ورزش فیتنس چیست ؟ آشنایی با فیتنس و انواع آن

فیتنس چیست و چه نکاتی در انجام این ورزش باید انجام داد
  • ورزش فیتنس چیست ؟ آشنایی با فیتنس و انواع آن را در این مقاله با فیتولند همراه باشید. آیا می‌دانید فیتنس چیست و چه نکاتی در انجام این ورزش باید انجام داد ؟ آبا با انواع ورزش فیتنس آشنایی دارید ؟ عوارض ورزش فیتنس چیست ؟ امروزه اصطلاح فیتنس (Fitness) یا تناسب اندام به خصوص در بین جوانان، بسیار شنیده می‌شود. اولین تعریفی که برای تمرینات فیتنس Fitness بیان شد، عبارت بود از “توانایی انجام وظایف روزانه با قدرت و هوشاری و خستگی ناپذیری بالا” ولی در حال حاضر محققین، فیتنس و تناسب اندام را فراتر از این تعریف دانسته و معتقدند که فیتنس و زیبایی اندام یعنی داشتن فرم زیبای بدن به همراه سلامتی جسم و روح است، در راستای رسیدن به یک زندگی سالم و پویا.

    اگر به دنبال این هستید که fitness چیست و ورزش فیتنس برای چی خوبه و جدیدترین دستاوردهای این ورزش با فیتولند همراه باشید و ضمن آشنایی با این ورزش و انواع ورزش فیتنس ، با فواید و عوارض این ورزش نیز آشنا شوید.

    تعریف جدید ورزش فیتنس Fitness

    تا قبل از انقلاب صنعتی،‌ فیتنس و تناسب اندام به عنوان انجام فعالیت‌های روزانه بدون هرگونه خستگی تعریف می‌شد ولی امروزه با تغییر در شیوه و سبک زندگی، فیتنس و تناسب اندام به عنوان یک شاخه از بدنسازی عبارت است از توانایی بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه و انجام فعالیت های مربوط به اوقات فراغت به همراه داشتن تندرستی و توانایی مقابله با استرس های زندگی. در حقیقت آن چه ورزش فیتنس برای انسان به ارمغان می آورد برقراری تعادل جسم و روح انسان است، برای شاد زیستن. ورزش فیتنس ترکیبی از یک برنامه تمرینی ، یک رژیم غذایی اختصاصی و عادت‌های مناسب در سبک زندگی سالم می‌باشد.

    کمیسیون فیتنس و ورزش ریاست جمهوری آمریکا پنج پارامتر اصلی را برای ورزش فیتنس تعیین می‌کند که شامل موارد زیر می‌باشند. در پاسخ به این سوال که fitness چیست بررسی این 5 پارامتر تعیین کننده می‌باشد.
    الف- استقامت قلب و شش‌ها: توانایی تحویل اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌ها و پاک‌سازی ضایعات آنها در طی دوره‌های زمانی پیوسته. دویدن‌های طولانی و شنا کردن ازجمله روش‌های اندازه‌گیری این پارامتر فیتنس Fitness می‌باشند.

    ب – قدرت عضله: توانایی یک عضله برای اعمال نیرو برای یک دوره زمانی کوتاه. به‌طور مثال، قدرت عضلات بالاتنه را می‌توان با تعداد زیادی از حرکات وزنه‌برداری اندازه گرفت.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تمرینی فیتنس حرفه ای

    ج- استقامت عضله: در حقیقت استقامت عضله عبارت است از توانایی یک عضله یا گروهی از عضلات، برای حفظ انقباض های مکرر و یا ادامه اعمال نیرو بر روی یک جسم ثابت. حرکت شنا سوئدی معمولاً گزینه خوبی برای اندازه‌گیری استقامت دست و شانه یک ورزشکار فیتنس می‌باشد.

    ورزش فیتنس چیست ؟ آشنایی با فیتنس و انواع ورزش فیتنس

    د- انعطاف‌پذیری: توانایی حرکت مفاصل بدن و استفاده از عضلات در تمامی دامنه حرکتی آن‌ها. حرکت خمش به جلو (نشستن و خم شدن به جلو) ” sit-and-reach”، تست بسیار خوبی برای اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری عضلات کمر و پشت پا است.

    ه – ترکیبات بدن یا همان بادی کامپوزیشن ” Body composition”: این پارامتر از فیتنس بر توده بدون چربی (ماهیچه، استخوان، بافت‌های و اندام‌های حیاتی) و توده چربی بدن تمرکز دارد. نسبت درصد توده چربی به درصد بدون چربی بدن را جزئی از فیتنس(Fitness) و تناسب اندام در نظر می گیرند. انجام حرکات ورزشی به‌طور صحیح به شما کمک خواهد کرد تا با چربی سوزی توده چربی را کاهش داده و عضله بسازید.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی فیتولند گیف

    برنامه ورزشی شما باید به نحوی برنامه‌ریزی‌شده باشد تا در همه این پنج پارامتر پیشرفت حاصل شود. هر تمرین باید با گرم کردن آغاز و با سرد کردن خاتمه یابد. گرم کردن معمولاً از تمریناتی با شدت کم و در حد 5 تا 10 دقیقه مانند راه رفتن، بالا آوردن زانو، چرخش دست‌ ها یا چرخش کمر (مس گری) تشکیل‌شده است. سرد کردن نیز از 5 تا 10 دقیقه از تمریناتی مانند راه رفتن و حرکات با شدت بسیار کم همراه با حرکات کششی تشکیل می شود. به عنوان یک قاعده کلی باید سعی کنید تمرینات فیتنس با شدت متوسط، مانند پیاده روی سریع را در بیشتر روزهای هفته داشته باشید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تغذیه بعد از تمرینات هوازی

    یکی از نکاتی که در رسیدن به زیبایی اندام با انجام ورزش فیتنس اهمیت دارد رعایت یک رژیم غذایی مناسب بعد از تمرین می‌باشد،‌ اغلب به دلیل مصرف انرژی شما ممکن است نیاز به تغذیه‌ داشته باشید که لازم است نکات مربوط به انتخاب نوع تغذیه و زمان تغذیه را کامل رعایت کنید.

    ورزش فیتنس چیست ؟

    ورزش فیتنس چیست

    ورزش fitness یکی از شاخه های ورزشی رشته بدنسازی است که برای رسیدن به یک تناسب اندام در کنار عضله سازی ( نه حجیم شدن ) با هدف هم‌خوانی بین بدن و قامت فرد به شما کمک می‌کند. در این ورزش رسیدن به یک اندام زیبا، وزن مناسب و سایز مناسب اهمیت زیادی دارد. به هیچ وجه این ورزش به دنبال افزایش حجم عضلات نیست.

    بر اساس آمارهای گرفته شده ورزش فیتنس در مردان و زنان باعث ایجاد جذابیت بیشتر جنسی برای این افراد می‌شود و به همین دلیل بین سنین مختلف به ویژه جوانان، انواع ورزش فیتنس دارای طرفداران زیادی است. در ورزش فیتنس شما از یک سبک تمرینی متفاوت، رژیم غذایی فیتنس، تاکید بر حرکات هوازی و قدرتی پیروی خواهید کرد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تفاوت بدنسازی و فیتنس

    شما در انجام تمرینات فیتنس با انجام تمرینات هوازی، حرکات قدرتی چند هدف خاص را دنبال خواهید کرد. اول به دنبال چربی سوزی در بخش‌های مختلف خواهید بود. دوم آن‌که به دنبال عضله سازی خواهید بود و در انتها به دنبال ایجاد تعادل و هم‌خوانی بین عضلات و قامت خود خواهید بود تا به یک تناسب اندام و در نهایت یک فرم بدنی جذاب برسید. در این تمرینات انجام حرکات با تکرار بالای 12، سرعت در انجام حرکات تمرینی، تردمیل و . . . از جمله تکنیک‌هایی هستند که برای رسیدن به اهداف فیتنس به شما کمک می‌کنند.

    به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که عوارض ورزش فیتنس مانند هر ورزشی عمدتا ناشی از روش اشتباه در انجام تمرینات می‌باشد که در این مورد در قسمت‌های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

    تحقیق در مورد ورزش فیتنس

    با تحقیق در مورد ورزش فیتنس در مورد تاریخچه ورزش فیتنس به اطلاعات جالبی می‌رسیم. این ورزش از حدود سال 1950 و با شروع انقلاب صنعتی شکل گرفت. در کشورهای توسعه یافته امروزی یا به اصطلاح کشورهای صنعتی ورزش fitness بر سر زبان‌ها شکل گرفت. در آن زمان بیشتر به توانایی انسان در انجام یک کار خاص و مقابله با موقعیت‌های مختلف گفته می‌شد. کم کم با توسعه این ورزش، تمرینات تخصصی و خاص برای این منظور توسط متخصصین طراحی شد و یک رشته خاص بدنسازی شد.

    با افزایش علاقمندی به این ورزش و در کنار آن توجه بیشتر جامعه به خصوص جوانان به تناسب اندام و داشتن بدنی جذاب، انواع ورزش فیتنس به صورت تخصصی تر شکل گرفت.

    انواع ورزش فیتنس

    ورزش فیتنس به چند شکل مختلف تقسیم بندی شده است. در یک تقسیم بندی انواع فیتنس شامل فیتنس مدلینگ ، فیتنس رشته های ورزشی به صورت تخصصی،فیتنس ایروبیک و . . . می‌باشد. در یک تقسیم بندی دیگر انواع ورزش فیتنس به فیتنس گروهی و غیرگروهی تقسیم می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر بر اساس نوع تمرینات fitness تقسیم بندی صورت گرفته است که در ادامه توضیحات مختصری در مورد این نووع ورزش آورده شده است.

    لازم به توضیح است هر کدام از انواع ورزش فیتنس به دلیل تخصصی شدن، ممکن است مربیان خاصی را داشته باشد که به صورت تخصصی و اختصاصی روی این ورزش فعالیت می‌کنند.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی فیتولند گیف

    ورزش فیتنس گروهی

    Fitness گروهی به انجام تمرینات این ورزش به صورت گروهی بین چند نفر گفته می‌شود. انجام تمرینات گروهی به دلیل سینرژی جمعی علاوه بر ایجاد انگیزه بیشتر برای استمرار در انجام تمرینات باعث افزایش روحیه و نشاط نفرات گروه می‌شود. فیتنس با توجه به نوع تمرینات و تنوع تمرینات شاد، جزو رشته‌های ورزشی است که به صورت گروهی نیز علاقمندان زیادی دارد.

    فیتنس ایروبیک چیست

    فیتنس ایروبیک به انجام تمرینات هوازی در کنار تمرینات با دمبل گفته می‌شود. این شاخه از ورزش fitness علاوه بر چربی سوزی به دنبال عضله سازی قدرتی نیز می‌باشد. به کمک تمرینات با دمبل و وزنه شما علاوه بر عضله سازی به افزایش قدرت بدنی خود نیز کمک خواهید کرد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه غذایی فیتنس حرفه ای

    فیتنس مدلینگ

    این نوع ورزش فیتنس که بیشتر برای مدل‌های هنری نیز کاربرد دارد به دنبال ایجاد تناسب اندام بیشتر و تبدیل فرم بدنی به یک فرم جذاب طراحی شده است. این مدل به فیتنس استایل نیز شناخته می‌شود. در این نوع ورزش فیتنس، رژیم غذایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هست. افرادی که در حوزه‌های تبلیغاتی و هنری فعالیت دارند اغلب از این ورزش استفاده می‌کنند. در این رشته ورزشی اهمیت داشتن حجم عضلات خیلی کمتر خواهد بود. ولی تناسب و تعادل یا به عبارتی تناسب بین رشد عضلات و قد و قامت فرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    اهمیت گرم کردن قبل از شروع تمرینات فیتنس

    ممکن است برای انجام حرکات قدرتی و سریع ورزشی علاقه بسیاری داشته و تمرین را با انرژی زیادی شروع کنید اما اگر به‌درستی بدن خود را برای این تمرینات آماده نکرده باشید، احتمال آسیب برای شما بسیار زیاد خواهد بود.
    بعضی از افراد تصور می‌کنند که گرم کردن فقط شامل تعدادی حرکات کششی و خمشی قبل تمرین می‌باشد؛ اما گرم کردن باید شامل یک سری حرکات هوازی (ایروبیک) باشد که به‌تدریج شدت آنها افزایش می‌یابد و عضلات هدف را درگیر خواهند کرد.
    دلیل این که اسم این حرکات را “گرم کردن” گذاشته‌اند این است که شما نیاز دارید تا دمای مرکزی بدن و عضلات خود را طی 5 تا 10 دقیقه افزایش دهید. این عمل، عضلات و مفاصل را برای فعالیت‌هایی با شدت بالاتر آماده می‌کند.
    طبق اعلام کمیسیون فعالیت‌های ورزشی آمریکا، گرم کردن در موارد زیر مؤثر است:

    • افزایش قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری عضلات
    • افزایش گردش خون
    • کنترل هرچه بهتر بر روی عضلات
    • جلوگیری از خستگی زودرس عضلات

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین تغذیه بعد از ورزش

    گرم کردن عبارت است از تمریناتی که با شدت متوسط و به طور پیوسته به کمک عضلات بزرگ بدن انجام می شود که می‌تواند درجازدن یا دویدن و یا نرم‌دویدن باشد. در حین گرم کردن باید کمی عرق کنید ولی نه آنقدر که برای ادامه تمرینات اصلی خسته شوید. برخی از افراد پس از تمرینات هوازی، تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری را نیز انجام می‌دهند.
    معمولاً زمانی که وقت تنگ باشد، اولین قسمتی از تمرین فیتنس(Fitness) که از آن صرف‌نظر می‌شود، گرم کردن است. این کار اشتباه است؛ گرم کردن نیز جزئی از برنامه ورزش فیتنس(Fitness) شماست و به همان اندازه از درجه اهمیت برخوردار است. چرا که گرم کردن قبل از شروع تمرینات فیتنس(Fitness) باعث می‌شود یک تمرین موثر، با استفاده از بیشترین توانتان انجام دهید و از همه مهمتر، تمرینی ایمن داشته باشید.

    انواع تمرینات ورزش فیتنس

    اصول ورزش فیتنس بر 6 نوع تمرینات استوار می‌باشد. هر کدام از این 6 گروه تمرینات فیتنس با هدف ورزشی خاصی طراحی می‌شوند و بسته به شرایط بدنی که دارید و هدفی که دنبال می‌کنید به صورت خاص برای فرد طراحی می‌شود. به عنوان مثال برای افرادی که به دنبال فیتنس مدلینگ باشند تمرینات انعطاف پذیری و هوازی و حفظ تعادل اهمیت بیشتری ممکن است داشته باشد. در ادامه هر کدام از این نوع تمرینات در انواع ورزش فیتنس شرح داده شده است.

    تمرینات هوازی فیتنس

    یکی از مهمترین تمرینات پایه در fitness تمرینات هوازی می‌باشد. تمرینات هوازی شامل آن‌دسته از تمریناتی است که باعث بالارفتن ضربان قلب می‌شود. پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری، طناب زدن،‌ تردمیل، رقص و شنا از این گروه ورزش‌های هوازی هستند. تمرینات هوازی باعث بالارفتن ضربان قلب و افزایش توان سیستم قلبی و عروقی بدن می‌شود و این موضوع علاوه بر فواید ورزش فیتنس باعث افزایش سطح انتقال اکسیژن به عضلات بدن می‌شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه فیتنس مبتدی بانوان

    تمرینات اصلاحی فیتنس

    یکی از فاکتورهای مهم ورزش fitness ایجاد تعادل بدنی و رسیدن به یک ساختار بدنی مناسب است. حرکات اصلاحی با هدف اصلاح فرم بدن در تمام قسمت‌های بدن طراحی می‌شود. هر گونه ناهماهنگی در وضعیت تقارن بدن بین بازوها و شانه‌ها و ران و شکم و . .. باعث ایجاد فرسودگی بیشتر در بدن می‌شود. توجه داشته باشید که وزن بدن به صورت متقارن روی هر دو پا پخش می‌شود. حال اگر این تعادل رعایت نشود خود باعث عوارض خاصی برای انسان می‌شود.

    تمرینات چربی سوزی فیتنس

    وقتی سوال ورزش فیتنس برای چی خوبه را از خیلی‌ها سوال کنید به این پاسخ می‌رسید که هدف ورزش فیتنس حذف چربی اضافه بدن و ایجاد عضله هست. البته این یکی از اهداف انواع ورزش فیتنس می‌باشد. تمرینات چربی سوزی با هدف ایجاد تناسب بین چربی بدن و توده بدون چربی بدن که شامل استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌باشد طراحی می‌شوند. اگر 10 تا 15 درصد کل توده بدن شما از چربی باشد و البته شما مرد باشید و اگر زن هستید 15 الی 22 درصد توده بدنی شما از چربی باشد مناسب است.

    تمرینات حفظ تعادل در فیتنس

    در ورزش فیتنس 4 امین عنصر کلیدی تعادل کل بدن می‌باشد. یک تمرین ساده برای سنجش تعادل خود انجام دهید.

    بر روی دو پا بایسیتد.

    یکی از پاها را از زانو خم کرده و با زاویه 90 درجه ران پا موازی سطح زمین قرار بگیرد.

    دو دست خود را در امتداد شانه‌ها باز کنید به گونه‌ای که کف دستان شما موازی با سطح زمین باشد.

    جشمان خود را ببندید و شمارش را شروع کنید.

    هر چقدر بتوانید زمان بیشتری تعادل خود را حفظ کنید و کف پای بلند شده شما به زمین نرسد یا تعادل شما به هم نخورد از تعادل بیشتری برخوردار هستید. حداقل بالای 30 ثانیه را باید در این شرایط بتوانید بمانید.

    توجه داشته باشید که عدم تعادل بدنی می‌تواند عوارض خاصی از قبیل پیچ خوردگی مچ پا،‌زمین خوردن و شکستگی و .. را به همراه داشته باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین برنامه فیتنس بانوان در باشگاه

    تمرینات قدرتی – استقامتی فیتنس

    افزایش قدرت عضلانی یکی از فاکتورهای مهم ورزش فیتنس می‌باشد. دمبل، کتل بل، کش TRX و توپ‌های ورزشی نقش مهمی در انجام این تمرینات دارند. این تمرینات علاوه بر افزایش قدرت بدنی، باعث افزایش استقامت بدن و حتی انعطاف‌پذیری بدن می‌شوند و در ساخت عضلات نیز موثر هستند.

    تمرینات انعطاف پذیری عضلانی در فیتنس

    انعطاف ماهیچه‌ها در ورزش فیتنس از اهمیت بالایی برخوردار است. انجام تمرینات کششی با هدف افزایش انعطاف پذیری در این ورزش طراحی می‌شوند. کوتاه شدن ماهیچه‌ها باعث فرسودگی بیشتر بدن و ایجاد خمودگی در اندام بدن می‌شود. ضمن آن‌که باعث افزایش استرس و آسیب‌های احتمالی نیز می‌شود.

    سخن پایانی

    شما الان با این‌که ورزش فیتنس چیست به درستی آشنا شدید. فیتنس(Fitness)، یعنی زیبایی اندام توام با آمادگی جسمانی. یک برنامه فیتنس(Fitness)، علاوه بر توجه به چربی سوزی، عضله سازی و ایجاد زیبایی اندام، آمادگی جسمانی فرد را نیز تضمین می‌کند. برای رسیدن به این هدف، داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با انجام تمرینات فیتنس (Fitness)، ضروری است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله فیتنس در خانه، تغذیه مناسب برای تناسب اندام و بهترین تمرینات تناسب اندام را مطالعه نمایید.


    منبع:
    https://www.uhc.com

    PN:0001

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *