درمان طبیعی فیبروم رحم

درمان طبیعی فیبروم رحم
  • درمان طبیعی فیبروم رحم راه‌حلی مؤثر در کاهش علائم و بهبود این عارضه در بانوان است. در صورتی که پزشک شما جراحی را لازم نداند، درمان طبیعی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. شیوع این عارضه در بین بانوان زیاد است. بنابراین فیتولند به منظور راهنمایی بیشتر و پاسخ به پرسش رایج “فیبروم رحم چگونه از بین می‌رود؟” به معرفی علائم و روش‌های درمان فیبروم رحم پرداخته و شما را با روش‌های پیشگیری از ابتلا به فیبروم آشنا می‌کند. با ما همراه باشید.

     فیبروم‌‌ رحم چیست؟

     فیبروم‌ رحم با نام‌های دیگر “میوم یا لیومیوم”، تومور خوش‌خیمی است که در رحم رشد می‌کند. فیبروم رحم سرطانی یا تهدیدکننده حیات نیست. اما گاهی اوقات می‌تواند مشکلاتی در سلامتی فرد ایجاد کند.

    میوم یا لیومیوم می‌تواند به‌اندازه یک گریپ‌فروت بزرگ شود. ممکن است هم‌زمان یک یا چند فیبروم در رحم وجود داشته باشد. در ادامه به بررسی علائم فیبروم رحم و درمان طبیعی فیبروم رحم می‌پردازیم.

    نشانه‌ها و علائم فیبروم

    نشانه‌ها و علائم این تومور خوش‌خیم بستگی به‌اندازه، محل و تعداد فیبروم‌ها دارد. حتی گاهی ممکن است فرد، هیچ علائم یا نشانه‌ای نداشته باشد. در برخی اوقات بانوان اطلاعی از وجود فیبروم در رحم خود ندارند و پزشک در طی معاینه رحم به آن پی می‌برد. گاهی هم ممکن است یک یا چند علامت از علائم فیبروم رحم، در فرد بروز کند.

    علائم فیبروم رحم عبارتند از:

    • یبوست
    • کمردرد
    • تکرر ادرار
    • مشکل در باردارشدن
    • مشکل در تخلیه مثانه
    • خونریزی شدید قاعدگی
    • فشار بر لگن یا احساس درد
    • دوره‌های قاعدگی طولانی‌تر از یک هفته
    • لکه بینی یا خونریزی بین دوره‌های قاعدگی

    درمان فیبروم رحم

    گروه‌های در معرض خطر ابتلا به فیبروم رحم

    این افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا باشند:

    • بانوان مصرف کننده الکل
    • سابقه خانوادگی فیبروم رحم
    • بانوان دارای اضافه‌وزن یا چاقی
    • زنان بین سنین 30 تا 50 سالگی
    • بانوان دارای رژیم غذایی نامناسب
    • شروع قاعدگی قبل از 10 سالگی

    به این نکته توجه داشته باشید که انواع فیبروم رحم وجود دارد که می‌تواند در هر بخش از رحم فرد رشد کند. با این حال میوم معمولاً در داخل دیواره رحم رشد می‌کند.

    درمان طبیعی فیبروم‌ رحم

    آیا فیبروم خطرناک است؟ فیبروم‌ها معمولاً به‌آرامی رشد می‌کنند. در بسیاری از موارد به‌خصوص پس از یائسگی، خودشان کاهش‌یافته و ممکن است فرد نیاز به درمان فیبروم نیز نداشته باشد. مگر این‌که علائم آن بیمار را آزار دهند. در موارد متوسط ​​تا شدید که علائم مزمن شده‌اند، ممکن است با دارو و درمان گیاهی فیبروم رحم بهبود یابد و یا با عمل جراحی درمان شوند. جراحی شامل حذف فیبروم‌ها یا کل رحم فرد می‌باشد.

    علاوه بر موارد ذکرشده اصلاح رژیم غذایی به درمان فیبروم ‌رحم کمک نموده و علائم آن را کاهش می‌دهد. همچنین اصلاح سبک زندگی نیز در پیشگیری از فیبروم‌ها بسیار مؤثر است.

    نقش کاهش وزن در درمان فیبروم

    چاقی و اضافه‌وزن در افزایش خطر ابتلا به فیبروم‌ مؤثر است. زیرا سلول‌های چربی مقدار زیادی استروژن تولید می‌کنند و احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهند. در این صورت کاهش وزن و چربی‌سوزی می‌تواند به جلوگیری از بروز و یا کاهش اندازه فیبروم رحم کمک نماید.

    نقش تغذیه و مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

    همان‌طور که ذکر شد برنامه غذایی روزانه، عامل مهمی در درمان فیبروم است. تغذیه غنی و مناسب می‌تواند به فرد در حفظ وزن مطلوب و کاهش خطر ابتلا به لیومیوم کمک نماید. همچنین برخی از مواد غذایی می‌توانند در کاهش این علائم مؤثر واقع شوند.

    غذاهای مفید در درمان فیبروم رحم

    • مصرف میوه‌ها و سبزیجات
    • مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها
    • مصرف شیر و سایر محصولات لبنی
    • مصرف غذاهای غنی از فیبر به کاهش خطر ابتلا به فیبروم رحم کمک می‌کنند.

    برای دریافت رژیم غذایی از متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    فیبروم رحم

    طی درمان، از این غذاها اجتناب کنید

    به منظور درمان طبیعی فیبروم رحم لازم است که از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنید. با توجه به مطالعات بالینی انجام شده خوردن گوشت قرمز بیش‌ازحد مجاز منجر به افزایش خطر ابتلا به این عارضه می‌شود. نوشیدن الکل نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. مصرف بیش‌ازحد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غذاهای شیرین ممکن است، باعث ایجاد فیبروم و یا وخیم‌تر شدن آن شوند.

    این نوع مواد غذایی سطح قند خون را افزایش می‌دهند. همین امر سبب می‌شود بدن فرد، هورمون انسولین زیادی تولید کند. بنابراین بهتر است از مصرف غذاهایی مانند برنج سفید، ماکارونی، آرد و سایر نوشیدنی‌های شیرین، کیک، کوکی‌ها، دونات، چیپس سیب‌زمینی و کراکر‌ها خودداری نمایید.

    ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید

     فیبروم رحم ممکن است درد قاعدگی، نفخ و گرفتگی شکمی را بدتر کند. فیتولند برخی از ویتامین‌های کمک‌کننده در کاهش این علائم را پیشنهاد می‌کند:

    شما می‌توانید این ویتامین‌ها را از غذا و یا به صورت مکمل دریافت نمایید. اگر می‌خواهید مکمل را به‌صورت روزانه به برنامه خود اضافه کنید؛ پیش از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

    سخن پایانی

    درمان طبیعی فیبروم رحم و آشنایی با علائم آن دغدغه بسیاری از بانوان است. باوجود شیوع بالای این عارضه در بانوان، به دلیل آن‌که اکثر اوقات علائم و نشانه‌ای وجود ندارد، بسیاری از بانوان از آن مطلع نیستند. فیبروم رحم به‌شدت به هورمون‌های استروژن و پروژسترون حساس است. درمان قطعی فیبروم رحم با روش‌های طبیعی برای آن دسته از مبتلایان که خواستار عمل جراحی نیستند و پزشک نیز جراحی را لازم نمی‌داند، بسیار مناسب خواهد بود.

    ورزش و فعالیت بدنی در جلوگیری از رشد فیبروم رحم بسیار مؤثر است. همچنین رژیم غذایی مناسب و غنی در کنار سبک زندگی سالم و پرهیز از مصرف بی‌رویه کربوهیدرات تصفیه‌شده، شیرینی‌ها، الکل و… در کاهش و بهبود علائم بسیار کمک می‌کند.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0141

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای درمان طبیعی فیبروم رحم ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *