12 مورد از مهمترین خواص روغن آرگان

12 مورد از مهمترین خواص روغن آرگان
  • خواص روغن آرگان برای مو و پوست محدود نمی‌شود. این روغن به‌عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود زخم نیز استفاده می‌شود. روغن آرگان علاوه بر تقویت قلب، بهترین روغن برای پوست و بهترین روغن برای مو نیز است. چیزی که این روغن را متمایز می‌کند، ویتامین‌های A، C، E و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در این طلای طبیعی و مایع به وفور یافت می‌شود. جهت آشنایی بیشتر با این معجزه طبیعت با فیتولند همراه باشید.

     

    12 مورد از مهمترین خواص روغن آرگان برای سلامتی

    روغن آرگان قرن‌ها جزو مواد اصلی آشپزخانه‌ها در مراکش بود. این روغن علاوه بر داشتن عطر و طعم لطیف و مواد مغذی فراوان، فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد. ولی از خواص روغن آرگان برای پوست و مو نمی‌توان به سادگی گذر کرد.

    این روغن گیاهی که به‌طور طبیعی در دسترس است از هسته میوه درخت آرگان گرفته می‌شود. اگرچه روغن آرگان مخصوص کشور مراکش است، ولی درحال حاضر از این روغن در سراسر دنیا برای آشپزی و نیز کاربردهای آرایشی و دارویی استفاده می‌شود.

    در این مقاله 12 مورد از برجسته‌ترین مزایای سلامتی و استفاده از آن توضیح داده شده است.

     

    روغن آرگان حاوی مواد مغذی ضروری است.

    این روغن در اصل از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنولیکی تشکیل شده است. بیشتر میزان چربی روغن آرگان از اسید اولئیک و اسید لینولئیک ناشی می‌شود. تقریبا 29 تا 36 درصد از میزان اسیدهای چرب این روغن از اسید لینولئیک یا امگا 6 حاصل شده است. به همین دلیل این روغن، منبع خوبی برای مواد مغذی ضروری بدن می باشد.

    اگرچه مصرف اسید اولئیک ضرورت خاصی ندارد، اما 43 تا 49 درصد از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل داده و همچنین یک چربی بسیار سالم است. این اسید در روغن زیتون نیز وجود داشته و به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت قلب، شهرت پیدا کرده است. علاوه‌بر این، اسید اولئیک منبع غنی ویتامین E است که برای سلامت پوست، سلامت مو و سلامت چشم ضروری است. همچنین این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی نیز است.

     

    کاهش علائم ظاهری پیری پوست از جمله خواص روغن آرگان برای پوست

    خواص روغن آرگان برای پوست و مو

    خواص روغن آرگان برای مو و پوست بسیار زیاد است. به همین دلیل این روغن با سرعت به ماده‌ای محبوب در میان بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، تبدیل شده است. به طوریکه بهترین روغن برای پوست نیز شناخته می‌شود.

    برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قرار دادن روغن آرگان در رژیم غذایی ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو  باعث کند شدن روند پیری شود. همچنین ممکن است باعث ترمیم و مراقبت از سلامت پوست هنگام استفاده مستقیم بر روی پوست گردد. در نتیجه از میزان پیری ظاهری پوست می‌کاهد. خواص روغن آرگان برای پوست و مو گستره بزرگی دارد. برخي مطالعات اولیه انجام شده روی انسان نشان مي‌دهد كه استفاده مستقیم از روغن آرگان به صورت خوراکی و غیرخوراکی براي افزايش خاصيت ارتجاعي پوست و هيدراسيون در زنان يائسه مؤثر است. چند مطالعه کوچک دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف موضعی و یا خوراکی روغن آرگان در کاهش علائم پیری موثر است.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله فواید روغن آرگان برای زیبایی پوست و سلامت پوست را مطالعه کنید.

    آنتی اکسیدان و ضد التهاب بودن از جمله خواص روغن آرگان

    خاصیت ضد التهابی از دیگر خواص روغن آرگان می‌باشد. احتمالا ترکیبات مختلف فنولیک موجود در روغن آرگان باعث خاصیت بسیار بالای ظرفیت‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این روغن شده است. روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است . توکوفرول، ویتامینی محلول در چربی بوده و به ‌عنوان آنتی اکسیدانی قوی برای کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند CoQ10 ، ملاتونین و استرول‌های گیاهی نیز نقش زیادی در ظرفیت آنتی اکسیدانی این روغن دارند.

    در یک مطالعه جدید دو گروه موش مورد آزمایش قرار گرفتند. یکی از این دو گروه پیش از قرار گرفتن در معرض یک نوع سم کبدی با روغن آرگان تغذیه شده بودند. نتیجه آزمایش کاهش نشانه‌های التهابی در مقایسه با گروه بررسی شده دیگر بود. علاوه‌بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش التهابات پوستی ناشی از صدمات یا عفونت‌ها از جمله خواص روغن آرگان برای پوست می‌باشد.

    اگرچه نتایج حاصل از این تحقیقات دلگرم کننده است؛ اما تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی استفاده از روغن آرگان در داروها برای کاهش التهاب و استرس‌های اکسیداتیو انسان مورد نیاز است. در نتیجه با وجود آنکه ترکیبات متعدد موجود در این روغن ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند؛ اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا به‌صورت کامل خواص روغن آرگان برای پوست در این مورد به اثبات رسد.

     

    تقویت سلامت قلب از مهمترین خواص روغن آرگان

    خواص روغن آرگان و تقویت سلامت مو

    روغن آرگان منبعی غنی از اسید اولئیک می‌باشد. این ماده یک نوع چربی امگا-9 اشباع نشده است. اسید اولئیک در چند غذای دیگر از جمله روغن آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد. این ماده اغلب به ‌دلیل تاثیر بر سلامت قلب مورد توجه است. بنابر این می توان گفت که علاوه بر خواص روغن آرگان برای پوست و مو، این روغن سبب تقویت سلامت قلب نیز می شود.

    در مطالعه‌ای کوچک نشان داده شد که  تاثیر روغن آرگان از نظر میزان کاهش خطرات بیماری‌های قلبی به واسطه اثرات بسیار آن روی سطح آنتی اکسیدان موجود در خون با تاثیر روغن زیتون قابل مقایسه است. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که جذب بالای روغن آرگان با پایین آمدن کلسترول «بد» یا LDL و سطح بالاتر آنتی اکسیدان موجود در خون همراه است.

    در مطالعه‌ای که روی 40 فرد سالم در مورد خطر بیماری‌های قلبی انجام شد؛ مشخص گردید افرادی که به مدت 30 روز و روزانه 15 گرم از این روغن مصرف کردند، به ترتیب 16% و 20% کاهش سطح کلسترول«بد» یا LDL و تری گلیسیرید را تجربه کرده‌اند.

    نتایج حاصل از این تحقیقات امیدوار کننده است و این امکان وجود دارد که اسیدهای چرب روغن آرگان و آنتی اکسیدان‌ها به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کنند.

     

    اثرات ضد سرطانی از جمله مهمترین خواص روغن آرگان

    این امکان وجود دارد که روغن آرگان سرعت رشد و تولید مثل سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. در یک مطالعه آزمایشگاهی، ترکیبات پلی فنولیک موجود در آن روی سلول‌های سرطان پروستات اعمال شد. عصاره روغن آرگان، رشد سلول‌های سرطانی را در مقایسه با دیگر گروه‌های مورد بررسی تا 50 درصد مهار کرد.

    یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر بر روی سلول‌های سرطان پستان و سرطان روده بزرگ انجام شد. نتایج این بررسی نشان داد که ترکیب روغن آرگان و و یتامین E با مقدار مشخص از نظر دارویی، میزان مرگ سلولی این گونه سرطان را افزایش می‌دهد.

    این تحقیقات مقدماتی جالب توجه هستند. اما تحقیقات بیشتری برای پاسخ به پرسش« آیا روغن آرگان می‌تواند برای درمان سرطان در انسان مورد استفاده قرار گیرد؟» مورد نیاز است.

    دقت داشته باشیم با وجود نیاز به بررسی و مطالعات بیشتر در این زمینه،  برخی از مطالعات آزمایشگاهی، تاثیر بالقوه این روغن را در مبارزه با سرطان نشان می‌دهند.

    کمک به درمان آکنه از خواص روغن آرگان برای پوست

    بهترین روغن برای پوست با روغن آرگان

     برخی منابع ادعا می‌کنند که روغن آرگان یک درمان موثر برای آکنه است. اما هیچ تحقیق علمی دقیقی از این تاثیر پشتیبانی نمی‌کند. برخی منابع  ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان را موثر در کاهش قرمزی و سوزش ناشی از آکنه روی پوست معرفی می‌کنند. البته ممکن است که روغن آرگان در مرطوب نگه داشتن (هیدراتاسیون) پوست که برای جلوگیری از آکنه بسیار مهم است، نقش داشته باشد. اینکه آرگان در بهبود آکنه موثر است یا نه، به دلایل ایجاد آکنه بستگی دارد. استفاده از روغن آرگان برای مقابله با سوزش و خشکی پوست راه حلی مناسب است. اما اگر آکنه به ‌دلیل مشکلات هورمونی ایجاد شده باشد، به احتمال زیاد این روغن تاثیری بر درمان آن ندارد.

     

    مزایای روغن آرگان برای دیابت

    بر طبق برخی تحقیقات اولیه روی حیوانات ممکن است که روغن آرگان به جلوگیری از دیابت کمک کند. نتیجه دو مطالعه روی موش‌هایی که از روغن آرگان در کنار رژیم غذایی پر قند، استفاده می‌کردند، نشان می‌دهد که استفاده از این روغن باعث کاهش قابل توجهی از میزان قند خون اندازه گیری شده به صورت ناشتا و همچنین میزان مقاومت به انسولین شده است.  نتایج این مطالعات تا حد زیادی، مزایای این روغن را به میزان آنتی اکسیدان موجود در آن نسبت داده است. با این حال، لزوما این نتایج دلالت بر تاثیرات مشابه روی انسان ندارد.

    در نهایت می‌توان گفت که برخی از مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که آرگان ممکن است باعث کاهش قند خون و مقاومت به انسولین شود تا از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

     

    درمان برخی از مشکلات پوستی از جمله خواص روغن آرگان

    آفریقای شمالی منشا درختان آرگان است. روغن این درخت در چندین دهه به‌عنوان دارویی خانگی و محبوب برای درمان التهابات پوستی مورد استفاده قرار گرفته است.

    مدارک علمی محدودی در مورد خواص روغن آرگان برای پوست و مو در جهت درمان عفونت‌های خاص پوستی وجود دارد. با این وجود هنوز هم از این روغن به عنوان بهترین روغن برای پوست و درمان عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که روغن آرگان حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. به‌همین دلیل به نظر می‌رسد که ترکیبات این روغن باعث درمان بافت پوست می‌شود.

     

    افزایش رطوبت پوست و مو از خواص روغن آرگان

    اسیدهای اولئیک و لینولئیک، بیشترین میزان چربی روغن آرگان را تشکیل می‌دهند. این دو ماده مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند.

     اغلب استفاده مستقیم از روغن آرگان بر روی پوست و مو تجویز می‌شود. در حالیکه مصرف خوراکی آن نیز می‌تواند موثر باشد. در یک مطالعه نشان داده شد که هر دو کاربرد خوراکی و موضعی روغن آرگان در زنان یائسه باعث افزایش رطوبت پوست می‌شود.

    تاکنون تحقیقی بر روی استفاده خاص از این روغن برای سلامتی مو صورت نگرفته است. با این وجود برخی از تحقیقات انجام شده بر روی سایر روغن‌های گیاهی با ریز مغذی مشابه با روغن آرگان، نشان دهنده تاثیر این روغن‌ها در کاهش موخوره و سایر انواع آسیب‌های مو است. پس می‌توان به خواص روغن آرگان برای مو نیز امیدوار بود.

    از میان خواص روغن آرگان برای پوست و مو ، مرطوب نگه داشتن مو و پوست از محبوبیت زیادی برخوردار است. بر پایه برخی تحقیقات اولیه، اسیدهای چرب موجود در این روغن می‌تواند از رطوبت و سلامت پوست محافظت کرده و آسیب‌های مو را کاهش دهد.

     

    روغن آرگان می‌تواند باعث بهبودی زخم شود

    روغن آرگان می‌تواند روند بهبود زخم را سرعت بخشد. یک مطالعه بر روی موش‌هایی با زخم‌های ناشی از سوختگی درجه2 انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که استعمال موضعی دو مرتبه در روز روغن به  مدت 14 روز باعث افزایش قابل توجهی در سرعت بهبود زخم می‌شود. لازم به ذکر است که اطمینان خاصی در اثبات این داده‌ها وجود ندارد. با این وجود نتیجه این مطالعات نشان دهنده نقش احتمالی روغن آرگان در بهبود زخم‌ها و ترمیم بافت‌ها است.

     

    درمان و جلوگیری از ترک‌ها و خراش‌های پوستی از جمله خواص روغن آرگان برای پوست

    غالبا برای جلوگیری و کاهش ترک‌های پوستی از روغن آرگان استفاده می‌شود. اگرچه تاکنون مطاله‌ای برای اثبات اثربخشی این روغن انجام نشده است. با این حال برپایه تحقیقات، روغن آرگان می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. به‌همین دلیل است که بسیاری از افراد استفاده از آن را برای بهبود ترک‌های پوستی موثر دانسته و روغن آرگان را بهترین روغن برای سلامت مو می‌دانند.

     

    سلامتی و زیبایی

    استفاده از روغن آرگان به‌طور فزاینده‌ای در میان مردم در حال افزایش است. از این رو افزودن این روغن به جریان زندگی، رسیدن به سلامتی و زیبایی را آسان‌تر از همیشه می‌کند.

     

    راهنمای مصرف روغن آرگان

    حالا که با فواید روغن آرگان آشنا شدیم بیاید با نحوه مصرف درست این روغن نیز آشنا شویم.

     

    نحوه استفاده از خواص روغن آرگان برای پوست

    بهترین خواص روغن آرگان برای مو

    روغن آرگان معمولا به‌ صورت خالص و موضعی برای پوست  مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این روغن در بسیاری از محصولات آرایشی مانند لوسیون‌ها و کرم‌های پوستی وجود دارد. شما می‌توانید روغن آرگان را مستقیما بر روی پوست خود بمالید. اما فیتولند توصیه می‌کند که با مقدار بسیار کمی شروع کنید. بدین ترتیب از عدم عارضه جانبی احتمالی روغن آرگان بر روی پوست خود اطمینان حاصل می کنید.

     

    نحوه استفاده از خواص روغن آرگان برای مو

    می‌توانید برای بهبود میزان رطوبت مو روغن آرگان را مستقیما بر روی موهای مرطوب یا خشک بمالید. با این کار از شکنندگی و فرخوردن موها کاسته و از تمامی خواص روغن آرگان برای موهای خود بهره‌مند می‌شوید. این روغن بهترین روغن برای مو خشک و آسیب دیده است.

    همچنین این روغن در برخی از شامپوها و نرم کننده‌ها نیز موجود است. در اولین مصرف، برای آگاهی از چگونگی عکس‌العمل موهایتان به روغن آرگان با مقدار کمی شروع کنید. در صورتی که به‌طور طبیعی موهای چربی دارید، روغن آرگان را فقط به انتهای موهای خود بمالید تا موهایتان ظاهری چرب پیدا نکند.

     

    نحوه استفاده از خواص روغن آرگان در آشپزی

    در صورت تمایل به استفاده از روغن آرگان برای آشپزی از انواع مخصوص روغن آرگان براب پخت و پز که در بازار عرضه می شوند استفاده نمایید. همچنین می توانید نوع  صد درصد خالص آن را تهیه و مصرف کنید. زیرا ممکن است روغن آرگان مخصوص استعمال موضعی دارای ترکیباتی باشد که نباید برای آشپزی از آن‌ها استفاده کرد.

    در روش سنتی روغن آرگان، برای راحت‌تر قورت دادن نان یا ریختن روی غذاهای آفریقایی مانند سمولینا یا سبزیجات استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آن‌را به ‌راحتی گرم کرد. اما برای ظروف با حرارت بالا مناسب نیست. زیرا روغن آرگان به راحتی می‌سوزد. خوشبختانه به دلیل افزایش محبوبیت این روغن، دسترسی و استفاده از خواص روغن آرگان برای پوست و مو و مواد غذایی روز به روز در حال افزایش می‌باشد.

     

    سخن پایانی

    روغن آرگان قرن‌ها است که برای انواع کاربردهای غذایی، آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می‌شود. این روغن سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن آرگان می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

    همچنین ممکن است انواع بیماری‌های پوستی را نیز درمان نماید. تحقیقات اولیه نشان دهنده خواص روغن آرگان برای پوست و مو هستند. بسیاری از مصرف کنندگان نتایج مطلوب، ناشی از استفاده از این روغن را گزارش می‌دهند. بی‌جهت نیست که این طلای طبیعی ، بهترین روغن برای پوست و بهترین روغن برای مو لقب گرفته است.

     جهت آشنایی با سایر روغن‌های مفید برای پوست و مو می توانید به مقالات  « آیا روغن هویج برای سلامت مو و رشد سریع مو مناسب است؟  » و « روغن درخت چای و تاثیر آن بر سلامت مو و جلوگیری از شوره سر » مراجعه نمایید.

     

    منابع :

    https://www.healthline.com

    PN:0260

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    9 دیدگاه برای 12 مورد از مهمترین خواص روغن آرگان ثبت شده است

    1. روغن آرگان اگه زیاد روی پوست بمونه باعث تیرگی پوست نمیشه؟
      و اینکه آیا جای لکه های تیره روی پوست هم از بین میبره؟

      1. استفاده از روغن آرگان علاوه بر آبرسانی به پوست، باعث رفع جای جوش، لک، تیرگی، چین و چروک می شود و به عنوان ضد آفتاب عمل می کند. اما حتما از یک محصول معتبر استفاده کرده و پیش از مصرف از مبتلا نبودن به بیماری پوستی اطمینان حاصل کنید.

    2. من استفاده کردم و واقعا راضی بودم. تا قبل از این در مورد روغن آرگان اطلاعی نداشتم اما الان خیلی راضی کننده بود برام

    3. ممنون از سایت عالیتون با مقاله های متنوعتون در ضمن شرایط استفاده این روغن چیه ؟ شرایط خاصی داره

    4. بسیار روغن خوب و با موارد استفاده بسیار زیادیه که خیلی هم ازش استفاده می کنم.

    5. واقعا روغن فوق العاده‌یه این روغن آرگان با کلی خواص. مرسی از شما برای این همه مطالب خوب

    6. روغن آرگان واقعا برای پوست و مو مفید تاثیر گذاره.ممنون از اطلاعات خوبی که در اختییارمون میذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *