12 برنامه از بهترین رژیم های لاغری دنیا

8 برنامه از بهترین رژیم های لاغری دنیا
  • در این مقاله با 12 برنامه از بهترین رژیم های لاغری دنیا آشنا می‌شوید. پرطرفردارترین رژیم لاغری دنیا کدام هستند ؟ سریعترین رژیم لاغری دنیا چیست ؟ کدام رژیم غذایی، بهترین رژیم لاغری دنیا برای لاغری موثر و سریع می‌باشد؟ انتخاب بهترین رژیم کاهش وزن در بین انبوهی از برنامه‌های متنوع غذایی بسیار دشوار است. رژیم وگان، روزه متناوب، رژیم مدیترانه‌ای و… تنها برخی از انواع رژیم‌های لاغری دنیا هستند. اما بهترین رژیم لاغری دنیا کدام است؟ شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟ رژیم چه مزیتی بر دیگری دارند؟ اگر در سال جدید به دنبال سلامتی و تناسب اندام خود هستید، با فیتولند همراه باشید.

    قرنطینه و خانه‌نشینی در سال گذشته، اکثر افراد را با اضافه وزن روبرو کرده است. فعالیت بدنی افراد به حداقل رسیده و ایشان به دنبال برنامه رژیم غذایی مناسب خود هستند. رژیم غذایی اصولی به ما کمک می‌کند تا پرانرژی باشیم. احساس بهتری داشته و به سمت یک زندگی سالم‌‌تر قدم برداریم.

    بهترین رژیم لاغری دنیا برای لاغری موثر و سریع

    با کمی تحقیق، از تنوع رژیم‌های جادویی گیج می‌شویم. همه آن‌ها ادعای برتری داشته و طرفداران پروپا قرص خود را دارند و هر کدام ادعای یک برنامه رژیم غذایی لاغری سریع را دارند. احتمالاً در اینستاگرام، پست‌هایی از حس خوب رها کردن کربوهیدرات، شکر یا گوشت خوانده‌اید. اما کدامیک واقعاً بهترین رژیم لاغری دنیا است؟ از خودتان بپرسید، آیا این رژیم قابل تحمل است؟ غذاهای مورد علاقه‌ شما را ممنوع می‌داند؟ وقتی به همراه خانواده به رستوران بروید، می‌توانید رژیم خود را حفظ کنید؟

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    در ادامه قصد داریم با فهرستی از 12 برنامه رژیم غذایی دنیا آشنا شویم و 8 مورد از بهترین رژیم های کاهش وزن دنیا را بشناسیم. لازم به توضیح است 4 مورد از این 12 مورد توصیه متخصصین به عنوان بهترین رژیم لاغری دنیا نمی‌باشد.

    1- رژیم مدیترانه‌‌ای (Mediterranean Diet)

    سبک زندگی یونانی‌‌ها، ایتالیایی‌‌ها، اسپانیایی‌‌ها و پرتغالی‌‌ها برای قلب مفید است. زیرا رژیم غذایی مدیترانه‌ ای شامل چربی‌‌های مفید مثل آووکادو، روغن زیتون و آجیل می‌باشد. حداقل دو بار در هفته ماهی، تعدادی لوبیا، میوه، سبزیجات و سایر غلات را در برنامه خود دارد. مصرف پنیر در حد اعتدال، مجاز است. اما مصرف گوشت قرمز به هفته‌‌ای یک الی دو بار محدود می‌شود.

    رژیم مدیترانه‌ای از بهترین رژیم های لاغری دنیا است که فواید بی‌‌شماری برای سلامتی دارد. این رژیم خطر ابتلا به بیماری‌‌های مزمن و زوال عقل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این غذاهای خوش‌طعم، این رژیم را آسان‌‌تر و دل‌چسب‌تر می‌کند.

    اگر جذب کالری را به 1500 یا کمتر برسانید، سبب چربی سوزی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند این رژیم بعد از 12 ماه، باعث کاهش طبیعی 5 الی 10 درصدی وزن بدن می‌شود. مطالعات دیگری، کاهش دو برابر وزن در میان این افراد نسبت به سایرین را نشان می‌دهند. علاوه بر این کاهش وزن همیشگی خواهد بود.

    بهترین رژیم های لاغری دنیا

    2- رژیم دَش (DASH Diet)

    رژیم غذایی دش یک برنامه غذایی کم‌سدیم برای جلوگیری از فشارخون بالا است. با این حال به عنوان رژیم لاغری اصولی نیز به کار برده می‌شود. رژیم دش روی میوه‌‌ها، سبزیجات، تمامی غلات و لبنیات کم‌‌چرب یا بدون چربی تمرکز می‌کند. همچنین چربی‌‌های اشباع شده و کلسترول‌‌های رژیمی را محدود می‌نماید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی فشار خون

    مطالعات اخیر، نشان‌دهنده افزایش سلامتی، کاهش چربی و فشارخون با این رژیم بوده است. همچنین این رژیم، خاصیت ضدالتهابی دارد. دارای میزان بالایی فیبر بوده و به سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین با محدود کردن کالری مصرفی، وزن بدن کاهش می‌یابد.

    3- رژیم ویت واچرز یا نظارت بر وزن (formerly Weight Watchers یا WW)

    رژیم ویت‌واچرز از سال‌ها قبل از جمله بهترین رژیم کاهش وزن بوده است. هم اکنون نیز با تغییراتی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این برنامه غذایی، غذاها بر اساس میزان کالری، چربی‌‌های اشباع، شکر و پروتئین امتیاز‌‌دهی و رنگ‌بندی شده‌‌اند. شما می‌توانید غذای مورد علاقه خود را بر اساس امتیاز آن مصرف نمایید.

    از غذاهایی با امتیاز صفر به هر میزان که بخواهید می‌توانید میل کنید. بیشتر میوه‌‌ها، سبزیجات و پروتئین‌‌های بدون چربی مانند ماهی جزو این دسته‌ هستند. توفو، لوبیا، تخم‌مرغ و سینه مرغ نیز در این لیست قرار می‌گیرند.

    تحقیقات اثرگذاری رژیم ویت‌واچرز را به عنوان یکی از بهترین رژیم های لاغری دنیا نشان می‌دهند. تحقیقی در سال 2013 نشان داد؛ افراد به کمک رژیم ویت‌واچرز 8 برابر بیش از سایر رژیم‌ها در کاهش 10 درصدی وزن خود در طی 6 ماه موفق بوده‌‌اند. حتی اگر طبق برنامه نیز پیش نروید و تنها از غذاهای سالم یا صفر امتیازی استفاده کنید؛ نتیجه می‌گیرید.

    4- رژیم وگان (Vegan Diet)

    رژیم غذایی وگان با شرایطی می‌تواند به عنوان بهترین رژیم کاهش وزن دنیا پذیرفته شود. در این رژیم هیچ یک از محصولات غذایی حیوانی مصرف نمی‌شود. برای مثال لبنیات، تخم‌مرغ و عسل جزو این دسته‌اند. عده‌‌ای این سبک از زندگی را به خاطر جنبه‌‌های اخلاقی و حفاظت از محیط‌‌‌زیست انتخاب می‌کنند. اما برخی دیگر با هدف کاهش وزن بدن به آن پایبند هستند.

    در صورتی که از غذاهای سالم بهره ببرید، این برنامه غذایی برای کاهش چربی مناسب خواهد بود. برای مثال مواد غذایی گیاهی مانند شکلات، پاستا و چیپس ناسالم و دارای کالری بالا می‌باشند. به کمک مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات و پروتئین‌‌های گیاهی کاهش چربی اتفاق می‌افتد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : صبحانه کامل و رژیمی برای تناسب اندام

    مطالعات نشان می‌دهند افراد دارای رژیم غذایی گیاهی، شاخص BMI کمتری نسبت به گوشت‌‌خواران دارند. به همین علت این برنامه غذایی بهترین رژیم کاهش وزن شناخته می‌شود. حفظ رژیم وگان با دلایل اخلاقی و هدفی بالاتر از کاهش وزن آسان‌تر است.

    بهترین رژیم لاغری دنیا

    5- رژیم غذایی نیمه گیاهی یا رژیم فلکسترین (Flexitarian Diet)

    رژیم نیمه گیاهی، یکی دیگر از رژیم‌های لاغری می‌باشد. درحالی‌که رژیم وگان فراتر از گیاهخواری است، نیمه گیاهی یک قدم عقب‌‌تر از آن قرار می‌گیرد. “دان جکسون بلاتنر”، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب “رژیم نیمه گیاهی” این برنامه را از رژیم‌های پرطرفدار می‌داند. در این رژیم شما می‌توانید هات‌داگ یا حتی بوقلمون نیز میل کنید.

    این کتاب، برنامه‌‌ای پنج هفته‌‌ای شامل مصرف روزانه 1500 کالری را پیشنهاد داده است. با این حال رژیم فلکسترین،  هیچ محدودیتی در مقدار کالری مصرفی ندارد. بشقاب خود را از سبزیجات، میوه‌‌ها، غلات و پروتئین‌‌های گیاهی پر کنید. برنامه‌‌ای کم کالری برای کاهش وزن در یک ماه داشته و سطح سلامتی خود را افزایش دهید. طبق مطالعات، افراد با رژیم فلکسترین، شاخص BMI کمتری نسبت به گوشتخواران دارند.

    6- روزه متناوب یا فستینگ (Intermittent Fasting)

    روزه متناوب را می‌توان بهترین رژیم لاغری دنیا دانست. این برنامه غذایی روش‌‌های مختلفی دارد. در یک روش طی 5 روز در هفته هر چه میل دارید بخورید. دو روز باقی‌مانده وارد رژیمی بسیار کم کالری با حدود 500 کالری در روز خواهید شد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : روزه متناوب چیست ؟

    در روشی دیگر 8 ساعت در روز اجازه غذا خوردن دارید. بازه زمانی 8 صبح تا 4 بعد از ظهر را به غذا خوردن اختصاص دهید. سپس 16 ساعت بعدی را روزه بگیرید. تاکید می‌کنیم با محدود کردن مصرف کالری، شاهد کاهش میزان وزن خواهید بود. پیشرفت در این رژیم مطابق با برنامه کالری شماری روزانه است.

    7- رژیم حجمی یا رژیم ولومتریک ( Volumetrics Diet )

    ولومتریک جزو ۸ برنامه از بهترین رژیم های لاغری دنیا در سال ۲۰۲۱ است. این برنامه غذایی توسط “دکتر باربارا رولز”، پروفسور صنایع غذایی در “دانشگاه ایالت پن” ابداع شد. طبق این برنامه، مواد غذایی از کم انرژی‌‌ تا پرانرژی‌ترین به چهار دسته تقسیم‌ می‌شوند. میوه‌‌ها، سبزیجات بدون نشاسته و سوپ‌‌های حبوباتی جزو دسته کم انرژی هستند. کراکر، کلوچه، شکلات، آجیل و کره نیز پرانرژی می‌باشند.

    وعده غذایی این رژیم، باید تا حد امکان شامل موارد کم انرژی‌تر باشد. به طور کلی هرچه کالری کمتری استفاده کنید، کاهش وزن بیشتری خواهید داشت. مطالعات سال 2016 نیز ارتباط ملموسی بین مصرف غذاهای کم‌‌ کالری و کاهش چربی پیدا نمودند.

    8- رژیم غذایی بر پایه گیاهی (Plant-Based Diet)

    این رژیم مانند برنامه نیمه گیاهی قوانین محدودکننده خاصی ندارد. در این رژیم تمرکز بر مصرف فرآورده‌‌های گیاهی است. درعین‌حال گاهی اوقات یک تکه مرغ یا تخم‌مرغ نیز مصرف می‌شود. به طورکلی سبزیجات، میوه، لوبیا و غلات اجزای اصلی ظرف غذا هستند. گوشت گاو، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات، در صورت میل شدید به میزان کمی مصرف می‌شود.

    این برنامه نیز بهترین رژیم لاغری دنیا محسوب می‌شود. زیرا مواد غذایی گیاهی با فیبر بیشتر و چربی کمتر ما را به مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. مطالعه‌‌ای وسیع بر روی افراد چاق و دارای اضافه وزن انجام شد. اشخاص با رژیم گیاهی، بعد از 6 ماه به طور میانگین 13 کیلوگرم کم کرده بودند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تناسب اندام بانوان

    به یاد داشته باشید که تنها برنامه تغذیه‌ای مهم نیست. برای رسیدن به هدف در کنار تغذیه از برنامه تمرینی چربی سوزی و عضله سازی استفاده کنید. ورزش، رژیم و استراحت کافی مکمل یکدیگر هستند.

    بهترین رژیم کاهش وزن دنیا

    9- رژیم پالئو را فراموش کنید.

    پالئو یکی از رژیم‌های لاغری معروف جهان است. استفاده طولانی مدت از این رژیم برای انسان امروزی ممکن نیست. طبق الگو غذایی اجدادمان، این روش وابسته به مواد غذایی شکار می‌باشد. گوشت بدون چربی، آجیل، میوه‌‌ها و سبزیجات از این موارد هستند. درحالی‌‌که مصرف غذاهای فرآوری شده، مثل لبنیات، غلات، لوبیا و حبوبات ممنوع می‌باشد.

    هر رژیمی که لیست طولانی از ممنوعات غذایی ارائه بدهد، قابل ادامه دادن نیست. ما نیاز به برنامه‌ای داریم که تعادل فیزیکی و روانی ایجاد کند. همچنین حذف کامل برخی مواد غذایی، منجر به کمبود مواد معدنی و ویتامین‌‌های حیاتی بدن می‌شود.

    10- رژیم کتوژنیک را فراموش کنید

    برخی افراد برنامه رژیم غذایی کتوژنیک را بهترین برنامه لاغری می‌دانند. اما باید بدانید که ابتدا با این رژیم پر‌‌چرب و کم کربوهیدرات وزن کم می‌‌کنید. پس از آن بدن وارد حالت “کتون‌‌زدگی” می‌گردد. شرایطی که کربوهیدراتی برای سوزاندن و تأمین انرژی وجود ندارد. در نتیجه بدن مجبور به سوزاندن چربی‌‌های ذخیره شده، خواهد شد. اما نگه‌‌داشتن بدن در این مرحله بحرانی، زیاد دوام نمی‌‌آورد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : دانلود برنامه رژیم غذایی رایگان

    سردرد، تحلیل عضلانی، یبوست و خستگی برخی از عوارض جانبی رژیم کتوژنیک هستند. این رژیم برای تمامی افراد مناسب نیست و حتی در مواردی خطرناک است.

    11- رژیم سیرت فود را فراموش کنید.

    روزنامه‌ها، کاهش وزن اخیر “ادل” را به دلیل رژیم سیرت فود (Sirtfood Diet) دانستند. به همین علت اسموتی‌‌های کلم به سرعت معروف شد. این رژیم بر روی گروهی از مواد غذایی دارای نوعی پروتئین به نام “سیرتوین” تمرکز می‌کند. این مواد شامل کلم، توت‌فرنگی، پیاز، سبوس، جعفری و چای ماچا می‌باشد. همچنین ماهی‌‌های چرب مثل سالمون و خال‌‌مخالی از دیگر موارد این لیست هستند.

    مرحله اول رژیم شامل آب‌‌میوه‌‌های سبز و کالری محدودشده می‌باشد. محدود کردن کالری در کوتاه‌مدت باعث کاهش چربی خواهد شد. اما پشتوانه علمی ندارد و امکان بازگشت به وزن قبلی وجود دارد.

    بهترین رژیم لاغری دنیا

    12- رژیم مایر را فراموش کنید.

    “ربل ویلسون” وزن خود را به کمک ورزش و رژیم مایر (Mayr Diet) کم کرد. این رژیم در حدود صد سال پیش توسط یک دکتر اتریشی ابداع شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده این برنامه غذایی به نظر مجاز می‌باشد. کاهش گلوتن، لبنیات، آهسته و متفکرانه خوردن غذاهای قلیایی مثل ماهی و سبزیجات اصول این رژیم است. در این برنامه باید هر لقمه را 40 مرتبه جوید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : ارتباط لاغری و کاهش وزن با ورزش

    برای آگاهی از مراحل کامل رژیم مایر، باید به یک کلینیک گران قیمت در اتریش مراجعه نمود. اما به طور کلی در این برنامه رژیم لاغری کافی است غذاهای گیاهی را در آرامش کامل و بدون مزاحمت میل کنید.

    سخن پایانی

    رژیم وگان، دش و مدیترانه‌ای از بهترین رژیم های لاغری دنیا هستند. برنامه‌های غذایی به کمک ورزش منجر به کاهش چربی بدن می‌شوند. اگر به دنبال بهترین رژیم کاهش وزن دنیا هستید، روزه متناوب را فراموش نکنید. در تمام برنامه‌های غذایی موفق، میزان کالری دریافتی کاهش می‌یابد. همچنین مصرف فیبر و سبزیجات توصیه می‌شود. به همین علت رژیم وگان و نیمه گیاهی مؤثر واقع می‌شوند.

     برخلاف تصور افراد، رژیم کتوژنیک بهترین رژیم کاهش وزن نیست. برنامه‌ای را انتخاب کنید که شامل مواد غذایی مورد علاقه‌تان باشد. محدودکننده و عجیب نبوده و امکان رعایت آن در مهمانی یا مسافرت فراهم باشد.


    منبع:

    prevention.com

    PN:0376

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای 12 برنامه از بهترین رژیم های لاغری دنیا ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *