درمان طبیعی سنگ‌ صفرا

روشهای طبیعی برای درمان طبیعی سنگ صفرا و راه های درمان سنگ کیسه صفرا
  • درمان طبیعی سنگ صفرا شامل استفاده از برخی مواد غذایی و شیوه‌های طبیعی برای دفع سنگ کیسه صفرا است. سنگ صفرا، همان تشکیل سنگ درون کیسۀ صفرا است. کیسۀ صفرا عضوی از بدن است که در انتهای کبد قرار گرفته و صفرای تولید شده در کبد در آن جمع می‌شود. سنگ صفرا غالباً بدون علامت و بدون نیاز به درمان است. درمان سنگ کیسه صفرا در صورتی که این بیماری به مرحلۀ حاد برسد و سبب التهاب کیسه صفرا شود، ضرورت می‌یابد.

    علامت‌هایی همچون درد در قسمت بالایی و سمت راست شکم همراه با استفراغ و تهوع از نشانه‌های التهاب کیسۀ صفرا و ضرورت‌ درمان سنگ کیسه صفرا است. اما بیماری تنها 25% از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا به مرحلۀ حاد می‌رسد. بنابراین بهترین شیوۀ درمان طبیعی برای سنگ صفرا پیشگیری از بروز این بیماری است. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

    فیتولند در مقاله ” درمان طبیعی سنگ صفرا ” بهترین راه‌ها درمان را بیان می‌دارد. همین راه حل‌ها برای پیشگیری از سنگ کیسه صفرا نیز موثر است.

     آشنایی با سنگ کیسه صفرا

     در حقیقت سنگ کیسه صفرا همان‌‌ سنگ‌های سخت تشکیل شده در کیسه صفرا هستند. در درمان طبیعی سنگ صفرا شناخت دلیل ایجاد سنگ اهمیت دارد. به طور کلی دو نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد. نوع اول در اثر زیاد بودن کلسترول فرد ایجاد می‌شود و شایع‌ترین نوع سنگ کیسه صفرا است. اما نوع دوم در اثر بالا بودن «بیلی روبین» در بدن فرد یا همان بیماری یرقان یا زردی است.

    از جمله دلایل تشکیل ‌‌‌‌سنگ‌ کیسه صفرا می‌توان به ترشح بیش از حد صفرا توسط کبد، وجود بیش از حد بیلی روبین (رنگ‌دانه زرد تولید شده توسط کبد) و عدم تخلیه کامل کیسه صفرا اشاره کرد.

    سنگ‌ کیسه صفرا‌ می‌تواند درد شدیدی در قسمت فوقانی سمت راست شکم ایجاد کند. این درد ممکن است به پشت و به سمت تیغه شانه تیر بکشد. از دیگر علائم سنگ کیسه صفرا  تهوع، استفراغ، مدفوع خاکستری و اسهال  را می‌توان نام‌ برد. مشاهده علائمی چون زردی چشم، تب و یا لرز و درد شدید شکم در سنگ کیسه صفرا، یک اورژانس پزشکی است که به مداخله فوری پزشکی و درمان سنگ کیسه صفرا نیاز دارد.

    ‌‌گروه‌های در معرض خطر در بیماری سنگ صفرا

    سنگ صفرا در موارد زیر شایع است:

    • زنان
    • افراد 40 سال و بالاتر
    • افراد مبتلا به دیابت
    • افرادی که چاق هستند.
    • زنان باردار
    • افرادی که داروهای هورمونی مصرف‌ می‌کنند.
    • افرادی که رژیم‌‌های غذایی با چربی بالا مصرف‌ می‌کنند

    باید توجه داشت که ترکیبی از ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی به احتمال زیاد باعث ایجاد سنگ صفرا‌ می‌شود.

    نکات مهم در درمان طبیعی سنگ صفرا و علائم سنگ کیسه صفرا

    نکاتی برای جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا

    گاهی برای در امان ماندن از بیماری‌ها کافی است که تغییرات کوچک و اما بسیار تاثیرگذار در زندگی خود ایجاد کنیم. مطمئنا همیشه پیشگیری از بروز یک بیماری آسان‌تر و کم هزینه‌تر از درمان آن بیماری است. از این رو در ادامه فیتولند به روش‌های درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا می‌پردازد.

    1-    توجه به رژیم غذایی برای جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا

    زنانی که میوه و سبزیجات بیشتری‌ می‌خورند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در آن‌ها کمتر خواهد بود. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی انواع میوه‌‌ها و سبزیجات است، به حفظ سلامت کیسه صفرا و عدم بروز سنگ کمک می‌کند. اما مصرف برخی از غذاها ممکن است مشکلات کیسه صفرا را تشدید کند. تخم مرغ، شکر تصفیه شده، مواد غذایی با مقدار زیادی چربی اشباع شده از جمله مواد غذایی تشدید کننده سنگ کیسه صفرا هستند.

    2-   مدیریت وزن و لاغری برای جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا

    همچنین مدیریت وزن نیز در درمان سنگ صفرا موثر است. زیرا چاقی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش‌ می‌دهد. کاهش وزن و لاغری‌ می‌تواند مهمترین راه پیشگیری از ایجاد سنگ‌ کیسه صفرا باشد. اما ضروری است در نظر داشته باشیم که در پیش گرفتن یک رژیم غذایی بسیار کم کالری نیز، ریسک ابتلا به ‌‌سنگ صفرا را افزایش می‌دهد.

    روش‌‌های درمان طبیعی سنگ صفرا

    در پزشکی کهن، از گیاهان و مواد طبیعی برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به آن استفاده می‌شد. هدف درمان‌های طبیعی بازگرداندن بدن به شرایط و عملکرد طبیعی آن است. بدین طریق مواد سمی تجمع یافته در بدن که علت اصلی بیماری‌ها هستند؛ بدون آسیب رساندن به سایر اندام‌ها از بدن خارج می‌شوند.

    در نتیجه می‌توان گفت که تقریبا تمامی درمان‌های طبیعی می‌توانند شیوه‌ای برای پیشگیری از بروز آن بیماری در بدن نیز باشند. فیتولند در این مقاله به شیوه‌های طبیعی برای درمان سنگ کیسه صفرا و رفع اثرات آن در بدن می‌پردازد.

    درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب و سرکه سیب یک درمان طبیعی برای سنگ صفرا

    آب سیب یک روش درمان طبیعی برای سنگ صفرا

    آب سیب می‌تواند ‌‌سنگ‌ صفرا را نرم کند و‌ به درمان سنگ کیسه صفرا کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن بیماری‌هایی نظیر دیابت و زخم معده نوشیدن مقدار زیاد آب میوه ممکن است برای شما مضر باشد. بنابراین حتما با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

     سرکه سیب یک روش درمان طبیعی سنگ صفرا

    سرکه سیب یک مکمل سلامت عمومی بدن است که اغلب در پاک‌سازی‌‌ها نقش دارد. بنابراین سرکه سیب به پاکسازی کبد و کیسه صفرا کمک می‌کند. در صورتی‌که طعم سرکه سیب برای شما خوشایند نیست؛ می‌توانید آن را با آب سیب ترکیب کرده و از آن در درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا بهره‌مند شوید.

    یوگا یک روش طبیعی برای درمان سنگ صفرا

    یوگا می‌تواند در درمان سنگ کیسه صفرا موثر واقع شود. علاوه بر این یوگا بر روی درمان افزایش کلسترول خون، تاثیر مثبتی دارد. احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا از نوع کلسترولی آن در افراد با سابقه چربی خون و کلسترول بالا بسیار زیاد است. به همین جهت یوگا می‌تواند در درمان طبیعی سنگ صفرا موثر باشد.

    آرتیشو یا کنگر فرنگی

    برپایه مطالعات، آرتیشو یا همان کنگر فرنگی، برای عملکرد کیسه صفرا و درمان طبیعی سنگ صفرا مفید است. کنگر فرنگی گیاهی یک‌ساله است که در طب ایرانی به آن ارده شاهی می‌گویند. افزایش ترشح صفرا، تقویت عملکرد کبد، جلوگیری از ایجاد کبد چرب، تحریک کلیه برای دفع اوره و کلسترول از جمله خواص این گیاه شگفت انگیز است.

    طب سوزنی یک درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا و از راه های درمان سنگ صفرا

    طب سوزنی یک روش درمان طبیعی برای سنگ صفرا

    طب سوزنی در کنار سایر خواص درمانی خود، به کاهش درد در مبتلایان به سنگ صفرا کمک می‌کند. کاهش اسپاسم و بازگرداندن عملکرد مناسب کیسه صفرا از فواید طب سوزنی است.

    یک مطالعه کوچک برای بررسی اثرات طب سوزنی بر روی کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا) در 60 نفر انجام شد. نتیجه این بررسی نشان داد که این روش درمانی برای از بین بردن علائم کوله سیستیت و کاهش حجم کیسه صفرا اثر مثبتی دارد.

    سخن پایانی

    برخی عقیده دارند سنگ صفرا تا زمانی‌که علائم خاصی ایجاد نکرده و باعث درد بیمار نشود، نیاز به درمان نخواهد داشت. اما با توجه به اصل “پیشگیری بهتر از درمان است”، فیتولند توصیه می‌کند به منظور جلوگیری از بزرگ شدن سنگ صفرا، افزایش تعداد سنگ کیسه صفرا و یا بروز مشکلات و دردهای ثانویه، از درمان طبیعی سنگ صفرا استفاده شود.

    اگر با وجود درمان طبیعی برای سنگ صفرا و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم باز هم سنگ صفرا باعث بروز درد و مشکلات دیگر برای بیمار شود؛ در نهایت پزشک آخرین درمان سنگ کیسه صفرا یعنی جراحی را به او پیشنهاد می‌دهد. این جراحی «کوله سیستکتومی» نامیده می‌شود که شامل حذف کیسه صفرا است.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0146

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای درمان طبیعی سنگ‌ صفرا ثبت شده است

    1. وقتی میشه به صورت رایگان از طریق همین مقاله و مقالات مشابه از بروزش جلوگیری کرد، چرا باید نادیده بگیریم و با کلی هزینه درمان کلی درد هم بکشیم

    2. مرسی از مقاله خوبتون نمی دونستم با این موارد ساده ای ک تو مقاله اوردین میشه صفرا رو درمان کرد و یا جلوگیری کرد از این بیماری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *