درمان جایگزین برای افسردگی

درمان‌ جایگزین برای افسردگی
  • درمان جایگزین برای افسردگی چیست؟ جایگزین‌های طبیعی برای داروهای ضدافسردگی کدامند؟ افسردگی مانند سرماخوردگی، شیوع بسیار بالایی در جامعه دارد. درمان طبیعی افسردگی برای تمامی نوع‌ها و شدت اختلال بسیار کمک‌کننده خواهد بود. با ایجاد سبک زندگی سالم و تغییر رژیم غذایی به راحتی بر احساس غم و اندوه خود غلبه کنید. بدین منظور فیتولند برخی گیاهان دارویی مؤثر را معرفی می‌کند. با ما همراه باشید.

    افسردگی چیست؟

    افسردگی یا Depression جزو دسته اختلالات خلقی می‌باشد. ملاک بارز آن، احساس غم، اندوه و عدم لذت از فعالیت‌های گذشته است. افسردگی انواع مختلفی دارد. برخی از این موارد عبارت است از: افسردگی مداوم، افسردگی پس از زایمان، افسردگی فصلی و … . شدت، علل و علائم هر یک متفاوت هستند. یکی از دغدغه‌های جهان امروز، درمان جایگزین برای افسردگی می‌باشد.

    “مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها” در رابطه با شیوع این اختلال در آمریکا آماری اعلام نمود. از هر 13 نفر آمریکایی از سن 12 سالگی، 1 نفر علائم افسردگی را تجربه می‌کند. لازم است قبل از بررسی درمان طبیعی افسردگی، علائم آن را بشناسید. البته توجه داشته باشید در اکثر اوقات تشخیص بر عهده روانشناس یا روان‌پزشک است.

    علائم افسردگی

    این اختلال خلقی با علائم زیادی همراه است. در برخی اوقات باعث اختلال در عملکرد روزانه، شغلی، تحصیلی و یا خانوادگی فرد نیز می‌شود. در این صورت به یک روانشناس مراجعه کنید. برخی از علائم عبارتند از:

    • افکار خودکشی یا مرگ
    • احساس بی‌ارزشی یا گناه
    • مشکل در تمرکز یا تصمیم‌گیری
    • احساس غم، نارضایتی یا تهی بودن
    • تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش وزن)
    • واکنش‌های غیرمنطقی و یا خشم بیش‌ازحد
    • تغییر در خواب (کاهش یا افزایش مدت خواب)
    • از دست دادن علاقه و لذت به فعالیت‌های عادی

    علل بروز اختلال افسردگی

    علت دقیق بروز افسردگی مشخص نیست. اما عوامل متعددی بر ایجاد آن تأثیرگذارند. در اینجا به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:‌

    اختلالات مغزی فیزیکی:

     افراد مبتلا ممکن است تغییرات فیزیکی در مغز داشته باشند.

    عدم تعادل شیمیایی:

    عملکرد مغز شما، توسط تعادل مواد شیمیایی و انتقال‌دهنده‌های عصبی کنترل‌ می‌شود. اگر تعادل این مواد شیمیایی تغییر کند، ممکن است علائم افسردگی ایجاد شود. برخی از انتقال‌دهنده‌های مؤثر بر افسردگی، سروتونین و دوپامین و… است.

    تغييرات هورمونی:

    تغييرات هورموني ممکن است موجب بروز برخی علائم شوند. ترشح هورمون‌ها ‌ممکن است به دلایل مختلف، مثل مشکلات تیروئید، یائسگی یا شرایط دیگر تغییر کنند.

    تغییر در زندگی:

    از دست دادن عزیزان، پایان کار یا رابطه احساسی، استرس مالی یا تروما ممکن است موجب ایجاد افسردگی گردد.

    ژن‌:

     ممکن است فرد از لحاظ ژنتیکی برای ابتلا به افسردگی مستعد باشد. یا سابقه خانوادگی این اختلال را داشته باشد.

    درمان جایگزین برای افسردگی

    راه‌های درمان افسردگی چیست؟

    قبل از بررسی درمان طبیعی افسردگی، دیگر درمان‌های مؤثر را توضیح می‌دهیم. درمان معمولاً ترکیبی از داروهای تجویزی همراه با مشاوره یا روان‌درمانی است. داروهای ضدافسردگی،‌ می‌تواند به حل مشکلات اساسی مانند عدم تعادل شیمیایی کمک نماید.

    روان‌درمانگر بر روی هیجانات، افکار و رفتار بیمار کار می‌کند. همچنین به بررسی مسائل و موقعیت‌هایی که ممکن است باعث افسردگی شوند، می‌پردازد. استفاده از درمان‌های طبیعی در صورت تائید متخصص امکان‌پذیر است و در این روش، درمان افسردگی با گیاهان دارویی و برخی مواد غذایی انجام می‌شود.

    بسیاری از داروهای گیاهی قرن‌ها ‌به‌عنوان درمان‌های سنتی و بومی، مورد استفاده پزشکی قرار گرفته‌اند. امروزه بسیاری از این مکمل‌ها به‌عنوان تقویت کننده‌های خلق‌وخو تجویز می‌شوند. این نوع از داروها به بهبود احساس غم، اندوه و یا ناامیدی کمک می‌کنند. در برخی موارد نیاز به روان‌درمانی در کنار استفاده از داروهای گیاهی یا مکمل‌ها می‌باشد. همچنین اثرگذاری آن را افزایش خواهند داد.

    درمان‌ جایگزین برای افسردگی

    مطالعات مختلفی به بررسی مزایای درمان‌های طبیعی پرداخته‌اند. در ادامه به چند درمان جایگزین مؤثر بر بهبود خلق‌وخو افسردگی خفیف تا متوسط می‌پردازیم.

    درمان طبیعی افسردگی

    1. اسیدهای چرب امگا 3

    اسیدهای چرب امگا 3 نوعی سالم از چربی موجود در برخی ماهی‌ها ‌مانند قزل‌آلا و سالمون هستند. همچنین در قالب مکمل دارویی نیز در بازار موجود بوده و به‌عنوان کپسول روغن ماهی عرضه‌ می‌شوند. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 به افزایش سطح مواد شیمیایی مغز کمک می‌کند. با مصرف سه نوبت ماهی در هفته، دیگر نیازی به مکمل اسید‌های چرب امگا 3 نخواهید داشت.

    برخی ماهی‌ها، مانند ماهی مرکب و کوسه، سطح جیوه بالایی دارند. بهتر است از خوردن این ماهی‌ها ‌اجتناب کنید. فیتولند مصرف ماهی تن، قزل‌آلا و سالمون را پیشنهاد می‌کند. همچنین برخی از گیاهان نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله ضرورت مصرف امگا 3 را مطالعه فرمائید.

    2. درمان افسردگی با زعفران

    زعفران یک ادویه اصیل ایرانی بوده و در درمان طبیعی افسردگی بسیار مؤثر می‌باشد. مصرف این ادویه در درمان افسردگی خفیف تا متوسط اثبات شده است.

    3. فولات

    ممکن است ارتباطی بین سطح پایین اسیدفولیک (شکل مصنوعی فولات) و علائم افسردگی وجود داشته باشد. مصرف 500 میکروگرم مکمل اسیدفولیک با بهبود اثربخشی داروهای ضدافسردگی مرتبط است. یکی دیگر از راه‌های افزایش سطح فولات خون، مصرف غذاهای غنی از فولات طی روز می‌باشد. لوبیا، عدس، غلات غنی‌شده، سبزیجات با برگ سبز تیره، دانه‌های آفتابگردان و آووکادو از این دسته هستند.

    4. مکمل روی

    مصرف مکمل روی را به عنوان درمان جایگزین برای افسردگی فراموش نکنید. روی یک ماده مغذی است که با عملکرد ذهنی مانند یادگیری و رفتار مرتبط می‌باشد. با توجه به نتایج تحقیقات، سطوح پایین روی خون با ایجاد علائم افسردگی همراه است .

    برای درمان طبیعی افسردگی، دريافت روزانه 25 میلی‌گرم روي به مدت 12 هفته لازم است. در نتیجه مصرف این مکمل، شاهد کاهش علائم خواهیم بود. مصرف این مکمل می‌تواند مقدار اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بدن را نیز افزایش دهد.

    ترکیب دارو به همراه روان‌درمانی، سریع‌ترین درمان افسردگی در نوع شدید آن است. بدین منظور حتماً با روانشناس و روان‌پزشک صحبت کنید. باید از مصرف هر یک از داروهای ضدافسردگی به صورت سرخود اجتناب کرد. این نکته قابل ذکر است که این دسته از داروها، اعتیادآور نیستند. پس بدون نگرانی برای درمان خود اقدام نمایید.

    اگر با تجویز روان‌پزشک از این داروها استفاده می‌کنید؛ سرخود مصرف هیچ‌کدام را قطع یا کم نکنید. در صورتی که داروها با عوارض جانبی همراه بودند، به متخصص خود اطلاع دهید تا نوع یا دوز آن را تغییر دهند.

    سخن پایانی

    درمان جایگزین برای افسردگی، شامل مصرف برخی داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی است. زعفران، فولات، اسیدهای چرب امگا 3 و مکمل روی، تأثیر مثبتی بر خلق‌وخو می‌گذارند. علاوه بر مصرف مکمل‌ها می‌توانید از برخی مواد غذایی نیز بهره ببرید. برای مثال مصرف لوبیا، عدس، ماهی، سبزیجات با برگ سبز تیره را فراموش نکنید.

    درمان طبیعی افسردگی گزینه‌ای مناسب برای نوع خفیف تا متوسط است. اما در نوع شدید آن انتخاب خوبی نخواهد بود. در برخی موارد اضطراب به همراه افسردگی مشاهده می‌شود. بدین منظور توصیه می‌کنیم مقاله روش‌های درمان طبیعی اضطراب را مطالعه نمائید.

    منابع:

    healthline.com

    healthline.com

    PN:0149

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای درمان جایگزین برای افسردگی ثبت شده است

    1. بسیاری از افراد در حال حاضر افسردگی دارند ولی خودشون مطلع نیستن. امیدوارم از این راهکار‌های خوب استفاده کنن همه.

    2. افسردگي رو خيلي از ماها داريم و نياز داريم به يه مدلي درمان بشيم.مطلب عالي بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *