درمان التهاب سینه در مادران شیرده

درمان التهاب سینه
  • درمان التهاب سینه در مادران شیرده یکی از موارد رایج در دوران شیردهی می‌باشد. هر چند ممکن است در مواردی برای سایر بانوان نیز علائم عفونت سینه و پستان نیز مشاهده شود. با مشاهده علائم عفونت، حتما لازم است با مراقبت ویژه و توجه به نکات ایمنی به درمان ورم سینه بپردازید. نکته قابل توجه این می‌باشد که نیازی به توقف شیردهی به هیچ عنوان وجود ندارد و تحت مراقبت بین 2 الی 4 روز علائم کاهش یافته و تحت کنترل قرار می‌گیرد.

    بسیاری از مادران شیرده با رعایت برنامه رژیم غذایی دوران شیردهی می‌توانند به کنترل بهتر این عفونت بپردازند. ریشه اصلی این بیماری مواد ترشح شده از بزاق دهان کودک و ورود آین موارد به سینه مادر یا عدم رعایت اصول شیردهی می باشد. با فیتولند همراه باشید تا با این بیماری و روش درمان خانگی التهاب سینه آشنا شوید.

    عفونت سینه (پستان) چیست؟

    عفونت سینه با نام ورم و التهاب پستان نیز شناخته می شود و عفونتی است که در بافت های پستان رخ می دهد. التهاب و عفونت سینه معمولا در مادران شیرده شایع است. گاهی باکتری هایی از دهان نوزاد در هنگام شیر خوردن به مادر منتقل می شود که باعث التهاب و عفونت سینه در مادران شیرده می شوند. گاهی التهاب و تورم در زنانی که شیر نمی دهند نیز رخ می دهد که البته شایع نیست.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    عفونت معمولا بافت های چربی پستان را تحت تاثیر قرار می دهد که باعث التهاب و دردناک شدن پستان و بروز علائم عفونت سینه و پستان می شود. گرچه اکثر التهابات و عفونت ها در دوران شیردهی و با پر شدن مجاری شیری می باشد ولی لازم است بدانید درصد خیلی کمی از التهابات و عفونت های پستان در ارتباط با نوع نادری از سرطان پستان است.

    چه عواملی باعث ایجاد عفونت و التهاب در پستان می شود؟

    یکی از دلایل ایجاد اغلب عفونت های پستان، باکتری استافیلوکوک اورئوس می باشد. باکتری استرپتوکوک دومین نوع باکتری شایع در ایجاد تورم پستان می باشد. گاهی در مادران شیرده به دلیل تجمع شیر در مجاری شیری عفونت و ورم پستان بروز می‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین تغذیه مادران شیرده

    نوک پستان ترک خورده خطر ابتلا به عفونت و التهاب پستان را بالاتر می برد زیرا باکتری های دهان نوزاد می توانند از این طریق وارد بدن مادر شوند و باعث ایجاد التهاب و عفونت سینه شوند. باکتری هایی که معمولا باعث عفونت می شوند به طور طبیعی در سطح پوست وجود دارند حتی اگر باعث هیچ عفونت یا التهابی نشوند. اگر باکتری ها به هر دلیلی مثلا زخم نوک پستان وارد بافت پستان شوند می توانند به سرعت باعث بروز علائم عفونت سینه و پستان که بسیار دردناک است، شوند.

    مهمترین نکته در عفونت سینه این است که در صورتی که ورم سینه در مادر شیرده رخ داده باشد همچنان می تواند به شیردادن نوزاد ادامه دهد. چرا که این باکتری ها برای بدن نوزاد مضر نیست. بنابراین در حین فرآیند درمان التهاب سینه نیازی به قطع شیردهی به نوزاد را ندارید.

    التهاب و عفونت سینه معمولا در هفته های اولیه دوران شیردهی رخ می دهد ولی احتمال دارد دیرتر نیز اتفاق بیفتد. گاهی التهاب و ورم غیر شیردهی در زنانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می باشد مانند کسانی که تومورهای پستانی دارند یا رادیوتراپی انجام داده اند و یا دچار دیابت هستند نیز رخ می دهد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی اختصاصی

    برخی از عفونت ها و التهابات می تواند نشانه ای از سرطان پستان التهابی باشد البته این موارد بسیار نادرند. آبسه زمانی در پستان رخ می دهد که غدد زیر نوک پستان مسدود می شوند و عفونت در زیر پوست پستان شروع به رشد می‌کند که می‌تواند باعث توده های سخت و متورم در پستان شود که نیاز به تخلیه دارد. این آبسه ها گاهی در زنان غیر شیرده نیز رخ می‌دهد و عوامل شناخته شده ای برای ایجاد آبسه ها شناخته نشده است.

    علائم عفونت سینه و پستان

    علائم عفونت سینه و پستان ممکن است به طور ناگهانی شروع شوند این علائم عبارتند از:

    تورم غیر طبیعی پستان و بزرگ تر شدن یکی از پستان ها نسبت به دیگری

    دردناک شدن پستان

    درد یا سوزش در هنگام شیردهی

    التهابات دردناک در پستان

    خارش

    داغ شدن پستان

    مسدود شدن پستان

    تخلیه چرک از نوک پستان

    قرمزی پوست ناحیه پستان

    بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل و گردن

    تب بالای 38.3 درجه سانتی گراد

    احساس بیماری یا بی حالی

    ممکن است قبل از ایجاد هر گونه تغییری در پستان ها با علائم آنفلوآنزا مواجه شوید. فیتولند توصیه می کند اگر هر کدام از علائم عفونت سینه و پستان و یا علائم آنفلوآنزا را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

    علائم التهاب سینه

    سرطان التهابی پستان

    نشانه های عفونت و تورم پستان ممکن است به سرطان التهابی پستان مربوط باشد که بسیار نادر است ولی یک بیماری جدی است. سرطان پستان، زمانی که سلول های مجاری شیری پستان به طور غیر طبیعی شروع به تقسیم شدن می کنند رخ می دهد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تناسب اندام بانوان

    در سرطان التهابی پستان ، رگ های لنفاوی ( بخشی از سیستم لنفاوی که به از بین بردن ضایعات و مواد سمی در بدن کمک می کند ) را مسدود می شوند و در پوست پستان قرمزی و تورم ایجاد می شود که باعث گرم شدن و دردناک شدن پستان به هنگام لمس می شود. تغییرات در پستان ممکن است چندین هفته زمان ببرد.

    نشانه های سرطان التهابی پستان

    ضخامت یا بزرگ شدن مشهود یکی از پستان ها

    تغییر رنگ پستان به کبودی، بنفش یا قرمز

    دردناک شدن پستان

    کنده شدن پوست شبیه پوست پرتقال

    گره های لنفاوی بزرگ زیر بازو یا نزدیک استخوان ترقوه

    برخلاف دیگر انواع سرطان پستان در سرطان التهابی پستان، تورم پستان بیشتر نمی شود که گاهی این حالت با عفونت و التهاب پستان اشتباه گرفته می شود.

    فیتولند توصیه می کند که هر کدام از این علائم را تجربه کردید حتما با پزشک مشورت نمایید.

    تشخیص التهاب و عفونت پستان

    در مادران شیرده پزشک معمولا می تواند التهاب پستان را بر اساس معاینات بدنی و بررسی علائم تشخیص دهد. پزشک همچنین بررسی خواهد کرد که آیا عفونت ها شامل آبسه نیز می باشند یا خیر. آبسه ها ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشند و این کار در حین معاینات بدنی نیز می تواند انجام پذیرد.  اگر بعد از تخلیه، دوباره عفونت و التهاب پستان برگشت باید مقدار کمی از شیر مادر را به عنوان نمونه به آزمایشگاه ارسال کرد تا بررسی شود که چه نوع باکتری در آن وجود دارد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه فیتنس بانوان مبتدی

    اگر عفونت و التهاب پستان دارید و شیرده نیستید انجام آزمایشات دیگر ممکن است برای مشخص شدن علل ایجاد عفونت ضروری باشند. آزمایشاتی از قبیل ماموگرافی یا بایوپسی بافت پستان جهت احتمال سرطان پستان انجام می شوند. ماموگرافی نوعی تصویربرداری با اشعه ضعیف می باشد. بایوپسی شامل برداشت نمونه ای از بافت پستان جهت آزمایش می باشد جهت تشخیص تغییراتی که ممکن است در سلول های سرطانی وجود داشته باشد.

    روش های درمان التهاب سینه

    مصرف آنتی بیوتیک در دوره های 10 تا 14 روزه می تواند موثرترین روش درمان ورم سینه باشد. اکثر زنان بعد از گذشت 48 تا 72 ساعت احساس بهتری خواهند داشت. جهت عدم بازگشت عفونت و تورم، کامل کردن طول دوره درمان ورم سینه ، بسیار ضروری می باشد. در زمان مصرف آنتی بیوتیک می توانید به شیردهی نیز ادامه دهید اما اگر شیردهی، شما را اذیت می کند می توانید از شیردوش جهت جلوگیری از هدر رفتن ذخیره شیر استفاده کنید.

    اگر در طی عفونت و التهاب پستان دچار آبسه نیز شده باشید باید حتما در کلینیک آن را تخلیه کنید. این کار به بهبود سریع‌تر التهاب پستان و درمان ورم سینه کمک می کند و می توانید در طول این مدت به شیردهی نیز ادامه دهید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : راهنمای انتخاب بهترین شیر خشک

    اگر پزشک تشخیص دهد که سرطان التهابی پستان باعث بروز علائم و نشانه هایی شده است بر اساس شدت سرطان، مراحل درمان را شروع می کند. روش های درمانی معمولا شامل شیمی درمانی ( استفاده از مواد شیمیایی داخل وریدی جهت از بین بردن سلول های سرطانی ) و رادیواکتیودرمانی ( استفاده از اشعه بسیار قوی x-ray برای از بین بردن سلول های سرطانی) یا جراحی جهت برداشتن پستان و غدد لنفاوی اطراف آن می‌باشند.

    لازم به توضیح است، توده ها و رگ ها در طی شیردهی به ندرت سرطانی هستند. آنها اغلب به دلیل انباشته شدن شیر در مجاری شیری متورم و ملتهب می شوند.

    مراقبت های خانگی و درمان التهاب سینه در منزل

    درمان خانگی التهاب سینه 

    در حالیکه زیر نظر پزشک، درمان ورم سینه را جهت بهبود عفونت و التهاب پستان انجام می دهید، می توانید مراحلی از درمان التهاب سینه را هم در منزل جهت تسکین علائم عفونت سینه و پستان انجام دهید:

    کمپرس گرم می تواند به بهبود درد و شیردهی آسان تر کمک کند. یک حوله گرم را روی ناحیه متورم پستان به مدت 15 دقیقه قرار دهید و اینکار را چهار بار در روز تکرار کنید.

    پستان ها را به خوبی تخلیه کنید.

    داروهای ضد التهاب می تواند به بهبود درد پستان کمک کند.

    برای شیردادن موقعیت های متفاوت قرارگیری نوزاد را امتحان کنید.

    از شیردادن طولانی مدت خودداری کنید.

    نحوه قرارگیری های متفاوت نوزاد در هنگام شیردهی می تواند به پیشگیری از شدت گرفتن مجدد التهاب و عفونت پستان در مادران شیرده کمک کند.

    پیشگیری از التهاب و عفونت سینه

    اگر در حال شیردادن هستید به توصیه های زیر جهت کاهش احتمال عفونت و التهاب در پستان عمل نمایید:

    یکی از پستان ها را در هر بار شیردادن کاملا تخلیه کنید و سپس پستان دیگر را جایگزین کنید.

    از تغییرات ناگهانی در برنامه شیردهی خودداری کنید.

    از شوینده های قوی و صابون برای تمیز کردن نوک پستان خودداری کنید. حلقه دور نوک پستان قابلیت تمیز شدن را در خود دارد.

    مقداری لیسیتین یا چربی اشباع شده به رژیم غذایی هر روزتان اضافه کنید تا به کاهش احتمال عود مجدد مسدود شدن مجاری شیری ، کمک شود. در این مورد می توانید از شیر، گوشت قرمز ( مخصوصا جگر ) یا بادام زمینی استفاده کنید.

    پستان را ماساژ دهید مخصوصا اگر احساس تورم، ضخیم شدن و التهاب در آن دارید.

    در شیر دادن سعی کنید در موقعیت های مختلفی نوزاد را قرار دهید. زمانی که نوزاد در جهت درست باشد بهتر می تواند مجاری شیری را تخلیه کند.

    از حوله گرم مرطوب قبل از شیردهی استفاده کنید تا جریان شیر افزایش یابد.

    از سینه بند های تنگ استفاده نکنید زیرا مانع جریان طبیعی شیر می شود.

    اگر احساس کردید مجاری شیری مسدود شده اند سعی کنید شیر بدهید، پستان را ماساژ بدهید و آن را گرم کنید، موقعیت قرارگیری نوزاد را به هنگام شیر خوردن تغییر دهید.

    سخن پایانی

    عفونت و التهاب پستان در مادران شیرده ، در پزشکی “ماستیت” نامیده می‌شود. اولین قدم برای درمان التهاب سینه مادران شیرده یا ماستیت بهبود روش شیردهی است. به هیچ عنوان با مشاهده علائم عفونت سینه و پستان، شیردهی را قطع نکنید چرا که باقی ماندن شیر در مجاری شیری ممکن است باعث بدتر شدن عفونت و التهاب پستان و ایجاد آبسه شود.

    فیتولند معتقد است که با مراقبت های دقیق و انجام دستورات پزشکی می توانید علاوه بر درمان ورم سینه خطر عود مجدد عفونت و التهاب پستان را در طول دوره شیردهی کاهش دهید.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0179

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *