۱۲ روش برای کنترل و کاهش قند خون در خانه

۱۲ روش برای کنترل و کاهش قند خون در خانه
  • قوی‌ترین پایین آورنده قند خون چیست؟ آیا راه‌های خانگی در کاهش قند خون مؤثر هستند؟ امروزه شاهد افزایش شیوع ابتلا به دیابت در جامعه هستیم. دیابت خطرات فراوانی برای سلامتی دارد. بنابراین پایین آوردن سریع قند خون خصوصاً به روش طبیعی حائز اهمیت است. با مدیتیشن، مصرف فیبر و پروبیوتیک‌ها، خربزه تلخ و انجام فعالیت‌های بدنی می‌توان این بیماری را کنترل کرد. برای آشنایی با جدیدترین و مؤثرترین روش‌های پایین آوردن قند خون با فیتولند همراه شوید.

    بیماری‌های قلبی-عروقی، کلیوی و بیماری‌های چشمی تنها برخی از عوارض دیابت و قند خون بالا هستند. در صورت عدم کنترل دیابت شاهد پیشرفت و خطرات آن خواهیم بود. آیا به دفعات زیاد هوس شیرینی می‌کنید؟ یا با نخوردن یک وعده عصبی می‌شوید؟ حتما با آزمایش خون سطح قند خون خود را چک کنید.

    احساس ضعف، لرز و اضطراب از دیگر علائم قند خون بالا است. علائم متعدد دیگری برای این عارضه وجود دارند. مانند تاری دید، کاهش حافظه، تکرر ادرار، کاهش وزن آهسته و کاهش میل جنسی. در صورت بروز این علائم، آزمایش قند خون دهید و به پزشک مراجعه نمایید.

    جهت دریافت برنامه رژیم غذایی دیابت از متخصصین فیتولند، کلیک کنید.

    برای کنترل قند خون بدون دارو در منزل روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم. با گنجاندن این موارد در برنامه روزانه خود به کنترل قند خون کمک کنید:

    ۱- مدیتیشن

    اضطراب و استرس باعث بروز انواع مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند. این دو بر اشتها تأثیر گذاشته و افزایش سطح قند خون را به دنبال دارند. انجام مدیتیشن و ریلکسیشن از بهترین راه‌های بهبود اضطراب و استرس است.

    بر اساس مطالعات حتی یک جلسه ذهن‌آگاهی منجر به بهبود سطح استرس می‌شود. با تنفس عمیق و خالی کردن ذهن، بسیاری از محرک‌‌های آزاردهنده از شما دور می‌شوند. بدن به آرامش رسیده و در نتیجه احساس تنش کاهش پیدا می‌کند. این تکنیک به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند. براساس نتایج تحقیقی در سال 2014 یوگا به بهبود سطح قند خون کمک می‌کند.

    ۲- مصرف فیبر

    غذاهای سرشار از فیبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مطالعه‌ای در سال 1991 بر روی مواد غذایی فیبردار انجام شد. نتایج نشان داد قند خون با مصرف میوه‌‌ها، حبوبات و سایر مواد غذایی حاوی فیبر محلول در آب متعادل می‌شود. غذاهای حاوی فیبر، هضم را کند می‌کنند. در نتیجه قند حاصل از غذا به‌سرعت وارد جریان خون نمی‌گردد. فیبرها منجر به تجزیه آرام مواد غذایی می‌شوند. به دنبال آن زمان بیشتری برای جذب مناسب قند به وجود خواهد آمد.

    مطالعه‌ای بر روی تأثیر رژیم غذایی پر فیبر در پایین آوردن سریع قند خون انجام شد. نتایج نشان داد غذاهای سرشار از فیبر خصوصاً فیبر موجود در غلات، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌‌دهند. لوبیا، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو و شلیل را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین از سایر میوه‌‌ها و سبزیجات با فیبر محلول استفاده کنید.

    ۳- نوشیدن آب

    نوشیدن آب به تعادل قند خون در بدن کمک می‌کند. براساس مطالعه‌ای در سال 2017 کمبود آب، منجر به افزایش قند خون می‌شود. زیرا با کمبود آب، بدن اقدام به افزایش سطح قند خون می‌کند. در نتیجه میزان ادرار افزایش می‌یابد. اگر آب بدن را تأمین نکنید، راه کاهش قند خون از سیستم بدن را بسته‌اید. بنابراین، آب کم با قند خون بالا برابر است.

    مصرف بیش از حد آب نیز توصیه نمی‌شود. روزانه حدود 1/2 لیتر یا 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. می‌توانید زنگ یادآوری نوشیدن آب را بر روی موبایل خود تنظیم کنید.

    پایین آوردن سریع قند خون

    ۴- سطح الکترولیت را بالا ببرید

    افزایش قند خون به الکترولیت‌‌های بدن آسیب وارد می‌کند. در نتیجه شاهد کاهش سطح منیزیم، پتاسیم و فسفات خون خواهیم بود. مصرف نوشیدنی‌های الکترولیتی کم‌کربوهیدرات از راه‌های جبران سطح الکترولیت و کاهش سریع قند خون در خانه است. نوشیدنی‌‌های ورزشی کم‌قند یا شیر کم‌چرب برخی از این نوشیدنی‌ها هستند. مواد غذایی همچون موز، سیب‌زمینی، آجیل و مغزها نیز مفید می‌باشند.

    مطالعه‌ای در دانشگاه پالرمو بر روی بیماران دیابتی با سطح منیزیم پایین انجام شد. نتایج نشان داد مصرف مکمل منیزیم با پایین آوردن سریع قند خون ارتباط مستقیم دارد. می‌توانید از مکمل‌های دارویی منیزیم موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. همچنین مصرف بادام، بادام‌زمینی، ماست و اسفناج را به جای مکمل‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

    ۵- کاهش مصرف کربوهیدرات

    صرف محصولات سالم و طبیعی در روند درمان تأثیرگذار است. همچنین واضح است که مصرف مواد قندی، افزایش قند خون را به دنبال دارند. غذاهای حاوی کربوهیدرات و نشاسته دارای اثری مشابه قند هستند. بدن کربوهیدرات‌‌های ساده را به‌سرعت پردازش نموده و به قند تبدیل می‌کند. بدن برای جذب قندها نیز به انسولین زیادی احتیاج دارد. برای مثال یک بسته چیپس مشابه یک بسته شکلات، سبب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

    در واقع مهم‌ترین روش طبیعی کاهش قند خون کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها است. برای داشتن یک برنامه تغذیه سالم همیشه شاخص گلیسمی مواد غذایی را بررسی کنید. پاپ کورن و سیب‌زمینی شاخص گلایسمیک بیشتری به نسبت بستنی دارند. برپایه مطالعات رژیم غذایی مناسب برای کاهش قند خون شامل ۲۰٪ کربوهیدرات، ۳۰٪ پروتئین و ۵۰٪ چربی است.

    معمولا اکثر مبتلایان به دیابت، ۴۵-۴۰ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت می‌کنند. یک مطالعه دو ساله بر روی مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام شد. در این مطالعه داشتن رژیم غذایی با مصرف کم کربوهیدرات سبب کاهش و کنترل سطح قند خون شد. حتی برخی مبتلایان به طورکامل بهبود یافتند.

    هرگز برای پایین آوردن سریع قند خون، کربوهیدرات‌ها را کامل قطع نکنید. همچنین انواع سبزیجات، میوه‌‌ها، غلات و پروتئین‌‌ها را نیز در برنامه غذایی خود جای دهید.

    ۶- مصرف گلوتامین

    براساس مطالعات، مبتلایان به دیابت معمولاً سطح گلوتامین کمتری دارند. گلوتامین یک نوع اسیدآمینه است که به ایمنی و سلامت روده‌ها کمک می‌نماید. همچنین جزء ساختاری بسیاری از پروتئین‌های بدن نیز می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهند مصرف مکمل گلوتامین، سبب افزایش تأثیر انسولین می‌شود.

    بنابراین مصرف مکمل گلوتامین یکی از راه‌های خانگی برای کاهش قند خون است. اما حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. پس از آن از مکمل گلوتامین برای پایین آوردن قند خون در خانه کمک بگیرید.

    ۷- مصرف سرکه سیب

    سرکه سیب یک ماده غذایی مفید برای بسیاری از بیماری‌ها است. برای سلامتی پوست و کاهش قند خون به روش خانگی مصرف این سرکه را فراموش نکنید. فیتولند پیشنهاد می‌کند قبل از غذا 2 جرعه، سرکه سیب بنوشید. شما بهتر از دیگران بدن خود را می‌شناسید. در نتیجه متوجه تأثیرگذاری یا عدم فایده آن خواهید شد.

    ۸- مصرف پروبیوتیک‌‌ها

    پروبیوتیک‌ها‌‌ تأثیر به سزایی بر بهبود عملکرد بدن دارند. تجدید باکتری‌‌های سالم روده، به بهبود التهاب کمک می‌کند. همچنین احتمال دارد این باکتری‌‌های ریز منجر به پایین آوردن سریع قند خون شوند.

    ۹- خربزه تلخ

    خربزه تلخ یکی دیگر از گزینه‌‌های اثرگذار است. این میوه بیشتر به عنوان داروی طبیعی استفاده می‌شود. خربزه تلخ حاوی ماده‌‌ای به نام کارانتین و همچنین پلی پپتید-P  است. این مواد اثراتی مشابه انسولین دارند. حتما پیش از مصرف این محصول طبیعی با پزشک خود مشورت کنید.

    ۱۰- بدن خود را خنک نگه دارید

    با افزایش دمای بدن، شاهد افزایش قند خون خواهید بود. درجه حرارت بالا و رطوبت زیاد برای هیچ فردی مفید نیست. اما در افراد مبتلا به دیابت با خطرات بیشتری همراه می‌باشد. برای جلوگیری از افزایش قند خون و گرم شدن خود را خنک نگه دارید.

    کاهش قند خون

    ۱۱- خوابیدن به مدت کافی

    نداشتن خواب کافی با قند خون بالا مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهند میزان اسیدهای چرب در بیمارانی که در سه شب متوالی، کمتر از چهار ساعت می‌خوابند، بالاتر است. معمولاً به طور طبیعی سطح اسیدهای چرب، در شب فروکش می‌کند. اسیدهای چرب باعث کاهش تأثیر انسولین در بدن می‌شوند. خواب کافی و مفید برای کاهش قند خون لازم و ضروری است. کمبود خواب باعث افزایش استرس و میل شدید به شیرینی نیز  می‌گردد.

    سعی کنید هر شب در زمان مشخصی به رختخواب بروید. یک ساعت قبل از زمان خوابیدن، موبایل یا هر وسیله الکترونیکی را کنار بگذارید. زمان پیشنهادی استراحت شبانه برای بزرگسالان 7 ساعت است.

    جهت دریافت برنامه تمرین بدنسازی اختصاصی فیتولند کلیک کنید.

    ۱۲- انجام فعالیت بدنی

    فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم و فعال برای کنترل قند خون ضروری است. بر پایه مطالعات رقصیدن به نسبت راه رفتن اثرگذاری بیشتری دارد. همچنین، دوچرخه‌سواری و دویدن مؤثرتر از رقصیدن هستند. شما می‌توانید به کمک تمرینات ورزشی در منزل شاهد بهبود عملکرد بدنی و سلامت خود باشید.

    جهت دریافت برنامه ورزش در خانه از متخصصین فیتولند کلیک نمایید.

    سخن پایانی

    کاهش قند خون دغدغه بسیاری از مبتلایان به بیماری دیابت است. ورزش و رژیم غذایی دو رکن اساسی بهبود این عارضه هستند. مصرف فیبر، پروبیوتیک‌ها، خربزه تلخ، گلوتامین و منیزیم به پایین آوردن سریع قند خون کمک می‌کند. نوشیدن آب کافی و فعالیت بدنی نیز بسیار مهم می‌باشند. استرس و اضطراب در افزایش قند خون نقش مؤثری دارند. جهت کاهش سطح استرس خود از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی کمک بگیرید. اگر اضطراب، عملکرد روزانه شما را مختل کرده است، به روانشناس مراجعه نمایید.

    مطالعه مقاله “دیابت بارداری و راه‌های درمان آن” پیشنهاد می‌شود.

    منبع:

    greatist.com

    PN:0269

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *