خواص قارچ گانودرما چقدر واقعیت دارد؟

خواص قارچ گانودرما
  • آیا آنچه در مورد خواص قارچ گانودرما گفته شده، واقعیت دارد؟ قارچ گانودرما یا ریشی از جمله قارچ‌های نادری هستند که در پایه درختان برگ‌ریز رشد می‌کند. برخی ادعا می‌کنند که تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان و بهبود و تسکین بسیاری از بیماری‌ها از جمله خواص گانودرما است. علیرغم محبوبیت قارچ گانودرما در طب شرقی، مطالعات انسانی در مورد فواید قارچ گانودرما و عوارض گانودرما محدود است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با فیتولند همراه باشید.

     

    خواص قارچ گانودرما

    قارچ گانودرما، نوعی قارچ خوراکی است که نام دیگر آن ریشی بوده و گونه‌ای گیاهی است.

     

    آشنایی با خواص گانودرما

    گانودرما یا ریشی (Reishi)، گونه‌ای از گیاه قارچی است. برخی از افراد این قارچ را«سفت» و «خشک مانند چوب» و با طعمی تلخ توصیف می‌کنند. قسمت بالایی قارچ گانودرما و نیز بخش پایینی آن که در زیر زمین قرار دارد، به‌عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    از جمله خواص گانودرما می‌توان کاربرد دارویی آن جهت درمان سرطان، جلوگیری از پیری، تقویت سیستم ایمنی بدن به منظور پیشگیری از عفونت‌ها یا درمان عفونت‌ها را نام برد. هر چند از گانودرما استفاده‌های دیگری نیز می‌کنند، اما برای اثبات خواص قارچ گانودرما هیچ مدرک علمی مناسبی در دسترس نیست. همچنین برای عوارض قارچ گانودرما هم مدارکی وجود ندارد.

    از ترکیب این قارچ با سایر گیاهان، برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود. همچنین ممکن است در ترکیب با سایر اجزای تشکیل دهنده، برای درمان ویروس‌ها از جمله ویروس مربوط به عفونت مقاربتی یا زگیل تناسلی (human papillomavirus =HPV)، تبخال دستگاه تناسلی و تاول و تبخال‌های عفونی استفاده شود.

     

    تاثیر دارویی قارچ گانودرما چگونه است؟

    این قارچ حاوی مواد شیمیایی بوده که دارای اثرات گوناگونی است و برای مقابله با تومورهای سرطانی سودمند به نظر می‌رسد. قارچ گانودرما روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر مثبت دارد.

     

    خواص قارچ گانودرما و اثربخشی آن

    این همه صحبت‌هایی که در مورد قارچ گانودرما گفته شده است، کدام یک درست می‌باشد؟ آیا مطالعات علمی نیز صحت این موارد را تایید می‌کند؟ در ادامه تاثیرات مصرف قارچ گانودرما در درمان بیماری‌ها ارایه شده است.

    خواص قارچ گانودرما برای تاثیر در بیماری‌های گوناگون

    • بیماری آلزایمر

    خواص گانودرما و بیماری آلزایمر

     

    تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف پودر قارچ گانودرما باعث بهبود حافظه یا کیفیت زندگی در افراد مبتلا به آلزایمر نمی‌شود.

    • بزرگی خوش خیم پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات؛ BPH)

    در مردانی که دارای پروستات بزرگ شده هستند، غالبا علائم ادراری دیده می‌شود. مصرف عصاره قارچ گانودرما می‌تواند برخی از علائم ادراری مانند تکرر ادرار را بهبود بخشد. اما به نظر نمی‌رسد تاثیری در بهبودی سایر علائم مانند میزان جریان ادرار داشته باشد. همچنین مشخص نیست که آیا این قارچ علائم ادراری را در مردان مبتلا به بیماری بزرگی خوش خیم پروستات، بهبود می‌بخشد یا خیر؟ به نظر می‌رسد استفاده از عصاره قارچ گانودرما فقط در درمان علائم ادراری ناشی از سایر شرایط  BPHموثر است. به همین دلیل همان‌طور که گفته شد مدارکی برای اثبات خواص گانودرما و عوارض گانودرما وجود ندارد.

    • از فواید قارچ گانودرما، رفع خستگی ناشی از سرطان

    تحقیقات نشان‌ می‌دهد مصرف پودر گانودرما آن باعث کاهش خستگی در افراد مبتلا به سرطان پستان می‌شود.

    • تومورهای غیر سرطانی در روده بزرگ و مقعد

    تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف عصاره قارچ گانودرما می‌تواند تعداد و اندازه تومورهای غیر سرطانی در روده بزرگ و مقعد را کاهش دهد. بنابراین این مورد از خواص قارچ گانودرما می‌باشد.

    • بهبود گرفتگی عروق

    بر اساس تحقیقات مشاهده شد که مصرف عصاره گانودرما باعث کاهش درد قفسه سینه و تنگی نفس در افرادی که دچار گرفتگی عروق هستند، می‌شود.

    • دیابت

    عوارض گانودرما و دیابت

     

    بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عصاره قارچ گانودرما باعث بهبودی قند خون در مبتلایان به دیابت نمی‌شود. اما اکثر این مطالعات محدود بوده و نتایج متناقضی ارائه داده‌اند. بنابراین به دلیل خواص بالای این قارچ مصرف آن با هدف استفاده از سایر مزایای قطعی آن توصیه می‌شود.

    • تبخال ناحیه تناسلی

    تحقیقات اولیه روی خواص قارچ گانودرما روشن کرده که مصرف ترکیبی از آن و سایر مواد تشکیل دهنده به کاهش زمان مورد نیاز برای التیام شیوع تبخال و کمک به بهبود تبخال ناحیه تناسلی کمک می‌کند.

    • هپاتیت نوع B

    تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، مصرف قارچ گانودرما، میزان ویروس هپاتیت B را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد این محصول عملکرد کبد را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود می‌بخشد.

    • تاول و تبخال‌های عفونی

    بر اساس تحقیقات اولیه مشخص شد که مصرف ترکیبی از قارچ گانودرما و سایر مواد تشکیل دهنده باعث کاهش زمان مورد نیاز برای التیام تاول‌ها و تبخال‌های عفونی می‌شود.

    • ویروس عفونت مقاربتی یا زگیل تناسلی (human papillomavirus = HPV H4)

    تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف ترکیبی از قارچ گانودرما و قارچ coriolus مقادیر ویروس HPV موجود در دهان را کاهش می‌دهد.

    • فشار خون بالا

    این قارچ برای فشار خون پایین سازگار نیست. به نظر می‌رسد مصرف این قارچ باعث کاهش فشار خون افرادی می‌شود که  فشارشان بالاست. پس می‌توان گفت افرادی که فشار خون پایین دارند لازم است از عوارض گانودرما برای افت فشارخون اجتناب کنند.

    • سرطان ریه

    مصرف قارچ گانودرما، تاثیری در کوچک‌شدن تومورهای ریه ندارد؛ اما به نظر می‌رسد عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به سرطان ریه بهبود می‌بخشد.

    • درد ناشی از زونا

    فواید گانودرما برای زونا

     

    براساس نظر برخی از افراد مبتلا به بیماری زونا، هنگامی که درمان معمولی باعث کاهش درد نمی‌شود، استفاده از عصاره قارچ گانودرما به‌صورت مایع گرم مفید است.

     

    خواص قارچ گانودرما در درمان سایر بیماری‌ها

    به دلیل خواص گانودرما ادعاهای زیادی در مورد این محصول شده است. لازم به توضیح است شواهد و مدارک بیشتری جهت ارزیابی اثربخشی فواید قارچ گانودرما برای بیماری‌هایی که در زیر لیست شده‌اند مورد نیاز است. محققین به صورت قطعی اظهار نظری در مورد فواید قارچ گانودرما در درمان این بیماری‌ها تا کنون نداشته‌اند.

    • کسالت بر اثر حضور در ارتفاع مانند حالت تهوع، تنگی نفس
    • آسم و برونشیت
    • تقویت سیستم ایمنی بدن
    • سندروم خستگی مزمن (CFS)
    • خستگی
    • بیماری HIV
    • اختلالات کلیوی
    • بیماری کبدی
    • مسمومیت
    • سرطان پروستات
    • زخم معده
    • فشار روحی و استرس
    • مشکل بی‌خوابی
    • عفونت‌های ویروسی

    عوارض گانودرما و مصونیت مصرف آن

    در مورد عوارض قارچ گانودرما،‌ هنوز مطالعات محققین کامل نشده است. اما تا کنون نتایج زیر حاصل شده است. در صورتی‌که این محصول را مصرف می‌کنید به نکات زیر توجه کنید.

    اگر عصاره قارچ گانودرما را به مدت یک سال و به‌صورت خوراکی استفاده نمایید، بدون عوارض است.

    استفاده از قارچ گانودرما بیش از یک ماه و به صورت پودر خوراکی، می‌تواند خطرناک باشد و عوارض گانودرما را برای شما نمایش دهد. مصرف این پودر همراه با تاثیرات سمی است که روی کبد شما می‌گذارد.

    از عوارض گانودرما می‌توان به خشکی دهان، گلو و نواحی بینی همراه با خارش اشاره کرد.

    همچنین استفاده از این قارچ می‌تواند باعث ناراحتی معده، خون دماغ و مدفوع خونی شود. نوشیدن شیره (شراب) گانودرما باعث تحریک و خارش پوست و نیز ایجاد جوش می‌شود و نیز استنشاق هاگ این قارچ می‌تواند موجب آلرژی شود.

    علاوه بر موارد فوق اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه زیر را نیز مدنظر داشته باشید.

     

    بارداری و شیردهی

    اطلاعات کافی در مورد بی‌خطر بودن مصرف قارچ گانودرما برای زنان باردار و شیرده وجود ندارد. در این حالت بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

     

    اختلالات خونی

    مصرف زیاد قارچ گانودرما ممکن است خطر خونریزی در برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های اختلالات خونی خاص را افزایش دهد.

     

    فشار خون پایین

    پودر قارچ گانودرما و فشار خون بالا

     

    به نظر می‌رسد قارچ گانودرما قادر به کاهش فشار خون است. این نگرانی وجود دارد که استفاده از این قارچ، فشار خون را پایین بیاورد و باعث مداخله در درمان شود. اگر فشار خون شما خیلی پایین است، بهتر است از مصرف این قارچ اجتناب کنید.

    بیماری اختلال لخته شدن خون، به نام اختلال پلاکت‌های خونی (thrombocytopenia)

    ممکن است مصرف بالای گانودرما خطر خونریزی در افراد دارای این اختلال را افزایش دهد. اگر دچار بیماری اختلال پلاکت‌های خونی هستید، از این قارچ استفاده نکنید.

     

    جراحی

    مصرف زیاد گانودرما قبل از عمل جراحی یا وجود جراحت ممکن است، خطر خونریزی در برخی از افراد را افزایش دهد. حداقل 2 هفته قبل از انجام عمل جراحی، مصرف قارچ  گانودرما را متوقف کنید.

     

    تاثیرات متقابل و تعاملات متعادل

    در استفاده از این ترکیبات با قارچ گانودرما احتیاط کنید.

    داروهای ضد فشار خون با قارچ گانودرما در تعامل هستند.

    ممکن است استفاده از قارچ گانودرما فشار خون را کاهش دهد. مصرف این قارچ به همراه داروهای ضد فشار خون بالا ممکن است باعث پایین آمدن فشار خون و کنترل آن شود. این مورد هر چند برای بیماران با فشار خون بالا از خواص گانودرما می‌باشد ولی برای بیماران با فشار خون پایین از عوارض گانودرما می‌باشد.

    عصاره گانودرما

    برخی از داروهای ضد فشار خون بالا عبارتند از:

     کاپتوپریل(captopril) مانند(Capoten)، آنالاپریل(enalapril) مانند (Vasotec)، لوزارتان(losartan) مانند (Cozaar)، والرسارتان (valsartan) مانند (Diovan)، دیلتیازم(diltiazem) مانند(Cardizem)، آملودیپین(Amlodipine) مانند (Norvasc)، هیدروکلروتیازید(hydrochlorothiazide) مانند (HydroDIURIL)، فوروزمید (furosemide) مانند (Lasix) و بسیاری داروهای دیگر.

     

    داروهایی که لخته شدن خون را کند می­کنند (داروهای ضد انعقاد خون یا ضد پلاکت‌ها) با قارچ گانودرما در تعامل هستند.

    ممکن است استفاده مقدار بالایی از گانودرما میزان لختگی خون را کاهش دهد. مصرف قارچ گانودرما به همراه داروهای ضد لختگی، احتمال کبودی و خونریزی را افزایش می‌دهد.

    برخی از داروهای ضد لختگی خون عبارتند از:

    آسپیرین، کلوپیدوگرل(clopidogrel)  مانند پلاویکس (Plavix)، دیکلوفناک­ها (diclofenac|) مانند Voltaren, Cataflam)  و سایر داروهای این گروه(، ایبوپروفن (ibuprofen) مانند (Advil, Motrin  و سایر داروهای این گروه)، ناپروکسین (naproxen) مانند( Anaprox, Naprosyn و سایر داروهای این گروه)، دالتپارین (dalteparin) مانند (Fragmin) ،آنوکساپارین(enoxaparin)  مانند (Lovenox)، هپارین (heparin)، وافارین (warfarin) مانند (Coumadin) و سایر داروهای دیگر.

     

    میزان دوز مورد استفاده با توجه به خواص قارچ گانودرما

    دوز مناسب جهت مصرف گانودرما به عوامل مختلفی از جمله سن مصرف کننده، میزان سلامتی و سایر شرایط بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین میزان دوز مناسب این قارچ وجود ندارد. به خاطر داشته باشید، الزاما همیشه محصولات گیاهی بی‌خطر نیستند و میزان دوز مصرف آنها می‌تواند، مهم باشد.

    حتما به دستورات مندرج روی برچسب‌های این محصولات توجه کنید و قبل از استفاده با داروساز، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

     

    سخن پایانی

    آنچه مسلم است محققین تا کنون در مورد خواص قارچ گانودرما و همچنین عوارض گانودرما اطلاعات کافی و جامعی به دست نیاورده‌اند. بنابراین لازم  و ضروری است در مصرف این محصول سرشار از کاربرد و خواص شگفت انگیز دقت کافی صورت بگیرد. در صورتیکه شما باردار هستید یا فشار خون شما پایین می‌باشد یا دچار اختلالات لختگی خون می‌باشید در مصرف این گیاه دقت لازم را داشته باشید.

     

    منابع :

    https://www.webmd.com

    PN:0258

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای خواص قارچ گانودرما چقدر واقعیت دارد؟ ثبت شده است

    1. چه جالب. ممنون که واقعیتها رو گفتید. ادم اینا رو ندونه و تو اینستاگرام بچرخه فکر میکنه این محصول برای همه ادما و همه دردا معجزه هستش

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *