مهمترین تفاوت بدنسازی و فیتنس چیست ؟

مهمترین تفاوت بدنسازی و فیتنس چیست ؟
  • مهمترین تفاوت بدنسازی و فیتنس چیست ؟ تفاوت اصلی بین بدنسازی و فیتنس جیست ؟ تفاوت فیتنس و بدنسازی بانوان در چیست ؟‌ فیتنس و بدنسازی در نگاه اول یک تصویر را در ذهن به وجود می‌آورند و به نظر می‌رسد، هر دو رشته ورزشی دو شاخه از یک درخت هستند، اما فرق فیتنس و بدنسازی در چند موضوع کلیدی و عمده می‌باشد. لازم به ذکر است که تفاوت فیتنس و بدنسازی بیشتر، از لحاظ تاثیر روی شکل بدن، رژیم غذایی و نوع تمرین‌هایی است که ورزشکاران انجام می‌دهند.

    آیا تفاوت های بین فیتنس و بدنسازی را می دانید ؟

    “بدنسازی” یک کلمه است که ممکن است ذهن را سمت چیزهایی مثل مصرف دارو و یا تمرین بیش از حد  ببرد. همه این‌ها اساسا درست است و بدنسازی دقیقا همان چیزی است که از کلمه بدنسازی به دست می‌آید:

    «ساختن بدن » به معنای افزایش حجم بدن.

    پس تنها هدف ورزش بدنسازی ، افزایش حجم بدن است. تمام ورزشکاران از برنامه تمرین بدنسازی خود انتظار رشد عضلات رو دارند.

    اما اهداف فیتنس (Fitness) را می‌توان به چند بخش تقسیم‌ کرد. در حقیقت تعریف زیر یک تعریف تخصصی و کلی است که ورزش فیتنس چیست ؟

    “توانایی انجام وظایف روزانه با قدرت و هوشیاری، بدون خستگی ناگهانی و با انرژی کافی و کنترل کردن شرایط اضطراری، توسط بدن و به اصطلاح کم نیاوردن بدن در این شرایط”

    یعنی فیتنس یک اصطلاح همه جانبه است که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها‌ی مورد نیاز فیزیکی را شامل می‌شود تا یک فرد بتواند، امور عادی و حتی کمی سخت را هم بدون هیچگونه مشکلی انجام دهد. یک برنامه بدنسازی عمدتا نیاز به باشگاه و تجهیزات ورزشی سنگین دارد و عمدتا با وزنه انجام می‌شود. این در حالی است که یک برنامه فیتنس در خانه با برنامه فیتنس در باشگاه تفاوت مشهودی ندارد.

    تفاوت برنامه تمرین بدنسازی و فیتنس Fitness

    بدنسازان روی بدن خود بیشترین فشار را می‌آورند، یعنی، هنگام کار با وزنه از وزنه سنگین و تکرار کم استفاده می‌کنند و به جایی می‌رسند که حتی یک بار دیگر هم نمی‌توانند وزنه را بلند کنند. این امر باعث می‌شود عضلاتی که در طول تمرین فشار زیادی را تحمل کرده و ضعیف شده بودند، در زمان ریکاوری بعد تمرین، بازسازی شوند. این عامل ، موجب رشد حجمی عضله و قدرتی عضله می‌شود. بدنسازان، تأکید ویژه‌ای برای به دست آوردن حجم دارند. به همین دلیل، در برنامه ورزشی بدنسازان، تمرینات هوازی زیادی وجود ندارد. البته این جمله به معنای مقایسه حجم تمرینات هوازی در برنامه تمرین بدنسازی با برنامه تمرین فیتنس می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : ورزش هوازی ایروبیک چیست؟

     افرادی که فیتنس کار می‌کنند، هدفشان سالم بودن همراه با تناسب اندام است. آن‌ها خیلی، دغدغه داشتن عضلات بزرگ را ندارند و بیشتر زمان خود را صرف تمرین دادن گروه‌های عضلانی اصلی، در بدن خود می‌کنند و رشد عضلانی بیش از اندازه، مد نظر آن‌ها نیست. تمرینات هوازی، درصد خیلی زیادی از برنامه تمرینی فیتنس کاران را تشکیل می‌دهد و تمریناتی که به کار با وزنه نیاز دارند هم، خیلی کمتر وجود دارند.

    از نظر زمانی ، هر جلسه بدنسازی بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد و با توجه به فیزیک شخص و نتیجه مد نظر وی، به حداقل 3 روز تمرین در هفته نیاز خواهد داشت. اما زمان یک جلسه تمرین فیتنس، بین 45 دقیقه تا یک ساعت است و در هفته معمولا 3 یا 4 روز تمرین نیاز است.

    فیتنس و بدنسازی

    تفاوت بدنسازی و فیتنس بانوان

    تفاوت فیتنس و بدنسازی بانوان در چیست ؟ همان‌طور که از مطالب بالا مطلع شدید به صورت کلی بین برنامه بدنسازی و برنامه فیتنس یا همان برنامه تناسب اندام تفاوت وجود دارد. بدنسازی بیشتر روی افزایش حجم عضلات و افزایش قدرت بدنی متمرکز هست. در حالی‌که برنامه فیتنس عمدتا روی فرم دهی عضلات و تناسب اندام متمرکز می‌شود. به صورت کلی خانم‌ها از برنامه تناسب اندام بیشتر استقبال می‌کنند. اما به این چند نکته توجه داشته باشید:

    برنامه بدنسازی آقایان با برنامه بدنسازی بانوان به دلیل تفاوت‌های هورمونی یکسان نیست. اما به دلیل همین تفاوت‌های هورمونی نیز برنامه بدنسازی بانوان خیلی باعث افزایش حجم عضلات نمی‌شود. بنابراین نگران از بزرگ شدن عضلات با برنامه بدنسازی نباشید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تناسب اندام بانوان

    برنامه تناسب اندام بانوان تفاوت معناداری با برنامه تناسب اندام آقایان ندارد. این برنامه‌ها ممکن است صرفا به دلیل هدفی که شما دنبال می‌کنید در طراحی تفاوت‌هایی داشته باشد. به عنوان مثال بانوان به افزایش حجم باسن بیشتر علاقمند هستند. ضمن آن‌که برنامه فیتنس لزومی به رفتن به باشگاه ندارد و بر خلاف برنامه بدنسازی شما می‌توانید در منزل نیز انجام دهید.

    فیتنس یا بدنسازی ؟ کدام‌ برای بانوان مناسب‌تر است؟

    ممکن است شما خواننده گرامی به دنبال پاسخ به این سوال باشید که فیتنس یا بدنسازی کدام برای بانوان مهم‌تر  یا مناسب‌تر است ؟ یا تفاوت فیتسن و بدنسازی بانوان در چیست ؟ مهم‌ترین فاکتورهای ورزش فیتنس برای بانوان و آقایان شامل تعادل،‌ انعطاف‌پذیری،‌ تناسب اندام، چابکی و استقامت هوازی می‌باشد. در ورزش فیتنس به آمادگی بدنی در همه ابعاد توجه می‌شود. بنابراین با تحرک و انرژی بالاتری همراه است. در حالیکه ورزش بدنسازی بیشتر بر افزایش حجم عضلات و افزایش توان و قدرت متمرکز می‌شود. اصلی ترین فرق بدنسازی و فیتنس در هدفی است که شما به دنبال آن هستید. به عنوان یک خانم اگر به دنبال اندامی حجیم و عضله‌ای هستید به سراغ برنامه بدنسازی خواهید رفت و اگر به دنبال تناسب اندام و فرم بدنی جذاب زنانه هستید به سراغ برنامه فیتنس خواهید رفت. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که یک مربی حرفه‌ای بر اساس هدف ورزشی و شرایط بدنی شما ممکن است در دوره‌ای از تمرینات علی‌رغم تمرکز بیشتر تمرینات شما روی فیتنس برای شما تمریناتی در حوزه بدنسازی نیز طراحی کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه فیتنس بانوان رایگان در 8 هفته

    اگر از بعد فیزیک بدن به این ورزش نگاه کنیم فرق فیتنس و بدنسازی بانوان کمی مشخص‌تر می‌شود. با توجه به فرم بدنی بانوان، ورزش فینس برای بانوان فواید بیشتری دارد. نوع استایل بدنی، نوع علایق و جذابیت‌های بدنی که بانوان به دنبال آن هستند با ورزش فیتنس تناسب بیشتری دارد. اما این به این معنا نیست که ورزش بدنسازی برای بانوان مناسب نیست. با طراحی یک برنامه مناسب، بانوان نیز می‌توانند از تمرینات بدنسازی بهره بالایی ببرند. قطعا تعداد حرکات، نوع وزنه و شدت تمرینات بدنسازی بانوان با آقایان تفاوت‌هایی را دارد.

    اگر از بعد بیرونی نیز به این موضوع نگاه کنیم همیشه از خانم‌ها اندامی متناسب‌تر و نه حجیم‌تر انتظار می‌رود. یک بانو با داشتن فرم بدنی استایل و متناسب به جذابیت‌های جنسی خود نیز می‌افزاید. تمرینات فیتنس بانوان بهترین تمرینات برای رسیدن به فرم بدنی جذاب برای بانوان می‌باشد.

    تمام این نکات بیانگر افزایش مقبولیت و جذابیت برنامه فیتنس بانوان نسبت به برنامه بدنسازی برای بانوان می‌باشد.

    مقایسه برنامه رژیم غذایی بدنسازی و فیتنس Fitness

    در برنامه تغذیه بدنسازان، حتما مواد حاوی پروتئین و کربوهیدرات را پیدا خواهید‌‌کرد.‌‌ این دو ماده برای بدنسازان، حیاتی‌ترین مواد برای افزایش توده عضلانی و حجمی هستند. به طور کلی بدنسازان چون هدفشان افزایش حجم عضله است، در دریافت کالری محدودیت زیادی ندارند.
    اما ورزشکاران فیتنس (Fitness) اگر بخواهند تغذیه یک بدنساز را داشته باشند، قطعا به نتیجه دلخواه نمی‌رسند، چون تیپ تمرینات آن‌ها با بدنسازان کاملا متفاوت است. ورزشکاران فیتنس بیشتر روی سوزاندن کالری و چربی‌سوزی تمرکز دارند، به همین خاطر برای دریافت کالری محدودیت های خاص خودشان را خواهند داشت.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر

    بدنسازان از مکمل‌های ورزشی به شکل پودر که محلول در مایعات هستند، استفاده می‌کنند. مکمل‌های ورزشی به آن‌ها کمک می‌کند تا عضلات بخش‌های مختلف بدن، تقویت شوند اما نکته مهم اینجاست که مکمل ورزشی به تنهایی، کافی نیست و بدنسازها مکمل‌های ورزشی خود را همراه با تغذیه و استراحت کافی همراه می‌کنند تا بیشترین اثر در افزایش توده حجمی عضلات، گذاشته شود. در بدنسازی به این خاطر که هدف اصلی آ‌ن‌ها افزایش حجم ماهیچه‌‌هاست، استفاده از مکمل‌های ورزشی بسیار رایج است. اما ورزشکاران فیتنس (Fitness) بیشتر، برنامه رژیم غذایی سالم و مکمل های طبیعی را مدنظر قرار می‌دهند.

    نقش تغذیه در فیتنس و بدنسازی

    مقایسه فرم بدنی بین بدنسازی و فیتنس Fitness

    تا الان تا حدودی فرق فیتنس و بدنسازی را آشنا شده‌اید؟ بدنسازی مربوط به عضله‌سازی در قسمت‌های سینه، بازوها، شانه و پشت بدن و عضلات پا است. اما فیتنس (Fitness) به رشد عضلات مربوط نمی‌شود و به حفظ قدرت عضلات با انجام تمرینات هوازی می پردازد. در بدنسازی مرحله‌ای هست به نام تفکیک عضلانی یا اصطلاحا “کات” که مرحله بعد از پرورش و افزایش حجم عضلات است. به این صورت که اول عضله سازی انجام می‌شود و بعد عضلات را با ورزش هوازی و برنامه رژیم غذایی تفکیک می‌کنند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین تمرینات تناسب اندام

    تفاوت اصلی بین بدنسازی و فیتنس

    با توجه به مطالب بالا متوجه شدیم که بین بدنسازی و فیتنس تفاوت وجود دارد. این تفاوت اصلی در نوع تمرینات، نوع رژیم غذایی و مهمتر از همه هدف ورزشی می‌باشد. به واقع تفاوت اصلی بین بدنسازی و فیتنس در یک چیز نهفته است. هدف ورزشی که دنبال می‌کنید. اگر به دنبال افزایش حجم و داشتن عضلات حجیم هستید به سراغ بدنسازی خواهید رفت و اگر به دنبال تناسب اندام و اندامی جذاب و رسیدن به فرم ایده‌ال بدنی هستید به سراغ ورزش فیتنس خواهید رفت. به پیروی از این تصمیم کلیدی است که نوع تمرینات شما و نوع رژیم غذایی شما نیز تغییر خواهد کرد.

    سخن پایانی

    به طور خلاصه می‌توان گفت اصلی‌ترین فرق بدنسازی و فیتنس در هدفی است که این دو ورزش دنبال می‌‌کنند. برنامه بدنسازی روی افزایش حجم عضلات و افزایش قدرت بدنی متمرکز می‌شود. این در حالی است که برنامه تناسب اندام با هدف فرم دهی عضلات بدن طراحی می‌شود. هر چند هر دو ورزش برای سلامتی مناسب هستند ولی تمرکز بیشتری در برنامه فیتنس وجود دارد. شما می‌توانید تمرینات تناسب اندام را در منزل یا در باشگاه انجام دهید در صورتی‌که برای انجام تمرینات بدنسازی به صورت حرفه‌ای نیاز به تجهیزات باشگاهی دارید.

    فیتولند مطالعه مقالات “فیتنس در خانه“، “بهترین تمرینات تناسب اندام (Fitness)“ُ، ” تغذیه قبل از تمرین ” و تغذیه مناسب برای فیتنس را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند.

     


    منبع:

    https://www.bostonmobiledance.com

    PN:0091

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " مهمترین تفاوت بدنسازی و فیتنس چیست ؟ " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *