بهترین تغذیه در بارداری

بهترین تغذیه در بارداری
  • بهترین تغذیه در بارداری شامل حذف غذاهای ممنوع در بارداری و مصرف غذاهای سالم، مفید و سرشار از مواد مغذی مانند انواع ویتامین‏ها و مواد معدنی است که تضمین کنندۀ رشد و سلامت جنین در ایام بارداری می‌باشد. دوران بارداری زمان حساسی برای مادر و جنین بوده و رعایت کردن نکات کلیدی در تغذیه مادران باردار، به عنوان مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری، بسیار مهم و حیاتی است.

    اگرچه بیشتر غذاها سالم هستند؛ اما برای تغذیه در دوران بارداری، نکاتی ریز و ضروری وجود دارد؛ که آگاهی و رعایت کردن آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

    فیتولند در مقاله پیش‌رو، با هدف آگاهی بیشتر مادران باردار و حفظ سلامتی ایشان و جنین آن‌ها، به بیان مهم‌ترین و ضروری‌ترین نکات در یک برنامه تغذیه در بارداری می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    غذاهای ممنوع دوران بارداری

    آگاهی از مواد غذایی ممنوع در ایام بارداری الزامی است. زیرا مصرف بعضی از مواد غذایی در این دوران، سبب بروز برخی ناهنجاری‌ها در جنین و همچنین به خطر افتادن بارداری از جمله سقط جنین و زایمان زودرس می‌شود. بنابراین اجتناب از مصرف مواد غذایی خام و یا غیر پاستوریزه در ایام بارداری، به علت وجود احتمال آلودگی این نوع مواد غذایی با برخی باکتری‌های بیماری‌زا، ضروری است.

    در ادامه فیتولند به معرفی اصلی‌ترین غذاهای ممنوع دوران بارداری برای داشتن بهترین تغذیه در بارداری می‌پردازد.

    • گوشت خام از غذاهای ممنوع در بارداری

    در ایام بارداری، خودداری از مصرف خام و یا نیمه خام تمامی غذاهای دریایی، گوشت گاو یا مرغ، به دلیل احتمال آلودگی آن‌ها با باکتری‏های کلیفرم، توکسوپلاسموز و سالمونلا ضروری است.

    • سوسیس و کالباس از غذاهای ممنوع در دوران بارداری

    احتمال آلودگی این مواد غذایی به باکتری «لیستریا» بسیار زیاد است. وجود این باکتری در بدن مادر می‌تواند سبب سقط جنین شود. باکتری لیستریا با عبور از جفت، به بدن جنین می‌رسد و می‌تواند سبب مسمومیت، عفونت خونی و حتی مرگ جنین ‌شود. بنابراین ضروری است که پیش از مصرف سوسیس و کالباس در ایام بارداری، آن‌ را بخارپز نموده و از نابودی باکتری در اثر حرارت مطمئن شد.

     

    بهترین تغذیه در بارداری

    • تخم‌مرغ خام از غذاهای ممنوعه در بارداری

    در دوران بارداری، مصرف تخم‏‌مرغ خام یا هرگونه ماده غذایی حاوی تخم‏‌مرغ خام، به دلیل احتمال آلودگی با باکتری «سالمونلا» ممنوع است. همچنین اجتناب از مصرف برخی از چاشنی‌ها مانند سس سزار خانگی، سس مایونز، بستنی خانگی و سس ‏ هالندیز (نوعی سس فرانسوی) که از تخم مرغ خام تهیه می‌شوند؛ نیز ضروری می‌باشد.

    همچنین مصرف مواد غذایی که در تهیه آن‌ها از تخم‌مرغ نیمه خام استفاده شده است؛ به علت وجود خطر ابتلا به باکتری سالمونلا ممنوع است. اما بستنی پاستوریزه، سس گوجه‌فرنگی و اگ‏ ناگ (یا معجون تخم‌مرغ) که با تخم‌مرغ پاستوریزه تهیه می‌شوند؛ به دلیل احتمال بسیار پایین وجود سالمونلا، منع مصرف ندارند.

    بنابراین به منظور داشتن بهترین تغذیه در بارداری، ضروری است که در تمامی مواد غذایی تهیه شده با تخم‌مرغ خام مانند سس گوجه فرنگی، سس فرانسوی و…. از تخم مرغ پاستوریزه استفاده شود. این موضوع به هنگام صرف غذا در رستوران نیز بسیار حائز اهمیت است.

    • شیر پاستوریزه نشده:

    شیر پاستوریزه نشده می‌تواند حاوی باکتری «لیستریا» باشد. بنابراین پیش از مصرف شیر یا سایر محصولات لبنی، اطمینان از پاستوریزه بودن محصول ضروری است.

    • کافئین از غذاهای ممنوع در بارداری

    بیشتر مطالعات مصرف متعادل کافئین در ایام بارداری را مجاز می‌دانند. اما مصرف زیاد آن می‌تواند، سبب سقط جنین شود. بهتر است در تغذیه سه ماهه اول بارداری برای کاهش احتمال سقط جنین، از مصرف کافئین خودداری شود.

    به‌عنوان یک قاعده‏ کلی، توصیه می‏شود؛ در دوران بارداری، مصرف کافئین به مقدار محدود و کمتر از 200‌میلی‏گرم در روز باشد. زیرا کافئین یک ماده‏ دیورتیک (ادرار آور) است؛ که سبب دفع مایعات بدن مانند آب می‌شود. بنابراین احتمال دفع سایر مواد مغذی بدن مانند کلسیم به همراه آب، بیشتر می‌شود. مادران باردار می‌توانند نوشیدنی‏های کافئین‏دار را با مقدار زیادی آب، آب‏میوه، شیر و…. مصرف نمایند.

    همچنین بر پایۀ تحقیقات، میزان مصرف کافئین با خطر سقط جنین، تولد نوزاد زودرس و یا نوزاد کم‌وزن به هنگام تولد، رابطۀ مستقیم دارد. بنابراین بهتر است در ایام بارداری از مصرف کافئین خودداری شود.

    • الکل

    مطالعات بیان می‌دارند که مصرف میزان کم الکل نیز در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار خطرناک است. بنابراین مصرف الکل برای داشتن بهترین تغذیه در باردرای، مطلقا ممنوع است.

    مصرف الکل در دوران بارداری، مانع رشد سالم جنین می‏شود و بسته به مقدار، زمان‏بندی و الگوی استفاده، می‏تواند منجر به سندرم الکل جنینی یا سایر اختلالات رشدی شود. در صورتی‌که مادر بدون آگاهی از بارداری خود، الکل مصرف کند؛ باید به محض آگاه شدن، مصرف آن را قطع کند.

    همچنین به منظور داشتن تغذیه مناسب در دوران شیردهی، عدم مصرف الکل در این ایام نیز ضروری است. زیرا مصرف الکل توسط مادران شیرده؛ سبب می‌شود که خطرات و مضرات الکل، به وسیله شیر دادن به بدن نوزاد منتقل شود.

     

    غذاهای ممنوع در بارداری

    • سبزیجات نشسته از غذاهای ممنوع در دوران بارداری

    سبزیجات از جمله مواد غذایی مفید برای بدن هستند که به‌عنوان بخشی ضروری از رژیم غذایی متعادل و سالم محسوب می‏ شوند. اما ضروری است که پیش از مصرف، شسته و ضدعفونی شوند. زیرا سبزی‌نشسته می‌تواند به انگل «توکسوپلاسموز» آلوده باشد. اگر سبزیجات در خاکی که حاوی این انگل باشد، رشد کنند؛ به توکسوپلاسموز آلوده می‏شوند.

    سخن پایانی

    بهترین تغذیه در بارداری تنها شامل مصرف انواع غذاهای مفید و سالم یا عدم مصرف غذاهای ممنوع در بارداری نیست. بلکه نکات و مواردی کلیدی وجود دارند که لازم است در دوران بارداری رعایت شوند. زیرا تغدیه صحیح مادر در ایام بارداری، تاثیر مستقیم بر رشد صحیح و سلامت جنین داشته و عدم رعایت برنامه تغذیه دوران بارداری، سبب بروز اختلالات مادرزادی می‏شود.

    پیشنهاد میکنیم؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر بخش‌های زیر را در فیتولند و زیر نظر متخصصین تغذیه فیتولند دنبال نمایید.

    برنامه رژیم غذایی دوران بارداری

    برنامه رژیم غذایی دوران شیردهی

    برنامه رژیم غذایی کاهش وزن پس از بارداری

    منبع :

    www.americanpregnancy.org

    PN:0267

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *