درمان طبیعی هپاتیت C

درمان طبیعی هپاتیت C
  • درمان طبیعی هپاتیت C مبارزه با یک عفونت ویروسی است که باعث آسیب به کبد می‌شود. متاسفانه علائم هپاتیت C تا زمان بروز عوارض مرگباری همچون سرطان کبد خاموش است. نحوه ابتلا به بیماری هپاتیت C غالبا از طریق تزریق خون آلوده، استعمال درون وریدی مواد مخدر، استفاده از تجهیزات پزشکی آلوده به ویروس هپاتیت C و انتقال از مادر به جنین می‌باشد. به طور تقریبی 71 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. با این وجود در اکثر موارد، امکان درمان هپاتیت C وجود دارد. بیماری هپاتیت C یک بیماری مزمن است. اما خوشبختانه با استفاده از داروها و مکمل‌های گیاهی می‌توان به درمان گیاهی هپاتیت C نیز امیدوار بود. در این مقاله فیتولند به بررسی علائم هپاتیت C و روش‌های درمان طبیعی هپاتیت C و همچنین چگونگی انتقال هپاتیت C به دیگران می‌پردازد.

    بیماری هپاتیت C چیست ؟

    هپاتیت سی یک ویروس است که به کبد حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. در واقع هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که منجر به التهاب کبد می‌شود. این ویروس، از خطرناک‌ترین انواع ویروس‌ هپاتیت است. ویروس هپاتیت C می‌تواند به عوارض مختلفی، از جمله فیبروز، سیروز، سرطان و پیوند کبد منجر شود. در برخی موارد حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. در اغلب موارد علائم هپاتیت C نامشخص و بدون علامت است. اما جای نگرانی نیست، شما می‌توانید با تشخیص زودهنگام این بیماری، رعایت یک برنامه رژیم غذایی مناسب، استفاده از مواد مصرفی و داروهای مناسب و مهم‌تر از همه : جلوگیری از نشر این بیماری به اطرافیان در مدیریت و بهبود این بیماری نقش موثری داشته باشید.

    اگر در معرض ویروس هپاتیت C  قرار گرفتید توجه داشته باشید که درمان زود هنگام این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درمان گیاهی هپاتیت C یک گزینه خوب برای پیشگیری از ابتلا به عوارض مرگبار هپاتیت سی می‌باشد. درمان هپاتیت C معمولا شامل داروهای ضد ویروسی است. اما همه افراد مبتلا به هپاتیت C، نیاز به درمان ندارند. بر طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، از هر 4 فرد آلوده به ویروس هپاتیت سی یک نفر بدون درمانی خاص، بهبود می‌یابد. برای افرادی که بدون درمان بهبود می‌یابند، بیماری هپاتیت C یک وضعیت حاد کوتاه مدت است. همچنین با استفاده از روش‌های درمان طبیعی هپاتیت C می‌توان از هزینه‌های سنگین پزشکی و عوارض ثانویه مصرف داروهای ضد ویروس هپاتیت C در امان ماند.

    علائم هپاتیت C چیست؟

    علائم هپاتیت C و درمان گیاهی هپاتیت

    علائم بیماری هپاتیت C در مرحله حاد بیماری ظاهر می‌شود. علائم هپاتیت C چند هفته پس از آلوده شدن و تماس با ویروس این بیماری آشکار می‌شوند. بنابراین ظاهر شدن علائم هپاتیت بدین معنا است که هفته‌ها یا ماه‌ها از قرارگرفتن در معرض ویروس گذشته است.

     علائم ابتلا به بیماری هپاتیت C عبارتند از:

    تب، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، ادرار تیره، مدفوع خاکستری، درد مفصلی و پوست زرد.

    در بیشتر موارد، هپاتیت C حاد به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود. بیماری هپاتیت C مزمن معمولا تا زمانی که آسیب‌های کبدی ایجاد نشود، علائم خاصی ندارد. طی چندین سال، ویروس به کبد حمله می‌کند و باعث آسیب می‌شود. به همین دلیل باید نسبت به پیشگیری و درمان هپاتیتC کوشا باشیم.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی رایگان

    شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ” آیا درمان طبیعی هپاتیت C امکان پذیر است؟ آیا محصولات و داروهای گیاهی برای درمان هپاتیتc  موثر هستند یا خیر؟ ” برای پاسخ به این سوالات با  فیتولند همراه باشید.

    درمان گیاهی هپاتیت C

    در درمان بیماری‌های کبدی و درمان هپاتیت سی داروهای گیاهی به چند طریق می‌توانند موثر واقع شوند:

    تعداد زیادی از فرآورده‌های گیاهی از سلول‌های کبد در برابر سموم و ویروس‌ها محافظت می‌کنند.

    فرآورده‌های گیاهی با تقویت سیستم ایمنی بدن، علیه ویروس مقابله می‌کنند. همچنین برخی گیاهان با تحریک در ترشح و جریان صفرا در درمان اختلالات کبدی موثر می‌باشند.

    از جمله گیاهان مفید برای درمان هپاتیت سی، گل قاصد، بارهنگ، ترشک، کاسنی و اندیو (نوعی کاسنی) است. این گیاهان را به دلیل خواص محافظ کبدی می‌توان به غذا اضافه نمود. همچنین برگ‌ها و مغز کنگر فرنگی نیز محافظ کبد است. برخی ادویه جات مانند سیر، زردچوبه و فلفل سیاه نیز دارای خاصیت محافظت از کبد هستند. بنابراین پیش از پیدایش علائم هپاتیت C می‌توان از این گیاهان و ادویه‌جات برای پیشگیری از هپاتیت C یا درمان هپاتیت سی بهره‌مند شد.

    درمان طبیعی هپاتیت C با خارمریم یا ماری تیغال مفید

    درمان هپاتیت C

    روغن گیاه خارمریم دارای خواصی است که سلامت کبد را تقویت می‌کند. فلانوییدهای موجود در بذر گیاه ماری تیغال از جمله سیلیبین دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی پراکسیداسیون لیپید و آنتی فیبروتیک است. این آنتی اکسیدان ها موجب اثرات محافظت کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت C می‌شود. گیاه خارمریم گاهی اوقات به اسم سیلیمارین به فروش می‌رسد. عوارض جانبی سیلیمارین ممکن است شامل تهوع، اسهال و نفخ شکمی باشد. همچنین فرد مبتلا ممکن است سردرد، واکنش‌های پوستی مانند اگزما یا سایر واکنش‌های آلرژیک یا بی‌خوابی را تجربه کند. با این حال، اکثر مردم سیلیمارین را به خوبی تحمل می‌کنند. بیشترین میزان مصرف سیلیمارین برای درمان گیاهی هپاتیت سی است.

    با بیش از 50 مطالعه بالینی انجام شده، ماری تیغال یک داروی محافظب کبد و استاندارد برای درمان طبیعی هپاتیت سی شناخته می‌شود. مرکز ملی طب مکمل و جایگزین (NCCAM) یک آزمایش بالینی انجام داد که نشان داد که سیلیمارین عصاره خارمریم،  برای متوقف کردن آسیب کبدی و درمان این بیماری موثرتر از پلاسبو (دارونما) بود.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    درمان هپاتیت C با زینک یا روی

    وجود روی برای بهبود عملکرد کبد ضروری است. کمبود این ماده معدنی می‌تواند ایمنی سلولی را از بین ببرد. بنابراین مصرف مکمل روی ممکن است یک درمان طبیعی هپاتیت C باشد.

    اما شواهدی از توانایی روی در توقف پیشرفت هپاتیتC وجود ندارد. بنابراین نباید از آن به عنوان یک داروی واحد برای درمان هپاتیتC استفاده کرد. در نظر داشته باشید که مقدار بیش از حد مکمل روی ممکن است سمی باشد. میزان مصرف داروهای گیاهی نیز در درمان گیاهی هپاتیت C حائز اهمیت است.

    پروبیوتیک‌ها در درمان هپاتیت سی موثر هستند ؟

    پروبیوتیک‌ها موجودات زنده میکروسکوپی (باکتری‌ها)  هستند که بسیار شبیه باکتری‌های مفید بدن انسان می‌باشند. این باکتری‌های مفید، به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. فواید مصرف پروبیوتیک برای اکثر مردم به دلیل آن‌که بدون عوارض جانبی است، توصیه می‌شود. هر چند هنوز تحقیقات در مورد مزایای پروبیوتیک‌ها ادامه دارد. تا به امروز، شواهد جامعی وجود ندارد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند پیشرفت هپاتیت سی را متوقف کنند یا علائم هپاتیت C را کاهش دهند. اما مصرف پروبیوتیک‌ها در بهبود سلامت کلی فرد بسیار موثر می‌باشند. از این رو استفاده از آن‌ها در طی روند درمان هپاتیت C توصیه می‌شود.

    نقش تمرینات یوگا در درمان بیماری هپاتیت

    درمان بیماری هپاتیت C با یوگا

    هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد یوگا روشی برای درمان طبیعی هپاتیت C است. اما حرکات یوگا می‌تواند به فرد کمک کند تا تنفس خود را کنترل کند و تمرکز را افزایش دهد. بسیاری از افرادی که یوگا کار می‌کنند، احساس بهبودی عمومی را تجربه می‌کنند. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد یوگا عوارض جانبی برای افراد مبتلا به هپاتیت سی دارد. بنابراین با توجه به اثرات مثبت عمومی یوگا برای بدن، انجام تمرینات یوگا برای کمک به درمان هپاتیت C می‌تواند مفید باشد.

    تاثیرات سبک زندگی سالم در درمان بیماری هپاتیت

    الکل می‌تواند سرعت پیشرفت علائم هپاتیت C را افزایش دهد. بنابراین آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بدون شک غذای کم چرب با کاهش بار کبد سبب بهبود التهابات کبدی می‌شود. زیرا وظیفه صفرای تولید شده توسط کبد، شکستن مولکول‌های چربی جهت جذب به بدن است. با توجه به آن‌که در بیماری های کبدی واکنش شکستن چربی ها مختل می‌شود، در نتیجه در پیش گرفتن سبک زندگی سالم می‌تواند از اصول درمان طبیعی هپاتیت سی باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : روش‌های درمان طبیعی اضطراب

    لازم به ذکر است، بسیاری از داروها نیز، می‌توانند آسیب کبدی ایجاد کنند. بروشور داخل جعبه دارو را با دقت مطالعه کنید. در مورد عوارض جانبی بالقوه همه داروها و مکمل‌های خود با پزشک صحبت کنید. حتی در درمان گیاهی هپاتیت C هم آگاهی از عوارض گیاهان دارویی و میزان مصرف آنها ضروری است.

    آیا راهی برای پیشگیری از هپاتیت C وجود دارد؟

    در حال حاضر هیچ واکسنی برای کمک به محافظت از افراد در برابر هپاتیت C وجود ندارد. اما واکسن‌هایی برای دیگر ویروس‌های هپاتیت، از جمله هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد. بر طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، محققان در حال تلاش برای ایجاد واکسن هپاتیت سی هستند.

    اگر برای فردی تشخیص بیماری هپاتیت C داده شده باشد، پزشک ممکن است او را به تزریق واکسن ویروس هپاتیت A و B نیز توصیه کند. به این دلیل که این ویروس‌ها نیز می‌توانند در طول درمان هپاتیت C به آسیب و عوارض کبدی کمک کنند. تزریق این دو واکسن در کنار روش‌های درمان طبیعی هپاتیت C می‌تواند در پیشگیری از وخیم شدن بیماری هپاتیت C موثر باشد.

    جلوگیری از گسترش هپاتیت C

    اگر مبتلا به بیماری هپاتیت C هستید برای جلوگیری از گسترش آن به دیگران، اجازه ندهید که با خون شما تماس داشته باشند. (حتی در مورد زخم‌های کوچک و سطحی). وسایل مراقبت شخصی خود مانند مسواک و تیغ را در جایی جدا از وسایل دیگران نگهداری کنید. خون یا اعضای بدن خود را اهدا نکنید. همیشه بیماری خود را به پزشکان خود، از جمله دندانپزشکان اطلاع دهید.

    روش‌های انتقال بیماری هپاتیت C

    این بیماری بیشتر از طریق خون آلوده منتقل می‌شود. مواردی که به صورت عمده نقش در انتقال این بیماری داشته‌اند به شرح زیر می‌باشد:

    تزریق خون آلوده، استفاده از سرنگ فرد مبتلا، هر وسیله تیز و آلوده می‌تواند عامل انتقال باشد

    انجام خالکوبی و حجامت اگر غیر بهداشتی باشد، زخمی شدن پوست بدن در محیطی که فرد مبتلا قرارداشته است.

    استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده از قبیل مسواک، ناخن گیر، تیغ صورت تراشی

    از راه برقراری ارتباط جنسی پر خظر

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : سرطان آندومتر رحم شایعترین سرطان رحم در زنان

    شما با مراقبت از موارد فوق می‌توانید از انتقال این بیماری به اشخاص دیگر جلوگیری کنید. مواردی که در ادامه آورده شده است عمدتا باعث انتقال این بیماری نمی‌شود.

    تماس معمولی با سایر افراد، بوسیدن یا بغل کردن دیگران در صورتی که دچار خون ریزی در دست یا لب نباشید هیچ مانعی ندارد.

    مادران شیرده در هنگام شیردادن اگر زخمی در قسمت پستان نداشته باشند منعی ندارد. توصیه می‌شود شیر خود را در شیردوش بریزید. در این صورت مکیدن نوزاد باعث زخم نوک پستان و انتقال بیماری نمی‌شود.

    توجه داشته باشید در موارد بسیار نادر، انتقال بیماری از مادر به نوزاد در زمان زایمان گزارش شده است.

     سخن پایانی

    در خاتمه فیتولند توصیه می کند برای بهره مندی از خواص گیاهان دارویی محافظ کبد منتظر بروز علائم هپاتیت C نمانید. با بهره‌مندی از این گیاهان دارویی به حفظ سلامتی و کارایی کبد خود کمک کنید.  اما توجه داشته باشید که قبل از اقدام برای درمان گیاهی هپاتیت C ، با پزشک خود صحبت کنید. زیرا حتی محصولات طبیعی نیز می‌توانند مضر باشند. برای پیشگیری از هپاتیت C و درمان طبیعی هپاتیت C در سبک زندگی خود بازنگری کنید. رژیم غذایی سالم و ورزش متوسط ​​می‌تواند به سلامت کلی شما و درمان هپاتیت C کمک کند.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    https://www.healthline.com

    PN:0161

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    5 دیدگاه برای درمان طبیعی هپاتیت C ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *