید. شما می‌توانید بر روی سنجش سندرم متابولیک فیتولند کلیک کرده و شرایط خود را بررسی کنید.

    این سندرم اختلالی جدی است. اما با کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، رژیم سالم و مناسب، خطرات این بیماری کاهش می‌یابد. برنامه رژیم غذایی درمان سندرم متابولیک باید سرشار از غلات کامل، میوه، سبزیجات و ماهی باشد. همچنین به طور منظم، قند خون، کلسترول و فشارخون خود را کنترل نمایید. موارد مذکور در پیشگیری از سندرم متابولیک نقش مهمی دارند.

    اهمیت سندرم متابولیک

    ممکن است سندرم متابولیک پس از ابتلا فرد به دیابت یا بیماری قلبی عروقی تشخیص داده شود. همچنین وجود علائم و مؤلفه‌های بیشتر خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. این مشکل با اختلال متابولیک عمومی، به ‌نام “مقاومت به انسولین” نیز در ارتباط است. سندرم متابولیک مانع از استفاده مؤثر انسولین در افراد می‌شود. بنابراین، گاهی اوقات در تشخیص سندرم متابولیک، لفظ سندرم مقاومت به انسولین نیز بیان می‌شود.

    افراد مبتلا به سندرم متابولیک در معرض خطر بیماری‌های زیر هستند:

    • بیماری عروق کرونر و حمله قلبی

    شریان‌ها مسئول پمپاژ خون به قلب هستند. این شریان‌ها ممکن است بر اثر رسوبات چربی به نام پلاک، تنگ یا مسدود شوند. در این شرایط میزان اکسیژن خونی که به قلب می‌رسد، کاهش می‌یابد. در نتیجه شاهد درد در سینه “(آنژین)” یا حمله قلبی خواهیم بود.

    پیشگیری از سندرم متابولیک

    • دیابت نوع 2  

    اگر بدن قادر به تولید یا استفاده صحیح از انسولین نباشد، دیابت رخ می‌دهد. این عارضه منجر به تولید قند در خون می‌شود. همچنین خطراتی ازجمله نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش خواهد داد.

    خطرات ابتلا به سندرم متابولیک

    ابتلا به این نوع سندرم، بدن فرد را در معرض خطر بیماری‌های متعددی قرار می‌دهد. بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت برخی از این موارد هستند. همین امر اهمیت پیشگیری از سندرم متابولیک را به‌مراتب افزایش خواهد داد.

    چرا سندرم متابولیک رخ می‌دهد؟      

    برخی افراد از نظر ساختار ژنتیکی، مستعد ابتلا به سندرم مقاومت به انسولین هستند. اما افراد دیگر از طریق عوامل زیر، خطر ابتلا را افزایش می‌دهند.

    • داشتن چربی اضافی در بدن
    • عدم انجام فعالیت بدنی کافی

    احتمال ابتلا در چه افرادی بیشتر است؟                     

    این نوع سندرم به‌طور فزایند‌ه‌ای در ایالات متحده شایع شده است. چندین عامل، بروز علائم سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد. این موارد عبارتند از:

    • چاقی یا اضافه‌وزن

    کاهش وزن یک روش بسیار ساده جهت جلوگیری از بروز سندروم متابولیک می‌باشد. چاقی یا اضافه‌وزن، از دلایل مهم ابتلا به این عارضه هستند. چربی بیش از حد در ناحیه شکم ارتباط مستقیمی با بروز این بیماری دارد.

    • مقاومت به انسولین

    همان‌طور که پیش از این ذکر شد، سندرم متابولیک، ارتباط نزدیکی با مقاومت به انسولین دارد. با وجود این سندرم، بدن نمی‌تواند از انسولین به طور مؤثر استفاده نماید.

    • نژاد و جنسیت

    دو نژاد سفیدپوست و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را با شاخص توده بدنی یکسان (BMI)، در نظر بگیرید. احتمال ابتلای سفیدپوست‌ها به این عارضه، بیش از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است. همچنین مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض ابتلا هستند.

    علائم و تشخیص سندرم متابولیک

    پیش از معرفی روش‌های پیشگیری از سندرم متابولیک به علائم آن اشاره می‌کنیم. به طور کلی برای تشخیص این سندرم، به انجام آزمایش‌ نیاز است. با این حال اگر اندازه دور کمرتان بالا می‌باشد، در معرض خطر هستید. همچنین شرایط دیگری مانند تری گلیسیرید، قندخون و یا فشارخون بالا از علائم هستند. در تمام این موارد با پزشک متخصص خود مشورت داشته باشید.

    تشخیص سندرم متابولیک

    تشخیص سندرم متابولیک چگونه است؟                  

    بیشتر پزشکان جهت تشخیص ابتلا به سندرم متابولیک به دنبال وجود حداقل سه فاکتور مربوط به این اختلال هستند.

    • کلسترول بالا
    • فشارخون بیشتر یا مساوی با 85/130 میلی‌متر جیوه
    • میزان قند خون ناشتا بیشتر یا معادل 100 میلی‌گرم در لیتر
    • وجود چاقی مرکزی یا شکمی. (با اندازه‌گیری دور کمر مشخص می‌شود). در آقایان، بیش از 101 سانتی‌متر، چاقی محسوب می‌شود. در بانوان نیز بیش از 89 سانتی‌متر، چاقی در نظر گرفته می‌شود.
    • میزان تری گلیسیرید بالاتر یا مساوی با 150 میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر خون . کمتر از 40 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در مردان و کمتر از 50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در زنان.

    برای درمان سندرم متابولیک به کمک متخصصین فیتولند، کلیک نمایید.

    سندرم متابولیک

    درمان و پیشگیری

    پیشگیری و درمان سندرم متابولیک با تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است. زندگی سالم به داشتن بدنی سالم کمک می‌نماید. در نتیجه از خطر بیماری‌ها در امان خواهیم بود. برای کسب نتیجه بهتر نکات زیر را رعایت کنید:

    • رژیم غذایی اصولی داشته باشید

    در برنامه غذایی خود، از غلات، میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده نمایید. همچنین  مصرف ماهی کباب شده در کنار لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی را فراموش نکنید. از مصرف غذاهای فرآوری شده که دارای چربی‌های اشباع، سدیم و قند اضافه هستند، خودداری نمایید.

    برای دریافت برنامه رژیم غذایی فیتولند کلیک کنید.

    • فعالیت بدنی داشته باشید

    با ورزش از سندرم متابولیک پیشگیری کنید. حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی نسبتاً شدید را در برنامه هفتگی خود بگنجانید. پیشگیری از سندرم متابولیک با پیاده‌روی نیز امکان‌پذیر است. در صورت نیاز، فعالیت‌های بدنی خود را به چند قسمت کوتاه در طول روز تقسیم کنید.

    جهت دریافت برنامه تمرینی ورزشی کلیک نمایید.

    • وزن خود را کاهش دهید

    چاقی یک نشانه مهم از سندرم متابولیک است. با کاهش وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد. میزان دریافت کالری روزانه خود را کاهش دهید. همچنین به کمک تمرینات ورزشی، کالری بیشتری بسوزانید. همراهی رژیم و تمرین ورزشی در کاهش وزن بسیار اهمیت دارد.

    ممکن است که پزشک در طی درمان، داروهایی جهت کنترل فشارخون، کلسترول و … تجویز نماید. رعایت دقیق دستورالعمل‌های متخصصین را فراموش نکنید.

    سخن پایانی

    پیشگیری از سندرم متابولیک به کمک ورزش، رژیم و کلی سبک زندگی سالم امکان‌پذیر است. کاهش چربی شکمی و کاهش وزن نقش مهمی دارد. چاقی شکمی، میزان کلسترول و تری گلیسیرید، قند و فشارخون در تشخیص سندرم متابولیک کمک می‌کنند. این عارضه خطر ابتلا به دیابت، سکته و بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. برای شروع درمان، تعلل نکنید.

    منبع:

    heart.org

    PN:0265

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " علائم و راه‌های پیشگیری از سندرم متابولیک " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *