بهترین راه های پیشگیری و درمان حساسیت بهار و علائم آلرژی بهاره

بهترین راه های پیشگیری و درمان حساسیت بهار و علائم آلرژی بهاره
  • بهترین راه های پیشگیری و درمان حساسیت بهار و علائم آلرژی بهاره چیست ؟ بهار به معنای روزهای طولانی‌تر، هوای گرم‌تر و مناظر زیبا در همه چشم‌اندازها است. اما بعضی از ما با رسیدن بهار به دردسر می‌افتیم. زیرا یک نقطه ضعف نیز دارد: آلرژی‌های فصلی ترسناک. هر سال پیش‌بینی می‌کنند که امسال اوضاع بدتر خواهد بود. علائم آلرژی بهار تقریبا همیشگی و پیشگیری تنها درمان آلرژی بهاری است. بدین معنا که هرگز زمان بهتری برای شناخت عوامل ایجاد عطسه‌های شدید، گرفتگی گوش‌ها و خارش گلو نیست. همین الان باید یاد بگیرید که چگونه آنها را دور نگهدارید. این کارآمدترین روش درمان حساسیت بهاری است.

    بیماری تب یونجه یا رینیت آلرژیک چیست ؟

    آیا تابحال در فصل سرد زمستان با سرماخوردگی دست و پنجه نرم کرده‌اید؟ با آمدن بهار فقط گرفتگی بینی، عفونت‌های سینوسی و چشم‌های سوزناک سرماخوردگی را تجربه می‌کنید. بله. واقعا تجربه ناخوشایند و متاسفانه بسیار رایجی است. به آلرژی‌های فصلی، رینیت آلرژیک یا تب یونجه نیز گفته می‌شود. این بیماری در میان ۱۵-۱۰ درصد از جمعیت ایران شیوع دارد.

    با رسیدن بهار کار، مدرسه و اکثر فعالیت‌ها آسیب می‌بینند. تحقیقات نشان می‌دهند که حساسیت‌های فصلی بر بهره‌وری و کیفیت زندگی اثر سوء دارند. به طور مثال در آمریکا سالانه ۵-۲ میلیارد دلار برای مراقبت‌های بهداشتی مربوط به رینیت آلرژی هزینه می‌شود. همچنین هزینه‌های کاهش بهره‌وری در محل کار نیز به ۴ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی فیتولند گیف

    نخستین عوامل ایجاد کننده آلرژی

    هنوز دانشمندان به عامل اصلی آلرژی دست نیافته‌اند. در پژوهشی یک مولکول فسیل شده مرغ پیدا شد که سرنخ جدیدی را ارائه کرد. بنابر این پژوهش یک مولکول اجدادی باعث واکنش‌های آلرژیک انسان مدرن می‌شود. بر این مبنا واکنش‌های آلرژیک حداقل از 160 میلیون سال پیش آغاز شده‌اند. ممکن است تاکنون افرادی را ملاقات کرده باشید که تحت تاثیر این بیماری قرار نگرفته‌اند. زیرا واکنش‌های آلرژیک مانند بسیاری از ویژگی‌های دیگر، به دو عامل بستگی دارد: ژن و سبک زندگی افراد.

    تحقیقات بیشتر می‌توانند رمز و راز این بیماری را بیشتر روشن کنند. براساس یک مقاله داشتن خانواده‌های بزرگتر و زندگی در مزرعه، دفعات و شدت آلرژی‌های فصلی را کاهش می‌دهد. این مطلب به عنوان “فرضیه بهداشت” شناخته می‌شود. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که میان انگل‌ها و واکنش‌های آلرژیک رابطه‌ای وجود دارد. در واقع افرادی که نوع خاصی از کرم در آنها وجود دارد؛ آلرژی کمتری خواهند داشت. علاوه بر تمامی این موارد تغییرات آب و هوایی نیز در این امر سهیم است. زیرا دمای بالاتر منجر به آزاد شدن گرده بیشتر و زودتر می‌شود. به این معنا که هر سال سیستم ایمنی بدن ما باید سخت‌تر و زودتر با آلرژن‌ها مبارزه کند.

    نشانه‌های مبارزه بدن با علائم آلرژی بهاره

    تشخصیص عوامل اصلی علائم آلرژی بهار برای درمان حساسیت بهاره

    در حقیقت در طول سال، گرد و غبار، کپک‌ها و کرک‌ها می‌توانند ما را در محیط خانه تحریک کنند. اما گرده‌ها در فصل بهار رایج‌ترین مواد حساسیت‌زا هستند. جالب است بدانید که این مواد حساسیت‎‌زا معمولاً بی‌خطر هستند. مقصر اصلی این ماجرا سیستم ایمنی بدن ما است. بدن ما ذرات گرده را به عنوان مهاجمان مضر اشتباه می‌گیرد. همین اشتباه باعث ترشح مواد شیمیایی از جمله هیستامین در بدن می‌شود. این ترکیبات بیوشیمیایی رگ‌های خونی را گشاد کرده و باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. این مبارزه باعث درمان حساسیت بهار یا درمان آلرژی بهاری نمی‌شود.

    در زیر برخی از علائم نشان دهنده مقابله بدن با آلرژی‌های فصلی ذکر شده است:

    • چشم‌ها: آبریزش، خارش، قرمزی، تورم

    • گلو: خارش، درد، سرفه، خس‌خس سینه

    • بینی: عطسه، احتقان، آب‌ریزش

    • گوش: گرفتگی، خارش

    متأسفانه در بیشتر افراد، آلرژی‌های فصلی به جای یک نبرد سریع، یک جنگ طولانی است. برخی علائم، مانند عطسه و خارش، می‌توانند تقریباً بلافاصله پس از مواجهه رخ دهند. اما گرفتگی گوش ممکن است 8 ساعت بعد شروع شود. حال برای مقابله چه می‌توانیم بکنیم؟ فیتولند در زیر لیست بهترین راه‌های مقابله با آلرژی های بهاری را آورده است. می‌توانید از این راهکارها برای جلوگیری از ایجاد علائم آلرژی بهاره کمک بگیرید.

    ۱.  هوای اطراف خود را خنک نگهدارید.

    زمانی‌که در خانه هستید؛ درب ورودی و پنجره‌ها را ببندید. برای تهویه مناسب و داشتن هوای بدون گرده‌، از سیستم‌ تهویه AC با فیلتر تمیز استفاده کنید. فن‌ها برای تهویه مناسب نیستند. زیرا می‌توانند گرد و غبار و موهای حیوانات خانگی را به سرعت پخش کنند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : ژن درمانی با اصلاح سبک زندگی

    ۲. یک فضای مطبوع ایجاد کنید.

    کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا خانه شما عوامل حساسیت‌زای زیادی نداشته باشد. مانند:

    از رطوبت‌گیر استفاده کنید.

    ملحفه و لباس‌ها را به صورت هفتگی با آب گرم بشویید.

    روکش‌های ضد حساسیت را برای روی بالش‌ها و تشک‌ها امتحان کنید.

    کف پوش از چوب سخت یا قالیچه‌های کوچک را به جای فرش انتخاب کنید.

    حیوانات خانگی را از اسباب و وسایل و اتاق خواب خود دور نگهدارید. مخصوصاً بالش‌هایی که شب‌ها زیر سر می‌گذارید.

    به صورت منظم خانه را تمیز کنید و گیاهان آپارتمانی و مواد تزئینی را به حداقل برسانید. به گیاهان آپارتمانی “گردآورنده گرد و غبار” می‌گویند.

    ۳. چمن‌ها را کوتاه کنید.

    مطمئن شوید که چمن‌ها را کوتاه و مرتب نگهداشته‌اید. اگر می‌توانید از شخص دیگری بخواهید چمن‌ها را کوتاه کند. اگر این امکان وجود ندارد؛ از ماسک گرد و غبار استفاده کنید تا از استنشاق گرده جلوگیری کنید. پس از اتمام کار نیز لباس‌های خود را تعویض کنید. زیرا گرده‌ها می‌توانند به لباس شما بچسبند. همچنین، پیش از انجام این قبیل کارها، مصرف آنتی هیستامین را فراموش نکنید.

    ۴. در سایه راه بروید.

    استفاده از عینک آفتابی فقط برای محافظت چشم‌ها در برابر آفتاب مفید نیست. بلکه یک روش موثر برای مراقبت از آن‌ها در برابر عوامل ایجاد کننده آلرژی است. برپایه تحقیقات عینک می‌تواند گرده‌ها را از چشم دور ‌کنند. همچنین برای محافظت بیشتر آن را با یک کلاه همراه کنید.

    شستن درست ها از روش‌های درمان آلرژی بهار و کنترل علائم آلرژی بهاری

    ۵. شستن دست‌ها پس از انجام کارهای روزمره

    شستن مرتب دست‌ها در طول روز همیشه بهداشت خوبی برای شما فراهم می‌کند. این عادت می‌تواند سبب کاهش انتقال دستی مواد تحریک‌کننده و آلرژن شود. همچنین بهتر است شب‌ها پیش از خواب دوش بگیرید. شستشوی بدن می‌تواند از ورود مواد حساسیت‌زای چسبیده به پوست و موی شما به درون تختخواب جلوگیری کند.

    ۶. از وزش باد دور بمانید.

    گرده‌های گل فقط از طریق پرندگان و زنبورها پخش نمی‌شوند. ممکن است یک روز پر باد با گرفتگی بینی به خانه بازگردید. به علت آنکه گرده‌ها در هوا پخش هستند. سعی کنید در روزهایی که هوا پر باد است در خانه بمانید. یا حداقل به یک پارک سرپوشیده بروید.

    ۷. سینوس‌های خود را باز کنید.

    برپایه تحقیقات شستن بینی، یا همان پاک کردن مجاری بینی با آب نمک، می‌تواند در تخفیف علائم آلرژی بهار معجزه کند. این کار سبب دفع مواد آلرژی‌زای به دام افتاده، گرده‌ها و سموم دیگر می‌شود. در واقع شستن بینی قرن‌هاست که وجود دارد و یک روش باستانی است. به طور سنتی از یک بینی‌شوی که از لحاظ ظاهری شبیه یک قوری چای کوچک است؛ استفاده می‌شود. این کار زیاد خوشایند نیست. اما تسکین دهنده آلرژی است و این همان چیزی است که اهمیت دارد.

    نکته ایمنی: فقط از آب مقطر و صاف شده مناسب استفاده کنید. این آب را از قبل خریداری کرده یا برای از بین بردن باکتری جوشانده باشید. در غیر این صورت ممکن است؛ آب مصرفی آلوده باشد. همچنین پس از مخلوط کردن نمک اجازه دهید تا محلول ولرم شود. هرگز آب داغ در بینی خود نریزید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تمرین بدنسازی اختصاصی

    ۸. مواد غذایی ضدحساسیت بخورید.

    برخی از غذاها ممکن است به درمان آلرژی بهار کمک کنند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که عصاره زنجبیل به اندازه لوراتادین – ماده عمومی کلاریتین – در درمان علائم بینی موثر است و سبب ایجاد عوارض جانبی کمتری می‌شود. اگر عاشق شیرینی هستید؛ این خبر خوبی برای شما است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عسل می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد. اما هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است.

    براساس مطالعات ویتامین C می‌تواند با آلرژی‌ها مقابله کند. مواد غذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از: کلم بروکلی، کلم‌پیچ، خربزه، گل کلم، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی و البته پرتقال و لیمو. طبق پژوهش‌ها پروبیوتیک‌ها نیز ممکن است به درمان حساسیت بهار و علائم آن کمک کنند. بنابراین باید از کیمچی، چای کومبوچا، ترشی‌کلم و سوپ‌میسو استفاده کنید. طرفداران رژیم‌ کتو و اوه توجه داشته‌ باشند که شواهد نشان دهنده شیوع بیشتر رینیت آلرژیک در افراد دارای رژیم‌های غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات هستند.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    ۹. ورزش کنید.

    به عقیده پزشکان انجام مداوم فعالیت‌های هوازی موثر است. زیرا این تمرینات در طول زمان می‌‌‍‌‌‌‌تواند توانایی تنفس بدن را بهبود بخشیده و با علائم آلرژی مقابله کنند.

    ۱۰. به آن سوزن بزنید.

    امروزه طب سوزنی معمولاً به عنوان یک درمان غیر دارویی برای آلرژی‌های فصلی توصیه می‌شود. طب سوزنی یک گزینه محبوب است. زیرا هم ایمن است و هم برخی تحقیقات اثرات مثبتی را نشان می‌دهند. اگرچه ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا واقعا تفاوت را متوجه شوید. طب سوزنی ابزار دیگری در کیت مبارزه با آلرژی شماست. می‌توانید بدون نگرانی در مورد اثرات منفی،‌ آن را با سایر روش‌های درمانی معمول ترکیب کنید.

    ۱۱. به داروخانه بروید.

    اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و هنوز هم آب‌ریزش، خارش و کلافگی دارید، از قطره‌های چشمی و قرص‌های آلرژی استفاده کنید. حتماً نوع غیر خواب‌آور را انتخاب کنید. خصوصاً اگر مجبور به رانندگی هستید و کلاس یا فعالیت مهمی در پیش دارید.

    عوامل اصلی تحریک کننده آلرژی های فصلی

    درمان حساسیت بهار و علائم آلرژی بهار

    تحریک کننده‌های فصلی که باعث پاسخ ایمنی بدن می‌شوند؛ دلیل اصلی آلرژی در بهار هستند. این موارد علائمی مانند عطسه‌، آبریزش چشم، خارش پوست و غیره را ایجاد می‌کنند. آلرژی‌های فصلی میلیون‌ها نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این آلرژی‌ها لطمه بزرگی به بهره‌وری و کیفیت زندگی وارد می‌کنند. همچنین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی سالانه مربوط به آلرژی و محل کار بسیار زیاد است.

    چه کسانی به آلرژی مبتلا می‌شوند؟ این مسئله روی هر شخص چقدر تأثیر می‌گذارد؟ در واقع علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ژنتیک و سایر خصوصیات شخصی در این امر تأثیرگذار است. براساس مطالعات گرده‌ها اصلی‌ترین عامل ایجاد کننده آلرژی هستند. احتمالاً نمی‎توانید به طور کامل از آلرژی جلوگیری کنید. در واقع درمان حساسیت بهار تقریبا غیرممکن است. اما خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند فراوانی و شدت آنها را به حداقل رسانده و علائم را کنترل کنند. پیشنهاد می‌کنیم برخی از روش‌های موجود در لیست فیتولند را امتحان کنید! این موارد بهترین و ساده‌ترین راه‌حل برای پیشگیری و درمان آلرژی بهار است.

    7 راه شگفت انگیز برای پیشگیری علائم آلرژی فصلی

    علائم آلرژی بهار شامل عطسه بی‌وقفه، خارش چشم، ایجاد گرفتگی در سینوس‌ها است. درحالی‌که اکثر ما از گل‌های بهاری خوشحالیم، بهار برای بسیاری از ما جنبه درد و رنج دارد. فصول رشد در اثر تغییرات آب و هوایی افزایش یافته‌اند. همین امر سبب افزایش سطح گرده‌ها می‌شود. بنابراین در سال‌های آینده فصل آلرژی بزرگ‌تر، سریع‌تر و قوی‌تر خواهد شد. اما چگونه می‌توان حملات آلرژیک فصلی را که امروزه تا ماه‌ها ادامه دارد؛ کنترل کرد؟ بعضی اوقات دانستن آن‌که چه کاری نباید انجام دهید؛ آسان‌تر است. در اینجا به هفت رفتار مخرب که می‌تواند آلرژی را وخیم‌تر کند؛ اشاره کرده‌ایم. با فیتولند همراه باشید.

    ۱. از نوشیدن الکل خودداری کنید.

    پزشکان متخصص آلرژی و ایمنی می‌گویند که الکل سبب گشاد شدن عروق می‌شود. این امر جریان خون و التهاب را در مناطقی که در حال حاضر از علائم آلرژی رنج می‌برند، افزایش می‌دهد. شراب قرمز به دلیل داشتن سولفیت غالباً به عنوان ماده آلرژی‌زا خوانده می‌شود. اما بدن همه مردم سولفیت‌ها را تحمل نمی‌کنند. ممکن است به سولفیت حساسیت نداشته باشید. اما همچنان الکل باعث سردرد و تشدید احتقان شود. شراب قرمز تنها دشمن آلرژی نیست. متأسفانه، هر نوع مشروبات الکلی می‌تواند علائم را بدتر کند.

    ۲. بعد از ظهرها یا عصر ورزش کنید.

    اگر دونده هستید؛ لازم است تمرینات عادی خود را در فصل آلرژی تغییر دهید. ورزش کردن در صبح و در پیاده‌رو به معنای قرار گرفتن در معرض گرده‌ها در زمان اوج آن‌ها است. بهتر است در خانه‌ ورزش کنيد يا شب هنگام که میزان گرده‌ها کمتر است؛ بدويد. اما اگر هنوز هم می‌خواهید به دویدن صبحگاهی بپردازید، بهتر است روزانه تعداد گرده‌ها را بررسی کنید تا از قرار گرفتن در معرض روزهای حداکثری جلوگیری کنید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه ورزش در خانه حرفه ای

    ۳. دارودرمانی کنید.

    وقتی صحبت از داروهای آلرژی می‌شود، پیش قدم باشید. برای کنترل موثرتر می‌توانید رژیم ‌درمانی را قبل از کامل شدن فصل آلرژی شروع کنید. البته هیچ مدرک قطعی برای اثبات مهم بودن زمان مصرف وجود ندارد. اما شروع مصرف داروهای حساسیت نیز ممکن است به جلوگیری از “جوش زدن بینی” کمک کند. با گذشت زمان گرده‌ها می‌توانند علائم حساسیت را بدتر کنند. جوش زدن بینی یکی از این علائم تشدید شده است.

    ۴. شست‌وشوی سینوس‌ها برای حذف علائم آلرژی بهار

    ممکن است در مورد اثربخشی شستشوی سینوس‌ها شک داشته باشید. اما شستشو سبب پاکسازی حفره‌های بینی، پاکسازی مخاط‌ها و تسکین التهاب می‌شود. این کار واقعا موثر است. در ابتدا استفاده از شست‌وشو دهنده‌های بینی کمی ناجور است. اما به آن پایبند باشید. زیرا ارزشش را خواهد داشت.

    ۵. از اسپری ضد‌احتقان بینی زیاد استفاده نکنید

    نمی‌توانید نفس بکشید و سینوس‌های شما با احساس فشار زیادی کیپ شده‌اند. احساس می‌کنید صورت شما درحال منفجر شدن است. در این حالت دست‌یابی به اسپری بینی که به شما امکان می‌دهد بلافاصله نفس بکشید؛ وسوسه‌انگیز است. اما مهم است که به آنچه استفاده می‌کنید؛ دقت نمایید. اسپری‌های ضد‌احتقان بینی فقط علائم را به طور موقت درمان می‌کنند و راه‌حلی برای مشکل نیستند. بنابراین بیایید بین انواع اسپری بینی تفاوت قائل شویم‌. دو نوع اسپری در بازار وجود دارد: اسپری‌های استروئیدی و اسپری‌های ضد احتقان.

    اسپری‌های کورتیکواستروئید مانند Flonase یا Nasacort

    این اسپری‌ها به طور مکرر توسط پزشکان توصیه می‌شوند. آنها التهاب، تورم و مخاط را در مجاری بینی کاهش می‌دهند و با گذشت زمان آلرژی‌های فصلی را درمان کنند. اما این نوع اسپری‌ها مدتی طول می‌کشد تا موثر واقع شوند و علائم را فوری تسکین نمی‌دهند.

    اسپری‌های ضد احتقان بینی

    این موارد اسپری‌هایی هستند که بلافاصله مجاری بینی را باز می‌کنند. اما استفاده از آنها برای یک یا دو روز موثر است. همچنین براساس تحقیقات می‌توانند اعتیاد آور باشند و با گذشت زمان علائم را بدتر کنند. در این نوع اسپری‌ها از انقباض‌کننده‌های عروق استفاده می‌شود. به این معنی که رگ‌های خونی ملتهب در بینی را کوچک می‌کنند. این امر موجب تسکین گرفتگی می‌شود. در آخر تورم نهایی عروق اغلب می‌تواند منجر به علائم شدیدتر از آنچه در ابتدا تجربه شده است؛ شود.

    بنابراین هنگام استفاده از اسپری‌های بینی، حتماً برچسب آن‌ها را با دقت بخوانید. بدین ترتیب از آنچه که انتخاب می‌کنید؛ مطمئن می‌شوید. همچنین حتماً به دوزهای توصیه شده پایبند بمانید. دوزهای بالاتر هرگز باعث افزایش سرعت درمان آلرژی بهار نمی‌شوند. درمان حساسیت بهاری با پیشگیری و مصرف میزان کافی ضدآلرژن‌ها امکان‌پذیر است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : راه‌های درمان حساسیت فصلی در منزل

    ۶. از نوع صحیح فیلتر هوا استفاده کنید.

    آیا تفاوت بین یون و تصفیه کننده هوا HEPA را می‌دانید؟ این تفاوت می‌تواند بر علائم آلرژی بهاری شما تأثیر بگذارد. دستگاه‌های تصفیه هوای یونی آزاد کننده یون‌های با بار الکتریکی در هوا هستند. این یون‌ها با ناخالصی‌ها پیوند می‌خورند تا با سنگین شدن آنها از هوا خارج شوند. اما مشکل این تصفیه کننده‌ها آن است که ذرات در کف خانه فرود می‌آیند. بدون اینکه چیزی را به دام بیندازند یا از بین ببرند. همچنین این فیلترها باعث تولید ازن به عنوان یک محصول جانبی می‌شوند.

    ازن یک گاز سمی است که می‌تواند علائم تنفسی را بدتر کند. میزان ازن تولید شده از دستگاه‌های تصفیه یون احتمالاً شما را از بین نخواهد برد. اما میزان ازن در خانه شما را به سطح بالایی نمودار ایمنی EPA افزایش می‌دهد. به همین علت متخصصان آلرژی این نوع دستگاه‌های تصفیه را توصیه نمی‌کنند. زیرا به جای تمیز کردن هوا، می‌توانند آلرژی را بدتر کنند.

    تصفیه‌کننده‌های HEPA برای آلرژی تایید شده هستند. این دستگاه‌ها هوا را مکش کرده و از فیلترهایی عبور می‌دهند. این فیلترها ناخالصی‌هایی مانند گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و گرده را به دام می‌اندازند. سپس هوای تمیز به داخل اتاق بازگردانده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا با کاهش تحریک‌کننده‌های موجود در هوا سبب کاهش علائم آلرژی می‌شوند. به‌شرطی‌که فیلترها به طور منظم کنترل و تعویض شوند.

    ۷. از شمع‌های معطر و شوینده‌های معطر خودداری کنید.

    بله‌. ممکن است بوی تسکین‌دهنده‌ای داشته باشند! اما شواهد نشان می‌دهند بخش قابل توجهی از مردم به مواد معطر حساسیت دارند. این مواد معطر علاوه بر شمع در محصولات تمیزکننده و لباسشویی نیز می‌توانند وجود داشته باشند. عطرها با استفاده از ده‌ها ماده شیمیایی ایجاد می‌شوند که می‌توانند باعث تحریک شوند. بنابراین اگر آلرژی شما در حال افزایش است، محصولات فاقد عطر را تهیه کنید. حتی اگر به طور معمول به بوها حساس نیستید، مواد شیمیایی موجود در بطن آنها می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

    آیا آلرژی می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد؟

    درمان حساسیت بهار و درمان آلرژی بهاری

    وقتی تعداد گرده‌ها افزایش می‌یابد، مبتلایان به آلرژی اندکی احساس افسردگی می‌کنند. اما هیچ دلیل قطعی مبنی بر ایجاد افسردگی در اثر آلرژی وجود ندارد. اگرچه مطالعات اخیر نشان می‌دهند که مبتلایان به آلرژی بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

    چرا افسردگی در بهار مهم است

    براساس آمار مرکز جهانی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها حدود ۲۶ میلیون بزرگسال و کودک مبتلا به آلرژی‌های فصلی هستند. این بیماری می‌تواند باعث بی‌خوابی، سردرد و خستگی شوند. اما آیا چیزهای دیگری هم هست؟ محققان دریافته‌اند که واکنش‌های آلرژیک سبب آزاد شدن مولکول‌های پروتئینی به نام سایتوکین در بدن می‌شوند. بنابراین افسردگی می‌تواند یکی از علائم آلرژی بهار باشد.

    معمولاً این ارتباطات ضروری بین سلولی برای کمک به ایجاد التهاب و پاسخ به عفونت‌ها انجام می‌شود. اما سبب کاهش سطح “سروتونین” یا هورمون شادی می‌شود و احساسات نامطلوبی ایجاد می‌کند. براساس مطالعه‌ای دیگر خطر افسردگی در مبتلایان به آلرژی شدید حدود دو برابر بیشتر از سایرین است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که می‌توان رابطه آلرژی و خلق‌وخو را به افزایش خودکشی در بهار مرتبط کرد.

    آنتی هیستامین و خواب‌آلودگی

    البته تمامی مبتلایان به آلرژی از افسردگی رنج نمی‌برند. اما کسانی که این بیماری را دارند، ممکن است آلرژی را مقصر بدانند. آنتی‌هیستامین ماده اصلی اکثر داروهای آلرژی تجاری است که باعث خواب‌آلودگی و خشکی دهان می‌شوند. درحالی‌که داروهای کورتیکواستروئید (مانند کورتیزون، هیدروکورتیزون و پردنیزون) عوارض جانبی کمتری مانند نوسانات خلقی‌، افزایش وزن و سردرد دارند.

    اما آیا راهی برای یافتن دوباره شادی وجود ندارد؟ اگر دارو‌های آلرژی در درمان حساسیت بهار موثر نباشند؛ شست‌وشوی بینی ممکن است باعث تسکین علائم آلرژی شود. متأسفانه تنها درمان آلرژی بهار برای طولانی‌مدت در حال حاضر ایمونوتراپی (تزریق آمپول‌های آلرژی) است. این آمپول‌ها با گذشت زمان می‌توانند از حساسیت بدن نسبت به آلرژن‌ها بکاهد. اما پیش از اقدام حتما با یک متخصص آلرژی مشورت کنید.

    روش‌های دور نگهداشتن گرده‌ها

    اگر همچنان به آلرژی دچار هستید و به دنبال راهی برای رهایی می‌گردید، نکات زیر را به هنگام قرار گرفتن در معرض گرده‌ها امتحان کنید:

    شیشه‌های خانه و ماشین را بسته نگهدارید تا از ورود گرده‌ها جلوگیری کنید.

    برای تمیز، خنک و خشک نگه‌داشتن هوا از تهویه هوا و رطوبت‌گیر استفاده کنید.

    در بهار به مناطق نزدیک به اقیانوس که اغلب تعداد گرده بسیار کمتری دارند؛ سفر کنید.

    چمن‌ها را بلند نگهدارید. ماشین چمن‌زنی گرده‌های مزاحم را بلند می‌کند و در هوا پخش می‌کند!

    از خشک کردن لباس‌ها در جایی که می‌تواند گرده‌ها را در میان الیاف خود جمع کند؛ خودداری کنید.

    فعالیت در فضای باز را بین ساعات 5 تا 10 صبح محدود کنید. همچنین در روزهای وزش باد که معمولاً تعداد گرده‌ها در بالاترین حد است، فعالیت در بیرون را به حداقل برسانید.

    کفش‌ها را از جلوی در بردارید تا از ورود گرده‌ها به داخل خانه جلوگیری کنید. لباس‌ها همچنین می‌توانند گرده گل‌ها را جمع کنند. بنابراین پس از ورود به منزل و هربار قبل از خروج از منزل، آنها را تعویض کنید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان جایگزین برای افسردگی

    16 ماده غذایی که در بهار طعم بهتری دارند

    از ماهی قزل‌آلا گرفته تا کلم‌پیچ و آووکادو و سیب‌زمینی شیرین. غذاهایی وجود دارند که احتمالاً در تمام طول سال در آشپزخانه جایگاهی ویژه دارند. اما بقیه غذاها ممکن است فقط یک حضور کوتاه و البته خوشمزه فصلی داشته باشند. در بهار که همه چیز شروع به گرم شدن می‌کند، وقت آن است که غذاهای زمستانی را با غذاهای سبک بهاری جایگزین کنیم. دفعه بعدی که به بازار رفتید؛ میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای اصلی آب و هوای بهاری را به سبد خود اضافه کنید. عجله کنید. دوره برخی از آنها ممکن است خیلی زود تمام شود. مصرف این محصولات، یکی از راه های پیشگیری از ایجاد علائم آلرژی بهار است.

    ۱. کنگر‌فرنگی کوچک (بیبی آرتیشو)

    آنها از کنگر‌فرنگی با کامل شیرین‌تر هستند و مجبور نیستید قسمت سخت داخلی کنگر را در بیاورید. همه قسمت‌های آن خوراکی است. بنابراین آماده‌سازی آنها بسیار راحت‌تر است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که برگ‌های سخت بیرونی را بردارید.

    ۲. توت تازه

    بهار زمانی از سال است که توت‌فرنگی، بلوبری، توت سیاه و تمشک آب‌دار و خوش‌طعم شده‌اند. پس شروع به خریدن کنید! اما مراقب باشید. توت‌فرنگی می‌تواند حساسیت‌زا باشد. بنابراین بر درمان آلرژی بهاری تاثیر معکوس بگذارد. از عدم حساسیت به توت‌فرنگی پیش از مصرف مطمئن شوید.

    ۳. سیب زمینی کوچک

    سیب‌زمینی‌های کوچک نسبت به سیب زمینی های بزرگتر محکم‌تر بوده و نشاسته بیشتری دارند. بنابراین برای سالادها مناسب‌تر هستند.

    ۴. کاهوهای لطیف

    ممکن است شما سالاد کاهو را یک غذای مناسب فصل گرم بدانید. اما کاهو در هوای سرد بهترین رشد را دارند. به همین دلیل بهار بهترین زمان برای لذت بردن از سبزیجات شیرین و لطیف مانند کاهو ، ماش و شاهی است. کاهو در تسکین و درمان حساسیت بهار می‌تواند موثر باشد.

    غذاهای خوش طعم بهاری و احتیاط در مصرف هنگام آلرژی بهاری

    ۵. باقالی

    باقالی تازه تقریباً مخصوص فصل بهار است. بنابراین اگر آنها را در بازار پیدا کردید، حتما بخرید. آماده‌سازی آنها کمی طول می‌کشد و کار می‌برد. شما باید آن‌ها را از پوسته سخت جدا کرده و سپس پوسته بیرونی نازک‌تر را نیز از روی هر کدام بردارید. اما عطر و طعم غنی و کره‌ای آن ارزشش را دارد.

    ۶. مارچوبه

    مارچوبه را می‌توانید در تمام طول سال بخورید. اما باریک‌ترین، شیرین‌ترین و لطیف‌ترین آن را در بهار پیدا خواهید کرد. مارچوبه اگرچه طعم منحصر به فردی دارد اما ممکن است سبب تشدید علائم آلرژی بهار شود. پیش از مصرف حتما از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

    ۷. شوید

    هیچ چیز مانند گیاهان تازه برای پخت و پز بهاری مطلوب نیست. عطر و طعم تازه و شیرین شوید باعث می‌شود که هر غذایی سبک‌تر و خوش طعم‌تر شود.

    ۸. پیازچه

    بهار فصل طعم‌های ملایم و لطیف است. این دقیقاً همان چیزی است که از پیازچه دریافت خواهید کرد. کمی بوی پیاز می‌دهد اما بوی آن غالب نیست.

    ۹. نعناع

    ممکن است طعم نعناع یخ‌زده در زمستان را دوست نداشته باشید. اما با شروع بهار طعم خنک‌کننده نعناع کاملا تازه و حقیقی خواهد بود. از این محصول در درمان آلرژی بهار استفاده می‌شود.

    ۱۰. جعفری

    این سبزی ممکن است در تمام طول سال در دسترس باشد، اما جعفری تازه در فصل بهار بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. می‌توانید جعفری را خودتان بکارید. در این صورت آنها را ۴-۳ هفته قبل از آخرین یخبندان پیش از بهار بکارید. بدین ترتیب با گرم شدن هوا، به راحتی در باغچه یا گلدان خود جعفری خواهید داشت.

    ۱۱. گرده گل

    تحقیقات هنوز درمورد اینکه آیا گرده زنبور عسل واقعاً به بهبود علائم آلرژی فصلی شما کمک می‌کند، به طور قطعی اظهار نظر نکرده‌اند. اما، امتحان آن ضرری ندارد. عطر و طعم سبک و گل مانند آن، دسرهای بهاری را زنده می‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : راهنمای خرید گرده گل طبیعی

    ۱۲. برنج ایتالیایی آربوریو

    مطمئنا این برنج را می‌توانید در هر زمان از سال پیدا کنید. اما این برنج در ریزوتو بهاری یک جز اساسی است. حتی اگر معمولا در آشپزخانه غلات کامل داشته باشید؛ ارزش دارد که برای برنج سفید آربوریو (Arborio) استثنا قائل شوید. حجم بالای نشاسته، ریزوتو را بسیار مغذی و دارای طعم مخملی می‌کند.

    ۱۳. نخود

    احتمالا شما در بهار وقت بیشتری را در بیرون از خانه می‌گذرانید. بنابراین زمان کمتری را در آشپزخانه سپری می‌کنید. داشتن چند بسته نخود پخته در فریزر به این معنی است که همیشه یک منبع پروتئینی مغذی و آماده برای وعده‌های غذایی سریع خود دارید.

    ۱۴. میوه منجمد

    با گرم شدن هوا در بهار احتمالاً هوس یک لیوان آبمیوه می‌کنید. توت‌های تازه و ظریف را برای پخت‌وپز نگهدارید. به جای آن از توت‌های یخ‌زده در نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های مخلوط خود استفاده کنید. قیمت آنها کمتر است. اما به همان اندازه خوشمزه هستند. به علاوه، آنها در تمام طول سال در فریزر خواهند ماند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان حساسیت پاییزی

    ۱۵. دوغ

    دوغ واقعی یک ماده غذایی تخمیر شده است. بنابراین منبع بسیار خوبی از پروبیوتیک‌ها می‌باشد. بهتر است دنبال دوغ تهیه شده از مخمرها (ارگانیسم‌های زنده مانند لاکتوکوکوس لاکتیس یا لکونوستوک کرموریس) باشید.

    ۱۶. پنیر بز

    پنیر بز خامه‌ای بوده و تضاد خوشمزه‌ای با سبزیجات شیرین بهار دارد. حتی می‌توانید آن را در هر زمان از سال نیز تهیه کنید. در واقع پنیر بز فقط طعم جدید و خاصی به غذاهای بهاری اضافه می‌کند و در جلوگیری از ایجاد علائم آلرژی بهاره موثر می‌باشد.

    سخن پایانی:

    بروز علائم آلرژی بهار به هنگام قدم زدن در طبیعت یک امر طبیعی است. اما اگر با حالتی شبیه سرماخوردگی از خواب بیدار شوید. یا حتی در داخل آپارتمان نیز این علائم را داشته باشید، نشان دهنده ابتلای شما به حساسیت بهاره است. ابتلا به آلرژی بهاری در اثر واکنش بیش از حد بدن به به آلرژن‌های موجود در هوا است. درمان حساسیت بهاری هنوز غیرممکن است. پیشگیری از تشدید و بروز علائم تنها روش‌ موجود برای درمان آلرژی بهار است. دوری کردن از گرده‌ها، مصرف مواد غذایی حاوی هیستامین، شستشوی بینی از رایج‌ترین روش‌ها هستند. امروزه ایمونوتراپی با کاهش حساسیت بدن به آلرژن‌ها در دراز مدت تنها راه درمان نسبتا قطعی برای تسکین علائم است.


    منبع:

    greatist.com

    greatist.com

    greatist.com

    PN:0414

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *